Ondernemersklankbord

Zo zet je met slechts twee uur per week social media efficiënt in

Zo zet je met slechts twee uur per week social media efficiënt in

Hoe zet jij social media in als ondernemer?

Wist je dat de gemiddelde Nederlander zo’n 107 minuten per dag op social media doorbrengt? Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Of je nu een freelancer bent of een onderneming runt, social media is een belangrijk middel om te communiceren met je klanten. Maar hoe blijf je als bedrijf online zichtbaar en welke platformen gebruik je? Wij geven je tips hoe je met een beperkt aantal uren het maximale uit je social media kunt halen.

 

Bepaal je strategie

Laten we beginnen bij het begin. Wat wil je bereiken met je aanwezigheid op social media? Is je doel om meer bekendheid te genereren of wil je graag in contact komen met (potentiële) klanten? Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken is het belangrijk om erachter te komen waar jouw klanten zich bevinden. Je wilt natuurlijk actief zijn op de platformen waar zij gebruik van maken. Aan de hand van deze informatie kun je vervolgens een passende strategie uitstippelen.

 

‘Dagelijks posten op social media is niet nodig’

 

Less is more

Veel ondernemers denken dat ze dagelijks iets moeten post om relevant te blijven. Niet is minder waar! Kies er liever voor om consistent twee posts per week te posten op 1 of 2
kanalen waar je doelgroep actief is, in plaats van 5 keer dezelfde post op meerdere accounts te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat je geloofwaardiger overkomt bij je doelgroep.

 

Plan vooruit

Als je zo efficiënt mogelijk met je tijd om wilt gaan geldt ook hier: planning is key. Er zijn verschillende tools die het mogelijk maken om je social media content vooruit te plannen. Dit
zorgt er niet alleen voor dat je consistent blijft, maar hierdoor kun je ook gemakkelijk vooruit werken. Dit is ideaal, aangezien je als ondernemer al vaak druk genoeg bent. Daarnaast
zorgt vooruitplannen voor meer overzicht en zorgt het dat je minder het gevoel hebt de hele tijd iets te ‘moeten’ posten. Een aantal handige tools om content in vooruit te plannen zijn Later of Planoly.

 

‘Content recyclen is een slimme manier om meer uit je content te halen’

 

Content recyclen

Je hoeft echt het wiel niet iedere keer opnieuw uit te vinden. Content recyclen is een slimme manier om meer uit je content te halen. Duik in je content-archief en check welke blogs of
posts goed zijn bekeken. Voeg vervolgens nieuwe feiten, cijfers of inzichten toe, et voilà: je content is weer relevant! Door content opnieuw te gebruiken bespaar je niet alleen tijd, maar
boost je ook je SEO en creëer je herkenbaarheid. Want door content te recyclen werk je aan de kracht van herhaling, wat zorgt voor herkenbaarheid bij de lezer.

Tijdslot op je apps

Uren eindeloos scrollen op social media, het overkomt ons allemaal wel eens. Stel dan een tijdslot in voor bepaalde apps in op je telefoon. Zo beperk je de uren die je besteedt aan je
zakelijke social accounts en houd je meer tijd over om aan je bedrijf te werken.

 

 

ondernemerstips van Robert Huijser

ondernemerstips van Robert Huijser

Leestip: lees ook de ondernemerstips van Robert Huijser