Datalek voorkomen
U bent verplicht om de gegevens die u van klanten en zakenpartners heeft te beschermen. Ook voor een datalek. Lees hoe u een datalek kunt voorkomen. En wat u moet doen bij een datalek in uw bedrijf.
Wat is een datalek?
U heeft een datalek wanneer cybercriminelen toegang weten te krijgen tot computerbestanden met zakelijke persoonsgegevens. Of bedrijfsgeheimen of financiële informatie. Het is ook een datalek als vertrouwelijke informatie per ongeluk openbaar wordt.
Er zijn verschillende manieren waarop een datalek kan ontstaan. Bijvoorbeeld als:
- een zakelijk e-mail met vertrouwelijke informatie naar het verkeerde adres wordt verzonden
- een zakelijke laptop van een medewerker is gestolen of verloren
- de gegevens op een smartphone voor het doorverkopen niet helemaal zijn verwijderd
- een zakelijk digitaal account wordt gehackt waardoor een cybercrimineel bij alle gegevens kan
Door een datalek kunt u ongemerkt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) overtreden en een boete krijgen.
Gevaren van datalekken
Het kan grote gevolgen hebben wanneer vertrouwelijke informatie in verkeerde handen valt. Zo kunnen cybercriminelen makkelijker online fraude plegen met de persoonsgegevens van uw klanten. Ze kunnen ook gerichter phishingmails sturen naar slachtoffers van een datalek.
Met gelekte wachtwoorden proberen cybercriminelen mogelijk op verschillende platformen in te loggen. Het is verstandig om klanten te adviseren hun wachtwoord te veranderen na een datalek.
Datalek voorkomen
Een datalek kan iedere organisatie overkomen. Toch kunt u dingen doen om een datalek te voorkomen. Hiervoor zijn verschillende manieren:
- Verzamel alleen (gevoelige) informatie die u nodig heeft. U kunt hierbij denken aan bsn-nummers en financiële gegevens. Bedenk hierbij ook of u deze informatie echt moet opslaan.
- Verwijder (gevoelige) gegevens die u niet meer nodig heeft. Ga met een kritische blik door systemen waarmee u gegevens opslaat.
- Maak bewuste keuzes met wie u (gevoelige) gegevens deelt. Hou bij wie van uw medewerkers toegang heeft tot vertrouwelijke informatie. Zorg dat medewerkers alleen toegang hebben tot gegevens die nodig zijn voor hun werk. Maak afspraken met deze medewerkers hoe zij omgaan met (gevoelige) gegevens.
- Beperk het aantal plekken waar u gevoelige informatie opslaat. Sla het liefst de informatie centraal op om de gegevens beter in de gaten te houden.
- Gebruik Data Loss Prevention (DLP) software als aanvulling voor het beschermen van informatie. Met DLP-software kunt u gevoelige informatie sorteren en beheren.
Datalek voorkomen bij gestolen of verloren apparatuur
U kunt verschillende maatregelen nemen om te voorkomen dat er een datalek ontstaat. Bijvoorbeeld wanneer apparatuur gestolen of kwijt raakt. Bekijk de adviezen op Digital Trust Center.
Wat te doen bij een datalek?
Denkt u dat uw bedrijf een datalek heeft? Onderzoek eerst welke informatie gelekt is. Probeer te achterhalen hoe dit komt en wat de omvang van het datalek is. Daarna moet u achterhalen of dit datalek gemeld moet worden.
Wanneer een datalek melden?
U moet volgens de AVG een datalek melden binnen 72 uur na vaststelling. Maar er is een uitzondering. Als het niet waarschijnlijk is dat het datalek een risico oplevert voor de betrokkenen. Dan hoeft u het niet te melden. Twijfelt u? Dan kunt u het best een melding maken. U meldt een datalek bij de betrokken personen en bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dit kan bij het meldloket datalekken.
Datalek herkennen
Soms heeft u niet door dat er een datalek is. Toch zijn er dingen die kunnen wijzen op een datalek.
Veelvoorkomende verdachte activiteiten zijn:
- verdachte inlogactiviteiten
- vreemde bestandwijzigingen
- onverwacht opduiken van onbekende bestanden
- het zoekraken van documenten met gevoelige informatie
- bestanden zijn vernietigd door iemand die daar geen toestemming voor heeft
- afwijkende beheerdersactiviteiten
Werknemers inlichten over risico op datalekken
Het is belangrijk dat uw werknemers op de hoogte zijn van het risico op een datalek. Een datalek kan per ongeluk gebeuren. Doordat bijvoorbeeld gevoelige informatie naar een verkeerd emailadres is gestuurd. Zorg dat medewerkers weten wat ze moeten doen als ze gegevens hebben gelekt.
Contact:
Telefoonnummer(s):
Links:
Service en contact KVK
https://www.kvk.nl/service-en-contactForums:
Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl
https://www.higherlevel.nl/