Ondernemersklankbord

Adviseurs in the spotlight: Anke Muller kan ondernemers een gezonde boost zelfvertrouwen geven.

OKB-advsieur Anke

Anke Muller is een gedreven en ervaren organisatieadviseur. Haar kracht zit vooral in het innemen van een intermediaire positie om alle behoeften in kaart te brengen. Anke heeft ook een opleiding gedaan tot mediator en dit stelt haar in staat om mensen op hun gemak te stellen en zo tot de kern van situaties te komen. Daarnaast heeft Anke een brede ervaring in het verbeteren van bedrijfsprocessen.

Inmiddels is Anke met pensioen maar in haar actieve loopbaan heeft ze gewerkt bij o.a. de Erasmus Universiteit, Shell, het toenmalige GAK (nu UWV) en Berenschot. In 2002 startte ze haar eigen organisatieadviesbureau. Voor Anke was het werken als extern adviseur prettig omdat je ingehuurd wordt door een bedrijf dat met een vraagstuk zit. De klant is daardoor altijd gemotiveerd en staat open voor advies. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers die een klankbordtraject starten.

Anke helpt ondernemers om meer houvast te krijgen op het reilen en zeilen van hun onderneming. Zo kan niet alleen een bedrijf gezonder groeien, maar ook het zelfvertrouwen van de ondernemer. “Vanuit die positie kun je als ondernemer op de juiste manier de juiste klanten benaderen”, aldus Anke.

Nadruk op het bouwen van goede relaties
De aanpak van Anke kenmerkt zich vooral door het bouwen van relaties. Eerst tussen haarzelf en de ondernemer. Zodra de ondernemer weet waar begeleiding nodig is, kan Anke inspelen in die behoefte voor advies. Samen werkt Anke graag aan verdere optimalisatie. Zodat je als ondernemer grip krijgt op je eigen bedrijf en het zelfvertrouwen van jou als ondernemer ook een gezonde boost krijgt. Een ondernemer die goed op de hoogte is van alle aspecten van de bedrijfsvoering, wint altijd het vertrouwen van de klant.

Vertrouwen van de klant winnen
Voortbordurend op vertrouwen, is het ook van belang dat ondernemers altijd in gesprek blijven met de klant. Stel dat een vraag vanuit de klant ingewikkeld is, dan moet je als bedrijf zorgen dat je aangeeft dat het antwoord nog even op zich laat wachten maar je er wel mee bezig bent. Zo manage je de verwachting vanuit de klant en geef je duidelijk aan wat de status is. Volgens Anke laat je op die manier zien dat je de klant serieus neemt en toont het respect naar je klant. Bovendien straalt dat betrouwbaarheid uit.

Voor gemotiveerde en open ondernemers
Anke helpt graag gemotiveerde, open ondernemers die zelf meer inzicht willen krijgen in hun bedrijf, die bezig zijn met een reorganisatie of een andere koers willen varen. Ondernemersklankbord helpt zzp’ers en MKB’ers, dus het kan een wat groter of een kleiner bedrijf zijn. Het gaat er vooral om dat de ondernemer grip krijgt op elk aspect van de onderneming en weet wat er gebeurt als er een knop omgezet gaat worden. Volgens Anke kan dit alleen als de ondernemer precies weet hoe de onderneming er financieel en organisatorisch voorstaat. Uit ervaring weet Anke dat als je een plan hebt, je ook moet weten wat er moet gebeuren als het plan niet uitpakt als gewenst. Met een goede voorbereiding kun je alles aan.

De top tip van Anke
“Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de financiële staat van je onderneming. En ga niet wachten op het moment dat klanten bij je binnenkomen, maar ga er zelf achteraan.”

De foto’s zijn gemaakt tijdens één van Ankes andere vrijwilligers activiteiten: het verzorgen van rondvaarten in Gouda als schipper/gids op een trekschuit.