Ondernemersklankbord

3 tips om je klanten écht te bereiken

Dagelijks worden consumenten overspoeld door reclameboodschappen. Denk aan talloze direct e-mails, winkeldisplays, social media advertenties, maar ook radio- en televisiecommercials. Met zoveel keuze uit verschillende communicatiemiddelen is het lastig om de aandacht van je doelgroep te vangen. In dit artikel lees je hoe je je communicatie het beste afstemt op jouw klanten.

Vind je ideale mediamix

Dagelijks worden consumenten overspoeld door reclameboodschappen. Denk aan talloze direct e-mails, winkeldisplays, social media advertenties, maar ook radio- en televisiecommercials. Met zoveel keuze uit verschillende communicatiemiddelen is het lastig om de aandacht van je doelgroep te vangen. In dit artikel lees je hoe je je communicatie het beste afstemt op jouw klanten.

 

Bepaal je doel(groep)

De mediamix is een combinatie van kanalen en communicatiemiddelen om de gewenste doelgroep te bereiken. Voordat je begint met het samenstellen van jouw ideale mediamix is het belangrijk om zowel je doel als je doelgroep helder in beeld te brengen. Wat is het uiteindelijke doel van je communicatie? Wil je meer naamsbekendheid generen? Of is je doel om je sales te verhogen? Ga vervolgens verder op onderzoek uit en probeer je doelgroep zo duidelijk mogelijk te formuleren. Hoe ziet jouw doelgroep eruit? Wat zijn hun interesses? Hoe willen zij het liefst aangesproken worden? Probeer zoveel mogelijk inzicht te krijgen in je doelgroep. Op deze manier creëer je een zo effectief mogelijke mediamix.

‘Communicatie is key’

Meten is weten

Data gaat je helpen om je mediamix zo gunstig mogelijk in te zetten. Door structureel te kijken naar statistieken en de ROI van eerder uitgevoerde campagnes kun je de mediamix zo optimaal mogelijk afstemmen. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak een social media-campagne is bekeken, maar ook de data die je verzamelt met je nieuwsbrieven is interessant. Ook het betrokkenheidscijfer van je doelgroep op Instagram laat zien wat wel of juist niet goed werkt. Dit soort waardevolle informatie geeft je inzicht in hoe je uitingen overkomen bij je doelgroep. Door regelmatig te monitoren kun je op tijd bijsturen en je marketingstrategieën finetunen waar nodig.

 

Wie is je doelgroep? Je potentiële betalende klant?

Wie is je doelgroep? Je potentiële betalende klant?

Spelen met budget

Een van de vele voordelen van de mediamix is dat het je de mogelijkheid geeft om nauwkeurig om te gaan met je budget. Door verschillende communicatiemiddelen in te zetten kun je heel gericht te werk gaan. Wanneer een communicatiemiddel minder goed loopt dan gehoopt kun je ervoor kiezen om het budget te verlagen of het middel uit je mediamix te halen. Merk je bijvoorbeeld dat social advertising goed werkt voor jouw doelgroep, dan kun je daar het budget verhogen.

 

‘Vind jij het lastig om de juiste marketingkanalen te bepalen zodat je de juiste klanten kunt
bereiken?’

Het Klankbordtraject van OKB

OKB helpt ondernemers vooruit! Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van de mediamix of heb jij een ander vraagstuk? OKB biedt het klankbordtraject aan. Je wordt dan
als ondernemer gekoppeld aan een ervaren adviseur die met je meekijkt. Zo kun jij de sociale media van jouw bedrijf naar een hoger level tillen.

 

 

ondernemerstips van Robert Huijser

ondernemerstips van Robert Huijser

Leestip: lees ook de ondernemerstips van Robert Huijser