Ondernemersklankbord

Avalon blij met hulp OKB: “Begeleiding OKB waardevol bij groei van mijn bedrijf”

OKB hulp

Dat Avalon Veldstra vroeg of laat een eigen bedrijf zou starten, kwam niet onverwacht. Ze komt uit een ondernemend gezin en voelde zich in loondienst minder op haar plek. Maar dat ze een taalschool zou beginnen, lag met haar studie Culturele Antropologie minder voor de hand. Hoewel: zelf ziet ze wel degelijk raakvlakken. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in andere culturen en dat komt nu goed van pas.”

Avalon was tijdens en na haar studie Culturele Antropologie veel in het buitenland en leerde daar Spaans. Terug in Nederland wilde ze die nieuwe taal blijven oefenen en dus besloot ze in haar woonplaats, destijds Nijmegen, taaluitwisselingsbijeenkomsten te organiseren: AvaLingua Exchange. “Dat werd meteen een succes”, blikt ze terug. “Deelnemers met verschillende taalachtergronden komen wekelijks bij elkaar om in een informele setting een taal te oefenen. Anderstaligen kunnen hier hun Nederlands oefenen met Nederlanders. Andersom kunnen Nederlanders oefenen met de taal die ze zelf graag willen leren.” AvaLingua Exchange (ALE) is overigens meer dan talen leren: tijdens deze avonden ontstaan ook internationale vriendschappen. Inmiddels is ALE ook actief in Den Haag, Rotterdam en momenteel online.

Online alternatief
Tijdens de taaluitwisselingsbijeenkomsten ontdekte Avalon hoe leuk het is om mensen de Nederlandse taal te leren en de Nederlandse cultuur met ze te delen. Ze volgde de NT2- en lerarenopleiding en ging vervolgens aan de slag bij verschillende taalscholen. Uiteindelijk besloot ze eind 2019 haar hart te volgen en voor zichzelf te beginnen. AvaLingua was geboren: interactieve taallessen voor expats. “Best spannend hoor, maar al snel liepen de lessen goed vol. Ik wilde verder uitbreiden, maar juist op dat moment kregen we met corona te maken.” Ze vertelt dat de animo voor het online alternatief in eerste instantie niet groot was. Maar toen in de tweede helft van het jaar duidelijk werd dat lessen op locatie er voorlopig niet in zaten, nam de belangstelling flink toe. “Binnen de kortste keren zaten alle lessen weer vol. Ik wist toen: als ik door wilde groeien, moest er nu iets gebeuren. Maar wat en hoe?”

Minder op gevoel
Avalon had in de nieuwsbrief van het Haags Ondernemershuis al eens gelezen over het Ondernemersklankbord. Omdat ze wel wat hulp kon gebruiken bij haar groeiplannen, besloot ze zich daar aan te melden. “Ik ben heel tevreden met alle positieve input!”, vertelt ze enthousiast. “Ik heb veel van adviseur Ferd Grobben geleerd. Zoals iets minder op gevoel te handelen en wat meer naar feiten en cijfers te kijken. We hebben bijvoorbeeld samen mijn uren en inkomsten geanalyseerd om te ontdekken welke activiteiten financieel het meest interessant zijn.” Ze vertelt dat ze het fijn vond om haar twijfels en aarzelingen met een ‘buitenstaander’ te kunnen delen. “Ik zag er bijvoorbeeld tegenop om te stoppen met het freelance lesgeven. Vond het vervelend om dat aan mijn opdrachtgever te vertellen, ook omdat ik het daar eigenlijk zo fijn vond. Een telefoontje met Ferd de avond daarvoor, gaf mij net dat zetje om het toch te doen.”

Veel ervaring
Haar enthousiasme over het Ondernemersklankbord heeft Avalon al op verschillende mensen, onder meer haar eigen broer, overgebracht. “Omdat het heel waardevol is om advies en begeleiding te krijgen van iemand met veel ervaring in het bedrijfsleven. Van sommige onderwerpen weet ik zelf genoeg, maar dan is het toch fijn om even die bevestiging te krijgen. En andere aspecten van het ondernemerschap zijn echt nieuw voor me.” Avalon werkt voor haar lessen inmiddels samen met een eerste (“en geweldige!”) zzp’er en laat weten dat de OKB-adviseur haar ook in dat traject heeft geholpen. “We hebben samen de kosten in kaart gebracht en bekeken wat haalbaar was.”

Goede basis
De komende maanden gaat Avalon haar bedrijfsplannen verder uitwerken. De formule van AvaLingua heeft zich inmiddels bewezen en ze gaat daarop voortborduren. “Toen de lessen nog niet online plaatsvonden, gingen we om de week met de cursisten naar buiten. Dan kregen ze bijvoorbeeld als opdracht om in de supermarkt een praatje te maken met de kassamedewerker. In onze online lessen interviewen de cursisten ‘echte’ Nederlanders. Die aanpak slaat aan en daar wil ik aan vasthouden. Maar ik wil ook e-learning oppakken. Plannen genoeg dus om verder te gaan met mijn bedrijf waar ik mijn passie kwijt kan. En met de hulp van het Ondernemersklankbord heb ik daarvoor nu een goede basis gelegd. Bedankt Ferd en het OKB!”