Ondernemersklankbord

Hoe blijf je als bedrijf online zichtbaar?

Nu iedereen hoofdzakelijk vanuit huis werkt en leeft, sta je als ondernemer voor een nieuwe uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf (online) zichtbaar is voor de doelgroep?
“Je blijft top of mind bij jouw klantenkring door regelmatig online te publiceren”, zegt Anouk van Vliet, eigenaar van online brandingbureau The Social Brand. “Je wil dat mensen met een bepaald probleem als eerste aan jou denken, dus laat zien dat je er bent! Wees daarbij niet bang om te veel te posten, maar gebruik juist de kracht van herhaling.”

Deel relevante en goede content
Dit is bij uitstek de tijd om te delen en te geven, aldus Anouk. “Alles rondom je product of dienst kan dienen als content: transport, duurzaamheid, leveranciers, etc. Hoe meer je deelt, hoe meer men je ziet als expert. Houd daarbij wel altijd de relevantie, kwaliteit en waarde van wat je deelt in het oog, want anders verlies je snel je geloofwaardigheid.”

Ga de persoonlijke verbinding aan
Belangrijker nog dan goede content is het leggen van persoonlijke verbindingen. “Laat eens een bericht achter op LinkedIn bij klanten die je normaal gesproken vaak spreekt en ziet”, stelt Anouk voor. “Of ga af en toe ‘live’ op social media. Om jezelf te laten zien of om aandacht te schenken aan bedrijven en ondernemers die je inspireren, zoals Jorg Ruis doet met De Avondklokshow. Zo geef je een positieve draai aan de huidige situatie.”

Vergeet de fysieke omgeving niet
En ben je open op afspraak of nog voor click & collect? Communiceer dan duidelijk hoe mensen bij jou terecht kunnen. Anouk: “Herhaal je boodschap regelmatig, online én offline, want vergeet ook je fysieke bedrijfs- of winkelpand niet. Aan mensen die langslopen kan je met posters gemakkelijk laten weten dat je online bereikbaar bent en hoe ze bij jou kunnen winkelen – bij voorkeur met een kwinkslag of een knipoog.”

Een waardevolle investering
Als social branding expert weet Anouk hoe belangrijk het is om alles online op orde te hebben. “Dit is een uitgelezen moment om je website onder handen te nemen. Verbeter je vindbaarheid in Google door de teksten wat meer SEO te maken, laat bestaande klanten Google-reviews schrijven of vraag jouw doelgroep om feedback over jouw site, bijvoorbeeld in ruil voor een product of dienst.”

Ze benadrukt dat het voor iedereen mogelijk is om online goed zichtbaar te blijven, ongeacht branche of type bedrijf. “Raak niet ontmoedigd en blijf posten. Want ook zonder ‘likes’ of reacties ben je top op mind bij jouw klanten, al zorgen reacties wel voor een groter bereik. Communiceer, maak verbinding en zie het als een waardevolle investering voor later.”

Met dank aan Anouk (The Social Brand)