Ondernemersklankbord

Doe een leeftijdscontrole bij alcohol verkopen op afstand

Verkoopt u alcohol op afstand? Bijvoorbeeld via een webwinkel of telefonisch? Dan moet u de leeftijd van de koper controleren.

Verkoopt u alcohol op afstand? Bijvoorbeeld via een webwinkel of telefonisch? Dan moet u de leeftijd van de koper controleren.

Vanaf 1 juli gelden er strengere regels voor de online en telefonische verkoop van alcohol. En voor het controleren van de leeftijd van de koper op afstand. U moet de leeftijd 2 keer controleren:

  • voor de aankoop
  • bij de bezorging

Deze regels gelden alleen als uw bedrijf én de klanten in Nederland zijn gevestigd.

Controleer de leeftijd vóór de aankoop

U controleert de leeftijd van uw klant voordat het bestelproces is afgerond. Zo weten jongeren onder de 18 jaar dat ze ook online geen alcohol mogen kopen.

Het is belangrijk dat:

  • de klant zelf iets moet doen. Zoals leeftijd of geboortedatum invullen. Of aanvinken dat hij boven de 18 jaar is. U mag dit niet vooraf invullen of aanvinken. Ook niet bij klanten die ingelogd zijn op een persoonlijke account en al eerder een bestelling hebben gedaan.
  • u de klant tijdens het bestelproces laat weten dat ook bij de bezorging de leeftijd wordt gecontroleerd.

In de toekomst controleren met identificatiesysteem

De overheid wil dat u in de toekomst de leeftijd van uw klanten beter kan controleren. Ze doet daarvoor onderzoek naar betrouwbare digitale identificatiesystemen en aan welke eisen deze moeten voldoen.

Verkoop via platform

Verkoopt u alcohol via een online platform? Als de klant de bestelling op het platform plaatst, moet u de leeftijd ook op het platform controleren. Als het platform doorverwijst naar een andere website voor het bestelproces, controleert u de leeftijd op die website.

Zorg dat u de leeftijd ook bij bezorging kunt controleren

U mag de drank alleen bezorgen op het adres dat door de klant is opgegeven. Of op een afhaalpunt. De bezorger of het afhaalpunt mag de bestelling alleen aan een meerderjarige meegeven en moet om identificatie vragen.

Leg vast hoe u de leeftijd controleert bij bezorging

U moet zorgen dat iedereen die betrokken is bij de verkoop en bezorging weet wat de regels zijn. En dat het product alleen wordt bezorgd bij iemand die ouder is dan 18.

Omschrijf in een document hoe u ervoor zorgt dat het product niet aan minderjarigen wordt afgeleverd. Dit document heet een geborgde werkwijze. In dit document staat:

  • hoe u bij bezorgen de leeftijdsgrens bewaakt. Bijvoorbeeld door het product te markeren, zodat iedereen weet dat het een leeftijdsgebonden product is.
  • hoe u ervoor zorgt dat het product alleen wordt afgeleverd aan meerderjarigen. En alleen op het adres van de koper of bij een officieel afhaalpunt. Bijvoorbeeld met duidelijke uitleg voor de bezorgers dat ze gemarkeerde pakketjes alleen aan meerderjarigen mogen afgeven. En dat ze om een identiteitsbewijs moeten vragen als ze niet zeker weten of iemand meerderjarig is.
  • hoe u ervoor zorgt dat iedereen die betrokken is bij de verkoop het document met de geborgde werkwijze kent.
  • hoe u minimaal 1 keer per jaar onderzoek doet naar uw geborgde werkwijze in de praktijk en deze aanpast als dat nodig is.

De Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit (NVWA) kan controleren of u de leeftijd van uw klanten bij verkoop controleert. En of u een geborgde werkwijze heeft. De NVWA moet op elk moment uw geborgde werkwijze kunnen inzien.

Voorbeelden geborgde werkwijze

De brancheverenigingen werken voorbeelden uit voor een geborgde werkwijze. Zo heeft het Centraal Bureau voor de Levensmiddelen een voorbeeld voor de supermarktbranche uitgewerkt, en heeft ook Koninklijke Horeca Nederland een voorbeeld voor de geborgde werkwijze.

Deze content is geplaats door:

Contact:

Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit

Telefoonnummer(s):

0900-03 88

Links:

NVWA.nl

https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact

Forums: