Ondernemersklankbord

Ontdek je doelgroep en bereik je ideale klant

ontdek je doelgroep en bereik je ideale klant ken je klant en vergroot je succes

Ken je klant en vergroot je succes

Of je nu  een kinderkledingwinkel runt of online cursussen aanbiedt, je hebt klanten nodig die jouw product of dienst willen kopen. Een helder beeld van je doelgroep helpt je om deze klanten te vinden en aan je te binden. Voorkom bijvoorbeeld dat je een biologische winkel opent in een buurt waar weinig vraag is naar duurzame producten. Of dat je inzet op uitgebreide technische specificaties, terwijl jouw klanten juist behoefte hebben aan eenvoudige en gebruiksvriendelijke oplossingen. Met dit stappenplan leer je hoe je jouw ideale klant bepaalt en effectief bereikt.

 

Wat is een doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen of bedrijven met overeenkomende kenmerken, zoals leeftijd, branche, interesses en behoeften. Door een duidelijke doelgroep te kiezen:

  • richt je je communicatie en marketing effectiever in;
  • bespaar je tijd en geld op advertenties en andere promotiemiddelen;
  • verbeter je je zichtbaarheid in zoekmachines;
  • vergroot je de kans op een duurzame klantenrelatie.

‘Een duidelijke doelgroep helpt je tijd en geld te besparen op advertenties en andere promotiemiddelen.’

Stappenplan: hoe bepaal je je ideale klant?

1. Bepaal welk probleem je oplost

Start met het omschrijven van jouw product of dienst en vraag jezelf af: welk probleem los ik  hiermee op of welke behoefte vervul ik met mijn product of dienst? Denk hierbij aan concrete voordelen voor je klant. Een goed voorbeeld kan zijn:

  • Als interieurstylist help je mensen met het inrichten van kleine ruimtes zodat ze optimaal benut worden.
  • Als voedingsdeskundige bied je praktische adviezen om gezonder te eten zonder dat het ingewikkeld wordt.

 

Als interieurstylist help je mensen met het inrichten van kleine ruimtes zodat ze optimaal benut worden.

Als interieurstylist help je mensen met het inrichten van kleine ruimtes zodat ze optimaal benut worden. Dat is ‘probleem’ dat je oplost met jouw dienstverlening

2. Analyseer je huidige klanten

Kijk naar de klanten die je al hebt. Welke kenmerken hebben zij? Zijn het bedrijven (b2b) of consumenten (b2c)? Welke branche, locatie of levensstijl is vaak vertegenwoordigd? Gebruik gegevens uit facturen of je CRM-systeem om patronen te ontdekken.

Een voorbeeld kan zijn: Je merkt dat veel van je klanten werkende ouders, woonachtig in stedelijk gebied, die op zoek zijn naar tijdbesparende oplossingen.

 

3. Onderzoek de markt

Als je een yoga- en wellnessstudio opent, onderzoek dan hoeveel mensen in jouw omgeving interesse hebben in mindfulness of sportieve activiteiten. En welke reisbereidheid er is om naar je studio is. Zo bepaal je hoe groot je verzorgingsgebied is. Gebruik hiervoor de beschikbare data om inzicht te krijgen in je doelgroep. Tools zoals Google Analytics, sociale media-inzichten en rapporten van instanties als CBS of KVK kunnen je helpen.

 

‘Met een klantprofiel kun je gerichter zoeken naar de kanalen en boodschappen die aansluiten bij je doelgroep’

 

4. Creëer een klantprofiel

Maak een gedetailleerd profiel van je ideale klant, ook wel een persona genoemd. Denk hierbij aan:

  • Leeftijd, geslacht en locatie
  • Interesses en koopgedrag
  • Werksector of levensstijl

Hierdoor kun je achterhalen waar je doelgroep te vinden is, welke targetopties je kiest om je doelgroep te lokaliseren en welke boodschap het meest effectief is om hen aan te spreken.

 

5. Kies de juiste (online) kanalen

Ga na waar jouw doelgroep actief is. Voor millennials kunnen dat platforms zoals Instagram en Pinterest zijn, terwijl Facebook beter werkt voor een oudere doelgroep. Stem je boodschap af op de kanalen die je kiest.

6. Test en optimaliseer

Probeer je aanpak uit. Dit kan via netwerken, sociale media of advertenties (zelfs met een klein budget).  Op je social kanalen zie je welke resultaten je behaalt met jouw ads. Stel je ziet dat een Facebook-advertentie voor je workshops beter presteert dan een advertentie op Instagram, kun je je budget aanpassen. Analyseer wie reageert en welke klanten het meest winstgevend zijn. Pas je strategie aan op basis van je bevindingen.

 

Stichting Ondernemersklankbord helpt ondernemers

Het Klankbordtraject van OKB

OKB helpt ondernemers vooruit! Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het vinden van jouw ideale klant of heb jij een ander vraagstuk? OKB biedt het klankbordtraject aan. Je wordt dan als ondernemer gekoppeld aan een ervaren adviseur die met je meekijkt. Zo kun jij de sociale media van jouw bedrijf naar een hoger level tillen.

 

Leestip: lees ook Hoe maak je als ondernemer een financieel overzicht?

Hoe maak je als ondernemer een financieel overzicht?