Ondernemersklankbord

Met Yvonne van den Bergh via je echte ‘ik’ naar meer impact

Stories worth sharing met Ondernemersklankbord
Zet je charisma ‘aan’ en je maakt meer indruk, zowel zakelijk als privé. Zie daar de missie van Yvonne van den Bergh met haar bedrijf Sproet Image Consultancy. Tijdens de coronacrisis op zoek naar zakelijke verdieping, koos ze voor een adviestraject met Stichting Ondernemersklankbord. ,,Ik ben creatief heel sterk, met als schaduwkant te weinig aandacht voor zakelijke aspecten van het ondernemen. Dat is veranderd. Ik onderneem nu met veel meer focus.”

 

Van huisstijl en logo tot website en nieuwsbrief: veel ondernemers investeren fors in marketing. Maar zij vergeten dat zij daarvan zelf het sluitstuk vormen, als een levend visitekaartje. Yvonne van den Bergh komt met haar klanten tot die persoonlijke mix van kleur, stijl en gedrag waarmee iemand echt indruk maakt. Haar diensten variëren van personal shopping en garderobemanagement tot presentatietrainingen. Gevolg: mensen manifesteren zich met nieuw elan, en vergroten hun positieve impact.

Kleding ter bevestiging én voeding van je zelfexpressie

In 2012 startte Yvonne met deze dienstverlening, toen zij een loopbaan in de mode en haute couture inruilde voor het ondernemerschap. ,,Ik wilde beroepsmatig aan de slag gaan met de vraag wat een unieke, bij de persoon passende kledingstijl kan betekenen. Het voedt namelijk je zelfvertrouwen en zelfexpressie. Dat brengt je weer dichter bij je innerlijke kracht, je ware ‘ik’. Wanneer je de originele versie van jezelf aan anderen kunt tonen, kom je krachtiger over, en bereik je meer.”

Dat elk mens over die innerlijke kracht beschikt, ervoer Yvonne in 2012 aan den lijve, toen zij kampte met borstkanker. ,,Ik herstelde volledig, maar al het uiterlijk vertoon viel even weg. Ik besefte nog meer dat je in alle omstandigheden persoonlijkheid kunt uitstralen, met kleding als ondersteunende en versterkende factor.”

”Ik kon goed van mijn werk leven, maar wel wat extra ogen en hersenen in mijn bedrijf gebruiken. Met Ferd had ik meteen een klik. Een relaxte gozer: nieuwsgierig, open. En hij is scherp” zei Yvonne van den Bergh

Jouw verhaal in het theater presenteren

In die moeilijke tijd zag Yvonne een TED-talk van Brené Brown. ,,Ik zag haar praten en grapjes maken en dacht: ‘Dat wil ik ook’. Zij sprak over schaamte, kwetsbaarheid en zelfexpressie. Moeilijke onderwerpen die ze door storytelling krachtig overbracht. Daar kwam de magie en de vrijheid van het theaterpresenteren bij, inclusief vormen als zang en dans. Ik voelde aan alles: ‘Ik ga die Talks gewoon zelf organiseren!’ Daar is een tweede bedrijfsactiviteit uit voorgekomen: ‘Stories Worth Sharing’. Inmiddels heb ik negen edities hiervan georganiseerd. De tiende vindt 25 September plaats in theater PePijn, in Den Haag. Vijftig ondernemers hebben zichzelf al overwonnen en op het podium voor honderd mensen hun unieke ondernemersverhaal gedeeld. Daar ben ik supertrots op!”

Yvonne begeleidt deze ondernemers drie maanden lang in hun traject naar die podiumpresentatie. ,,Ik geef ze inhoudelijke en stage presence adviezen, en werk samen met een kleinkunstenaar die tips geeft over hoe je het publiek bespeelt. Humor is hierbij belangrijk. Anekdotes zijn het cement van de inhoud van je presentatie.”

Stories worth sharing en Ondernemersklanbord

Ferd Grobben, adviseur bij OKB en Yvonne van den Bergh van Stories Worth Sharing

‘Never waste a good crisis’: inschakeling Ondernemersklankbord

De coronacrisis vormde in 2020 een uitdaging van formaat. Drie uitverkochte theaterbijeenkomsten met achttien ondernemersverhalen werden uitgesteld tot na de zomer. In de Lourdeskerk vond Yvonne hiervoor een nieuwe, ‘coronaproof” locatie. In deze onzekere periode zag ze een Instagram-advertentie van Stichting Ondernemersklankbord, en ze bedacht: ‘Gratis advies door een ervaren ondernemer of professional: waarom eigenlijk niet?’ Ze meldde zich aan en werd gekoppeld aan OKB-adviseur Ferd Grobben. Zijn veertigjarige carrière bij Rabobank had hij doorgebracht in acht achtereenvolgende vestigingen, de laatste twaalf jaar tot zijn pensioen als accountmanager ‘Grootzakelijk’ in Rotterdam.

Yvonne: ,,Ik kon goed van mijn werk leven, maar wel wat extra ogen en hersenen in mijn bedrijf gebruiken. Met Ferd had ik meteen een klik. Een relaxte gozer: nieuwsgierig, open. En hij is scherp. Hij vraagt naar je cijfers, en zegt waar je op moet letten. Ik realiseerde mij al snel dat mijn focus op mijn kracht, het creatieve gedeelte, een schaduwkant heeft: dat ik minder oog had voor het bedrijfsmatige en administratieve aspect van het ondernemerschap. Zo opende Ferd mijn ogen voor de waarde van de tijd die ik aan dingen besteed. Bijvoorbeeld sessies waarin ik aan het eind een stijlgids aan een klant meegeef: dat kon korter en systematischer.”

”Ik kende Stichting Ondernemersklankbord, nam contact op, en men bleek mijn diensten goed te kunnen gebruiken. Inmiddels heb ik twintig ondernemers begeleid” aldus OKB-adviseur Ferd Grobben.

Praten zonder meel in de mond

Ferd vult aan: ,,Ik heb in mijn werkzame leven 700 bedrijven van binnen gezien. Dan ga je met pensioen en zit je thuis. Met al je opgedane kennis over bedrijfseconomie, financiën en marketing doe je niets meer. Dat is toch zonde? Ik kende Stichting Ondernemersklankbord, nam contact op, en men bleek mijn diensten goed te kunnen gebruiken. Inmiddels heb ik twintig ondernemers begeleid. De belangrijkste vraag voor elk bedrijf is: ‘Wie ben ik en wat wil ik uitstralen?’ Zeker wanneer je klanten helpt aan charisma, moet je jezelf ook zo profileren. We checkten daarom de consistentie van de uitingen van Sproet Image Consultancy op de verschillende social media platformen. Daarin moesten we wat dingetjes stroomlijnen. Het fijne voor de ondernemer is dat de OKB-adviseur veiligheid biedt, want wij vormen als tijdelijke buitenstaander geen onderdeel van hun netwerk. Dat maakt open communicatie mogelijk.”

Financieel bewuster ondernemen

Daarnaast keek Ferd door de financiële bril naar Sproet Image Consultancy, waarbij inderdaad ook het tijdschrijven aan bod kwam. ,,Ik ben dol op spreadsheets: hoeveel werkzaamheden heb je en hoeveel uren ben je daarmee bezig? Als je dat dagelijks bijhoudt, weet je aan het eind van de rit waar je de meeste tijd aan hebt besteed en wat je daarmee hebt verdiend. Zo zie je welke activiteit het meeste oplevert. Vervolgens bepaal je heel bewust of je op die meest winstgevende activiteiten wilt focussen, of toch niet.”

stories worth sharing Yvonne van den Bergh

Slimmere verpakking van het aanbod

Omzetgroei door een slimmere verpakking van de dienstverlening is een ander resultaat van het OKB-traject, zo vult Yvonne aan: ,,Ik verkoop nu meer trajecten en minder losse items, bijvoorbeeld het traject ‘In drie stappen naar een charismatische uitstraling die bij je past’. Hierin heb ik diensten als ‘Personal Shopping’ en ‘Garderobeadvies’ samengevoegd. Hierdoor kon ik mijn diensten hoger beprijzen. De inschakeling van Ondernemersklankbord heeft mij dus in meerdere opzichten geholpen.”

Op weg naar volgende groeistappen

De omzet van Sproet Image Consultancy komt nu voor de helft uit stylingadvies, en de helft uit ‘Stories Worth Sharing’: adviestrajecten die uitmonden in een theaterpresentatie. Yvonne kijkt alweer verder: ,,Ik wil ‘Stories Worth Sharing’ laten uitgroeien tot de belangrijkste bedrijfsactiviteit, nationaal en later ook internationaal. Daarnaast werk ik aan ‘Document voor later’, een variant op ‘Stories Worth Sharing’. In dit geval zijn het jongeren die na een begeleidingstraject hun visie op hun eigen toekomst presenteren, op het podium of in hun schoolklas. Hiertoe zoek ik samenwerking met het onderwijs. Ook dit heeft mijn hart, want veel jongeren zijn erg onzeker over hun eigen toekomst. Door ze hun droom te laten presenteren hebben ze een ankerpunt waar ze naartoe kunnen werken. Dat geeft hen nieuwe energie en hoop, zo heb ik al mogen ervaren.”

 

Lees ook: hoe horecaproject ‘Onze Kas’ ten tijde van de coronacrisis groeide zonder hulp van Google

 

Bron: De Ondernemer

Foto’s: Ruud Voest