“Door samenwerking met Ondernemersklankbord een solide basis gelegd”
Eugénie Abrahams: “De belangrijkste rol van mijn OKB-adviseur? Misschien wel die van stok achter de deur, iemand die mij scherp houdt. Maar het sparren met Norbert gaf mij vooral ook veel vertrouwen. Onder zijn begeleiding heb ik een hele solide basis voor mijn bedrijf gelegd.” Enthousiaste woorden van Eugénie Abrahams, eigenaar van Eugénie Abrahams Interior Styling & Productions. Met OKB-adviseur Norbert de Kramer blikt ze terug op hun vruchtbare samenwerking.
Zolang Eugénie zich kan herinneren, heeft styling haar belangstelling. “Als klein hummeltje was ik al bezig met de inrichting van mijn slaapkamer”, lacht ze. “Naast de verschillende banen die ik heb gehad, ben ik ook altijd actief geweest als interieurstylist. Toch durfde ik niet de stap te zetten om daar volledig voor te gaan.” In september 2019 besloot ze die koudwatervrees te overwinnen en zich te focussen op haar eigen bedrijf.
Zonder vooroordelen
Vanaf dag één stond voor Eugénie vast dat een goed onderbouwd ondernemingsplan haar basis zou zijn. “Ik wilde daarbij graag de hulp van een professionele coach en de Kamer van Koophandel wees mij op Ondernemersklankbord. Ik heb een mailtje gestuurd en anderhalve dag later had ik al een eerste gesprek. Zo fijn!” Ze vertelt dat ze stiekem hoopte dat haar adviseur thuis was in de wereld van styling en interieurs. Maar voor Norbert de Kramer, voormalig kantoordirecteur bij ABN Amro en nu adviseur bij Ondernemersklankbord, was het een eerste kennismaking met deze branche. “Dat is juist een voordeel”, weet hij. “Ik kijk zonder vooroordelen en aannames naar de plannen van Eugénie en neem niks zomaar voor lief.” “Klopt”, constateert Eugénie nu. “Norbert zette mij aan het denken, stelde kritische vragen en keek echt met een ondernemersblik naar mijn ideeën.”
Duidelijke koers
De interieurstyliste uit Rotterdam vertelt dat ze weleens heeft gemopperd dat het schrijven van het ondernemingsplan voelde als het schrijven van een scriptie. “Cijfers verwerken, marktonderzoek doen en dan steeds weer schaven en bijstellen: het was een hele klus. Maar zo nuttig! Samen met Norbert heb ik echt een duidelijke koers uitgezet. Dat geeft ook vertrouwen. Ik weet bijvoorbeeld hoeveel uren ik moet maken, wat mijn omzet moet zijn, waar de kansen liggen en wat mijn sterktes en zwaktes zijn.” De intensieve gesprekken met Norbert waren soms best confronterend. Toen Eugénie vertelde dat ze zich onder meer met de inrichting van boten wilde bezighouden, vroeg hij hoe ze deze doelgroep dacht te benaderen. “Dan moet je toch weer even terug naar de tekentafel”, weet ze nu. “En niet voor niks, want ik heb een hele mooie opdracht op dat vlak binnengehaald!”
Nieuwe initiatieven
Als interieurstyliste richt Eugénie ruimtes in voor particulieren, maar ook voor zakelijke opdrachtgevers, zoals notariskantoren, wachtkamers en ambassades. Ze vertelt dat ze zich grondig verdiept in haar opdrachtgever. “Ik kruip als het ware onder je huid en wil echt in beeld krijgen waar je van houdt en waarbij jij je prettig voelt. Het gaat niet om mij, maar om jou!” Nu ze haar eigen bedrijf stevig op de rit heeft, denkt ze na over nieuwe initiatieven. Een webshop met kleine, exclusieve woonaccessoires bijvoorbeeld. Dat ze dan weer advies gaat inroepen van Norbert, staat voor haar vast. “Je kunt dit soort plannen ook met familie of vrienden bespreken, maar dat is toch anders. Norbert staat er verder vanaf, kan gewoon eerlijk zijn én brengt ook nog eens een berg kennis en ervaring mee.”