Ondernemersklankbord

Penninkhof Mode met hulp Ondernemersklankbord klaar voor de toekomst

Penninkhof Mode met hulp Ondernemersklankbord klaar voor de toekomst
Penninkhof Mode aan de Kerkstraat in Zwolle heeft een nieuwe opzet en is klaar voor de toekomst. De damesmode en schoenen van het naastgelegen Penninkhof zijn in elkaar geschoven en worden nu samen gepresenteerd. “Het zijn nu twee ruimtes met een andere beleving”, zegt Johan Penninkhof. Voor de verandering in de zaak kreeg hij advies van Dick Bonenberg van het Ondernemersklankbord, (OKB).

 

“Ons eerste contact was in augustus” zegt Penninkhof. “Ik had behoefte aan een klankbord van buitenaf. Iemand met wie je kunt praten, je ideeën kunt toetsen. Als je die niet in je directe omgeving kunt vinden moet je die zoeken.”

Want Penninkhof wilde de winkel toekomstbestendiger maken nu de derde generatie zich voorbereidt om de zaak over te nemen. De winkel groeide sinds 1954 uit tot een keten van luxe damesmode in het hoge segment. Vijftien jaar geleden kwam er na gedegen voorbereiding een webshop bij. “We zijn een zaak op hoog niveau, dat willen we op internet ook uitstralen. We hebben tot op het kleinste detail keuzes gemaakt. We dachten dat de klant de stof moet voelen, er beleving bij moet hebben, maar de webshop werd groter en groter. We hebben inmiddels ook een Frans-, Engels- en Duitstalige website, en klanten over de hele wereld.”

Door de online groei werd het aantal winkels teruggebracht naar twee; in Arnhem en Zwolle. De winkel in Zwolle waren eigenlijk twee, de modezaak en schoenenzaak, het hoekpand aan de Kerkstraat. Penninkhof wilde het anders. “En dat was de uitdaging. We wilden meer aandacht aan de mode geven maar niet de schoenen saneren. Die zijn nog steeds een wezenlijk onderdeel van onze filosofie.”

Penninkhof wilde over zijn plan sparren, las op de site van de Kamer van Koophandel over het OKB en vulde een contactformulier in. Het OKB werkt met regionale teams in het hele land. Er werken driehonderd vrijwilligers met ondernemerservaring. Sinds 1980 werden honderdduizend ondernemers geholpen, en dat werkt, want 85 procent van hen raadt een klankbordtraject aan bij collega-ondernemers. Een dag later werd Penninkhof al gebeld door Dick Bonenberg. En dat klikte meteen.

 

”Ik had behoefte aan een klankbord van buitenaf. Iemand met wie je kunt praten, je ideeën kunt toetsen.” – Ondernemer Penninkhof

 

“Dick gaf meteen energie”, zegt Penninkhof. “Hij komt ook uit de Retail en neemt je mee in zijn ervaring. Hij stimuleert en heeft zoveel snelheid.” Bonenberg: “Ik kwam binnen en had al snel een beeld. Met het budget konden we een nieuwe look voor mode en schoenen creëren. Dat heeft de familie Penninkhof in heel korte tijd klaargespeeld.”

De schoenen worden nu bij de mode gepresenteerd. Bonenberg: “De inkijk van de zaak is veel opener geworden. Je kunt duidelijk zien dat het een schoenen- én fashionzaak is.”, zodat zijn er twee ruimtes ontstaan met een andere belevingswereld.

Belangrijk is dat de internetverkoop aansluit bij de stenen winkel. Bonenberg: “Penninkhof heeft echt internet aangeboord. Een detaillist kan de verkopen op internet niet overslaan, maar je hebt de stenen winkel ook nodig voor de feeling met de klant en het aanvoelen van de markt.” Penninkhof beaamt dat. “Het is de synergie tussen internet en de fysieke winkels. Je kunt mooie foto’s op internet zetten maar het contact met de klant en hoe er gereageerd wordt is ook belangrijk. Vanuit de stenen winkel brengen we omzet naar internet en andersom. Ons ervaren en toegewijde verkoopteam staat altijd klaar om onze klanten te adviseren binnen ons zorgvuldig samengestelde en diverse merkenpalet. Mensen komen speciaal naar ons toe, als ze een weekend Zwolle doen. Maar andersom gebeurt ook. Mensen die vlakbij wonen laten het komen via internet.”

 

”We hebben iets nieuws voor de toekomst neergezet. We gaan kijken hoe het zich ontwikkelt, hoe de klant het ervaart.” – Dick Bonenberg

 

Het toekomstbestendig maken van Penninkhof heeft ook te maken met de volgende generatie die klaarstaat. Dochter Isaline in de bedrijfsvoering, en zonen Johan voor foto en video en Alexander voor de website. Wanneer nemen ze het over? “Isaline: “Over twee drie jaar, we zitten er volop in, we zijn ons nu twee jaar aan het voorbereiden. Het is een proces en dat is volop aan de gang. Haar vader beaamt dat. “Je kunt niet zeggen wanneer precies. Ik wil het heel graag aan mijn kinderen overdoen. Maar er is een goed voorbereidingstraject nodig om het goed over te dragen. Het is een valkuil om het te snel te willen. Maar het komt vast goed, daar heb ik alle vertrouwen in.”

Het OKB blijft in elk geval nog een half jaar aangehaakt. Bonenberg: “We hebben iets nieuws voor de toekomst neergezet. We gaan kijken hoe het zich ontwikkelt, hoe de klant het ervaart.”

Dit is een bijdrage in de rubriek Zakelijk Nieuws Lokaal van de Swollaenaar


Lees ook: Zó maak je als ondernemer slim gebruik van onze nieuwste tools