Ondernemersklankbord

De WOW van jouw bedrijf? Tips van een OKB-adviseur

podcast

Value proposition, de WOW van jouw merk en bedrijf

Henk van Ooyen, OKB-advsieur: “Het is ontzettend belangrijk om goed duidelijk te maken waar je merk, je bedrijf voor staat. Een unieke en scherpe positionering is heel belangrijk om een eigen plekje in het hoofd van je doelgroep te kunnen innemen.”

Uitdaging om jouw wow te kiezen

Het is wel een uitdaging om je WOW, de toegevoegde waarde, goed en scherp te kiezen. Henk geeft aan dat het heel belangrijk is om dit niet voor jezelf te kiezen maar dat je het moet zien door de ogen van je klant. Henk: “Wat vinden klanten zo bijzonder wat jij met je merk of bedrijf biedt? Wat zouden ze belangrijk vinden?’

Hij vervolgt: “En laat je inspireren door andere ondernemers. Bijvoorbeeld André Rieu en hoe hij in de categorie klassiek muziek en orkesten op een heel bijzondere manier unieke waarde en ervaring biedt. Hij kiest voor toegankelijke klassieke muziek, vaak ook voor een bepaald thema en presenteert dit op een humoristische en authentieke manier. De sfeer is heel luchtig en het publiek wordt vaak actief betrokken bij de uitvoering. Hij heeft zo niet alleen een soort nieuwe categorie gecreëerd en voor zichzelf geclaimd, maar hij bereikt met zijn concept ook een breder publiek.”

‘Laat je inspireren door andere ondernemers’

Een eigen invulling aan iets geven

Henk heeft nog een mooi voorbeeld. Namelijk Cirque du Soleil die aan het circus een heel eigen invulling heeft gegeven. Het programma speelt zich af in een circustent vanuit een specifiek thema en zonder dieren, zoals bij het traditionele circus. Zij hebben een unieke value propostion gecreëerd vanuit de volgende keuzes:

  • specifiek thema in meerdere producties (jaarlijks thema)
  • humor & Fun
  • in een circustent maar in een verfijnde omgeving
  • focus op artistieke muziek en dans (theatersfeer)
  • op volwassenen gericht
  • maar 1 Ring
  • hoge prijs

    Laat je inspireren door andere ondernemers

    Inspiratie door andere ondernemers

Draag de value proposition, jouw wow, uit in je communicatie

Als laatste geeft Henk nog mee: “Als jij je value proposition, je WOW scherp hebt, draag die dan uit in al je communicatie. Altijd weer. Wees je ervan bewust dat iedere uiting van jou en je bedrijf een boodschap is en een beeld creëert. En dat moet consistent en consequent zijn om jou een unieke positie te brengen. En zorg verder nog dat het herkenbaar is in je look & feel, je branding, je verpakking, je website, je social media en al de andere communicatiemiddelen die jij inzet. Zodat je doelgroep  de WOW van jouw aanbod herkent en ervaart.”

Vraag hier jouw klankbordtraject vrijblijvend aan en ontdek in het kosteloze intakegesprek hoe een OKB-adviseur jou met jouw ondernemersvraag vooruit kan helpen.

Customer journey

see think do care model

Leestip!De reis van je potentiële klant