Ondernemersklankbord

Zo haal jij je duurzaamheidsambities met je bedrijf

Zo haal jij je duurzaamheidsambities met je bedrijf

Is duurzaamheid binnen jouw onderneming haalbaar?

Duurzaamheid, het klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg je dat het voor jouw onderneming haalbaar is? En hoe financier je het? In de podcastserie ‘De Ondernemers Gym’ geven adviseurs van het Ondernemersklankbord en experts uit het werkveld tips en trucs over hoe je je bedrijf verder vooruit helpt – ook op gebied van duurzaamheid – en wat daar allemaal bij komt kijken.

Duurzaamheid, een onvermijdelijke term anno 2024, maar hoe integreer je dit als ondernemer in je bedrijfsvoering? Er zijn immers honderdduizend manieren om met dit thema aan de slag te gaan. Waar begin je en welke manier past bij jouw bedrijf? In de nieuwe podcastserie ‘De Ondernemers Gym’ gaat ondernemer Sara Monster namens Ondernemersklankbord in gesprek met Floor Meeder, duurzaamheidsstrateeg en gastauteur duurzaam ondernemen bij MKB Servicedesk om verder over dit onderwerp te praten. Samen helpen ze je verder op weg.

 

Wereldverbeteraar met een hulpvraag

Ondernemer Marton Panis heeft een idee. Een heel goed idee, zelfs. Wat als het hem lukt om met een vrij simpele vinding wegwerpplastic om te zetten in duurzame, nieuwe producten en op die manier bij te dragen aan de oplossing van het wereldwijde plasticprobleem? Beter voor mens en milieu, maar mogelijk ook voor zijn portemonnee. Naast zijn goedlopende zaak in gietvloeren, Next Floors, richt Panis een tweede bedrijf op; Plastis Soup Future, of PSF. Afvalplastic wordt verzameld, gesorteerd, schoongemaakt en vermalen tot granulaat om vervolgens tot nieuwe producten te worden geperst. De toepassingen zijn vrijwel grenzeloos. Maar hoe zet je zo’n nieuw product goed in de markt, en wie kan je daarbij helpen?

,,Wist jij dat Nederland elk jaar meer dan 200 miljoen ton afvalplastic op de boot zet en dumpt in landen als Indonesië en Vietnam? En heb jij enig idee hoeveel microplastic wij binnenkrijgen in ons lichaam? Via ons voedsel, ons drinkwater, en inmiddels ook inademen omdat het al in de lucht zit? Een hoeveelheid plastic vergelijkbaar met een visitekaartje. Elke week weer. Er valt inmiddels meer microplastic op de Noordpool dan sneeuw en als we niks doen, dan wordt dit alleen nog maar erger. Met PSF heb ik een manier bedacht om afvalplastic om te zetten in nieuwe producten, waarbij we niet alleen een hoop zooi uit de natuur en uit ons lijf houden, maar ook nog eens een grote hoeveelheid CO2 opslaan. Ik geloof heilig in mijn product, maar omdat ik bij het vermarkten best wel wat ondersteuning kon gebruiken, had ik hulp van buitenaf nodig.”

‘Heb jij enig idee hoeveel microplastic wij binnenkrijgen in ons lichaam? Een hoeveelheid plastic vergelijkbaar met een visitekaartje. Elke week weer.’

 

Geen plastic, maar goud in handen

De hulp die hij zoekt vindt Marton bij Martin Leemans, sinds drie jaar adviseur op het gebied van duurzaamheid bij Ondernemersklankbord. Martin, ooit begonnen in het bankwezen, trekt op 53-jarige leeftijd de stoute ondernemerschoenen aan wanneer hij de opkomst van de elektrische fiets aan ziet komen en richt FietsNED op, een bedrijf in mobiele fietsreparatie. Het blijkt een gat in de markt, want binnen een paar jaar rijden er ruim honderd mobiele reparatiebussen rond in Nederland. Op zijn 65e verkoopt hij zijn bedrijf aan PON Holdings, die de formule inmiddels met honderden bussen over vrijwel heel Europa heeft uitgerold, vooral voor de zakelijke markt zoals PostNL en Roompot Vakanties. Na zijn pensioen wil Martin bezig blijven en niet ‘wegkwijnen achter de geraniums.’ Als OKB-adviseur bij Ondernemersklankbord en met zijn ervaring in duurzaamheid komt hij in contact met Marton en ziet al snel in dat er heel wat mogelijk is om zijn vinding beter in de markt te zetten.

,,De meeste mensen die ik spreek over duurzaamheid zoeken naar middelen om hun eigen bedrijf verder te verduurzamen. ‘Moeten ze investeren in de elektrificatie van hun wagenpark of toch eerst het eigen bedrijfspand onder handen nemen, dat soort vragen. Daar kunnen wij als Ondernemersklankbord uitstekend bij helpen. Martons vraagstuk was anders, omdat hij een product heeft dat juist enorm kan voorzien in een veel grotere duurzaamheidsvraag. We zijn een kop koffie gaan drinken en kwamen al snel tot de conclusie dat Marton een geweldig concept had, maar vanuit zijn verleden in de vloerenmarkt nog wat te consumentgericht dacht. Droom groter, was mijn boodschap. Met deze oplossing heb je immers potentieel geen plastic maar goud in handen.”

‘Droom groter, was de boodschap. Met deze oplossing heb je potentieel geen plastic maar goud in handen’

Kopieerbaar concept

Sinds enkele maanden hebben Marton en Martin regelmatig contact waarbij Martin in zijn rol als adviseur vooral dienstdoet als klankbord, andere invalshoeken levert en zijn netwerk deelt. Tijdens één van de gesprekken krijgt Marton te horen dat hij zijn blik moet verruimen. Focus je niet alleen op de consumentenmarkt, maar kijk ook eens naar de zakelijke markt en richt je op instellingen als woningcorporaties, aannemers, architectenbureaus en gemeenten. Deze bedrijven hebben immers ook een duurzaamheidsopdracht te vervullen en kunnen hier met de producten van PSF op een geweldige manier invulling aan geven. Met succes, want recent belde een grote aannemer al met de vraag of hij niet voor een woningcorporatie kan helpen met het verduurzamen van de keukens van zo’n 20.000 woningen.

,,Op dit moment maken we binnen PSF vooral gietvloeren met plastic afval, vloertegels en werkbladen voor bijvoorbeeld keukens en kantoren, maar je zou er in theorie honderden producten mee kunnen maken. Kunststof handgrepen/ balken en plaatwerk, een alternatief voor gipsplaten voor de bouwsector, noem het maar op en het is mogelijk. Onze producten bestaat voor 100% uit afvalplastic. Daar zijn wij de enigen in. Andere bedrijven voegen bijvoorbeeld nog epoxy of polyester toe, maar daarmee introduceer je alleen maar nieuwe rommel in de keten. Of de concurrentie heeft zitten slapen? Absoluut. En ik hoop dat dat nog even blijft, totdat het hier allemaal loopt. Wij zijn nu op het punt dat we willen en kunnen gaan opschalen en daar zoeken we nog een investeerder voor die duurzaamheid eveneens hoog in het vaandel heeft. Daarna mag wat mij betreft overigens iedereen mijn concept gerust kopiëren. Ik weet namelijk echt wel dat ik de wereld niet in mijn eentje kan verbeteren. Maar dat is wél wat we moeten doen. Ik ben inmiddels ook opa, en maak me oprechte zorgen over de wereld die wij doorgeven aan de volgende generatie. Daar doe ik het voor. Dat ik er tegelijkertijd een goede boterham mee hoop te verdienen, is een mooie bijkomstigheid. Daar ben je immers ook ondernemer voor.”

bron: De Ondernemer

 

podcast voor ondernemers

Luistertip! Hoe blijf je als ondernemer in beweging om je bedrijf zo fit mogelijk te houden? Elke aflevering een nieuw thema en expert die met OKB in gesprek gaat. Luister podcastserie De Ondernemers Gym