Ondernemersklankbord

Ondernemerstips van Wim Broekman

Ondernemerstips van Wim Broekman

2 jaar adviseur in de regio Gelderland, specialist in communicatieadvies

“Wil je als bedrijf groeien, dan moet je zorgen dat alle facetten van je bedrijfsvoering goed op orde zijn.” OKB-adviseur Wim Broekman adviseerde jarenlang bedrijven vanuit zijn bureau in reputatiemanagement en corporate communicatie. Nu helpt hij met veel plezier bedrijven die zich aanmelden bij Ondernemersklankbord. 

Wim Broekman is een ervaren adviseur die graag ondernemers helpt met het bouwen aan een goede reputatie en heldere corporate communicatie. Sinds de jaren 80 is hij actief in dit werkveld. Eerst bij de KVGO, branchevereniging voor de grafimediasector. Daarna vanuit zijn eigen communicatieadviesbureau, Bureau Broekman. En nu hij met pensioen is, als vrijwilliger bij Ondernemersklankbord.

“Ik adviseer om altijd goed de ontwikkelingen in de samenleving te blijven volgen.”

Een leven lang leren

Een advies dat hij vaak geeft: blijf altijd goed de ontwikkelingen in de samenleving volgen. Hij is groot voorstander van een leven lang leren. Dat heeft hem zelf veel gebracht. Ver op weg in zijn carrière deed hij daarom nog een master in branding, reputatiemanagement en design. En met de klankbordgesprekken helpt hij nu weliswaar vooral de ondernemer, maar ook hij doet in de gesprekken nog altijd veel inspiratie op. Hij komt op plekken waar hij anders nooit komt. De ene dag adviseert hij een snel groeiende jeugdzorgorganisatie over wendbaarheid, de andere dag een kledingcoach over het verwerven van naamsbekendheid. Het is een rol die hem goed past. “Je bent een vertrouwenspersoon en bouwt een band op, waaruit soms zelfs een vriendschap ontstaat”, zegt hij enthousiast.

Hij reikt graag praktische gereedschappen aan, waarmee ondernemers vervolgens aan de slag kunnen om bijvoorbeeld een goed merkverhaal neer te zetten.

Wim Broekman reikt graag praktische gereedschappen aan, waarmee ondernemers vervolgens aan de slag kunnen om bijvoorbeeld een goed merkverhaal neer te zetten.

Gereedschappen

Hoe kun je je klantenkring uitbreiden en je bedrijf verder laten groeien? Wim laat ondernemers in klankbordgesprekken graag de mogelijkheden zien. Hij reikt praktische gereedschappen aan, waarmee ondernemers vervolgens aan de slag kunnen om bijvoorbeeld een goed merkverhaal neer te zetten. “Ik geef handreikingen, maar het is belangrijk dat het hun eigen verhaal is”, benadrukt hij.

“Voordat je de doelgroep benadert, moet je eerst goed weten welke oplossing je biedt.”

Dé ondernemerstip?

Veel ondernemers hebben een hoofd bomvol ideeën, maar vinden het lastig prioriteiten te stellen. Wim helpt ze de ideeën te ordenen en een stappenplan te maken. Hij komt bijvoorbeeld vaak ondernemers tegen die worstelen met de vraag waar ze klanten kunnen vinden. Zijn tip: “Voordat je de doelgroep benadert, moet je eerst heel goed weten welke oplossing je biedt, wat onderscheidend is aan die oplossing en wat de voordelen ervan zijn.” Heeft een ondernemer meer hulp nodig, dan kijkt Wim in zijn brede netwerk wie die ondersteuning kan bieden. Nog een pre van het Ondernemersklankbord. Hij kan ondernemers deelname van harte aanbevelen.

 

Vraag een gratis klankbordtraject

Dé belangrijkste ondernemersvraag: hoe onderscheid je je van de rest? Een OKB-adviseur kan je hierbij helpen. Vraag een gratis klankbordtraject aan op onze website. Een adviseur uit jouw regio neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

In een paar stappen jouw persoonlijke klankbord >