Ondernemersklankbord

Betalen jouw klanten op tijd?

Financieel

Betalen jouw klanten op tijd?

Een goede relatie met je klanten is belangrijk, maar het is ook van belang dat ze op tijd betalen. Hoe zorg je ervoor dat facturen tijdig worden voldaan? Hieronder vind je vijf praktische stappen om dit te bereiken.

1. Controleer je klanten vooraf

Voordat je zaken doet, is het verstandig om de kredietwaardigheid en betalingsgeschiedenis van je klant te controleren. Werk je met bedrijven? Gebruik dan kredietbeoordelaars zoals Dun & Bradstreet of Graydon. Via het KVK Handelsregister kun je bovendien nagaan of een bedrijf failliet is of uitstel van betaling heeft gekregen. Dit helpt je om te bepalen of de klant financieel betrouwbaar is.

Bij consumenten kun je vragen om een ‘Eigen Inzage’ van het Bureau Krediet Registratie (BKR). Hiermee krijg je een indruk van de financiële situatie van je klant en eventuele risico’s.

 

2. Maak duidelijke afspraken over de betaaltermijn

Leg altijd vooraf een betalingstermijn vast. Bij bedrijven is een termijn van 30 dagen gebruikelijk, met een wettelijk maximum van 60 dagen. Voor overheden geldt een maximale termijn van 30 dagen. Vermeld deze afspraken in je algemene voorwaarden, contracten en op de factuur.

Grootbedrijven moeten sneller betalen

Sinds juli 2022 moeten grote bedrijven facturen van mkb-bedrijven binnen 30 dagen betalen. Dit voorkomt dat je te lang moet wachten op je geld. Zorg dat deze termijn ook in je contracten en algemene voorwaarden is opgenomen.

3. Vermeld een eigendomsvoorbehoud

Door een eigendomsvoorbehoud in je algemene voorwaarden op te nemen, blijf jij eigenaar van het geleverde product totdat je klant heeft betaald. Betaalt de klant niet, dan kun je het product terugvorderen.

4. Vraag om vooruitbetaling

Vooruitbetaling verlaagt je risico aanzienlijk. Bij zakelijke klanten kun je vrijuit om vooruitbetaling vragen, eventueel met een korting als stimulans. Bij consumenten geldt dat je maximaal 50% vooruitbetaling mag vragen, tenzij de betaling via iDEAL verloopt in een webshop.

5. Zorg voor een correcte en tijdige factuur

Het klinkt misschien logisch maar stuur je factuur zo snel mogelijk na levering, uiterlijk op de 15e van de maand na levering. Hoe sneller je factureert, hoe sneller je betaald krijgt. Zorg dat je factuur compleet en foutloos is, zodat je klant geen reden heeft om de betaling uit te stellen.

Maak ook duidelijke afspraken over de facturering. Vraag je klant welke informatie op de factuur moet staan en hoe ze deze willen ontvangen (bijv. pdf, e-factuur of via een platform als PEPPOL). Overweeg een digitaal betaalverzoek toe te voegen, zodat klanten eenvoudig kunnen betalen.

Bij te late betaling

Houd goed bij welke klanten op tijd betalen en welke niet. Vraag kort na de levering of de klant tevreden is; een tevreden klant betaalt vaak sneller. Als de betaling alsnog uitblijft, kun je juridische stappen overwegen om je geld te krijgen.

Met deze stappen vergroot je de kans dat je op tijd betaald krijgt zonder dat dit je klantrelatie schaadt.

Vraag hier jouw klankbordtraject vrijblijvend aan en ontdek in het kosteloze intakegesprek hoe een OKB-coach jou 6 maanden kan begeleiden.

podcast de ondernemersgymLuistertip! Hoe blijf je als ondernemer in beweging om je bedrijf zo fit mogelijk te houden? Elke aflevering een nieuw thema en expert die met OKB in gesprek gaat. Luister naar #3 Hoe je goed inzicht in je financiën regelt, van de podcastserie De Ondernemers Gym!