Ondernemersklankbord

“De financiën in kaart brengen geeft rust”

Interview met adviseur Henk van Ooyen

Henk van Ooyen is nu ruim zes jaar adviseur bij het Ondernemersklankbord. In 2015 wees zijn buurman hem op de mogelijkheid. Zelf is Henk nooit zelfstandig ondernemer geweest, maar in zijn carrière als merkenbouwer bij multinationals heeft hij in het internationale ondernemen wel enorm veel waardevolle kennis en ervaring opgedaan. Bagage die hij, nu hij gepensioneerd is, graag inzet om mkb-ondernemers vooruit te helpen.

Testen of het werkt
Nu veel ondernemers het zwaar hebben door de coronacrisis trekt de vraag naar coaching aan, hoewel Henk ook merkt dat ondernemers niet altijd om hulp durven te vragen. Hij moedigt ze aan zich over hun schroom heen te zetten. “De pandemie brengt voor veel ondernemers flinke zorgen met zich mee. Dan is het heel fijn dat er iemand met ze meedenkt.”

De afgelopen periode heeft Henk diverse bedrijven geholpen die tijdens de lockdown volledig moesten sluiten, zoals sportscholen, restaurants en fysiopraktijken. “Mijn eerste advies aan die bedrijven is om de financiële situatie goed in kaart te brengen: wat zijn de financiële verplichtingen en welke afspraken kun je maken met bijvoorbeeld leveranciers, de verhuurder van het bedrijfspand en de bank? Die analyse brengt vaak al rust.”

Een andere tip: wees creatief, kijk wat je wel kunt doen, als bepaalde uitgangspunten niet werken. Dat vergt moed, maar levert doorgaans ook veel op, meent Henk. “Vaak zie ik aarzeling bij bedrijven om een andere weg in te slaan. Ze zien veel beren op de weg. Ik snap de angst, maar motiveer ze in oplossingen te denken en adviseer ze bijvoorbeeld een pilot te doen. De hobbels blijken dan doorgaans erg mee te vallen. Denk aan restaurants die succesvol de overstap maakten naar afhaalloketten en yogastudio’s en trainingsinstituten die hun groepslessen enthousiast hebben voortgezet via het beeldscherm.”

Een wow-effect creëren
Onder de mensen die Henk begeleidt, zijn ook veel starters. Zij durven in deze lastige tijd hun nek uit te steken. De merkenman heeft daar bewondering voor en kan hen goed helpen hun toegevoegde waarde scherp te krijgen. Zijn eerste vraag aan de startende ondernemer is altijd: Waarom kloppen mensen bij jou aan en niet bij de concurrent? Wat is jouw toegevoegde waarde zoals de klant die ervaart? “Als je dat scherp hebt en dat wow-effect ook kunt uitdragen, dan bied je een goede basis om groei te realiseren.”

Henk wil ondernemers ook waarschuwen. “Je ziet dat veel ondernemers nu nog wel het hoofd boven water houden, maar dat wordt soms anders als ze straks de belastingdienst en de bank moeten betalen.” Schroom niet, is zijn boodschap. Ondernemers die al eerder met dat bijltje hebben gehakt, staan klaar om te helpen. Bedrijven die meer inzicht willen in hoe ze ervoor staan, wijst hij op de Toekomstcheck (www.detoekomstcheck.nl). Deze online tool van MKB-Nederland en VNO-NCW helpt ze hun liquiditeit en levensvatbaarheid in kaart te brengen.

Vanwege de coronacrisis is deelname aan het klankbordtraject van OKB nu gratis. Als je hulp kunt gebruiken, vooral deelnemen, meent Henk. “Mensen die deelnemen, zijn hartstikke blij. Soms slaan ze zich voor hun kop dat ze het niet eerder hebben gedaan.”