Ondernemersklankbord

4 tips om van je klanten ambassadeurs te maken

4 tips om van je klanten ambassadeurs te maken

Hoe wordt jouw tevreden klant een ambassadeur?

Het is geen geheim dat tevreden klanten de sleutel zijn tot een succesvolle onderneming. Maar wat als je van die tevreden klanten ambassadeurs kunt maken? Ambassadeurs zijn méér dan tevreden klanten. Ze zijn zo enthousiast over je bedrijf, dat ze anderen ook aansporen om jouw product of dienst aan te schaffen. In dit artikel delen we een aantal tips om loyale klanten om te toveren tot ambassadeurs.

 

#1 Stel je klant centraal

Klinkt heel cliché, maar een uitstekende klantenservice is een must wanneer je van trouwe klanten ambassadeurs wilt maken. Dit gaat verder dan klantvriendelijk ondernemen en goed bereikbaar zijn. Zorg ervoor dat de consument van begin tot eind een prettige klantervaring heeft. Hanteer snelle levertijden, wees attent (stuur bijvoorbeeld een berichtje met verjaardagen) en los klachten goed op. Door de verwachtingen van de klant te overtreffen zullen ze sneller bij je terugkomen.

#2 Top of mind

Het is van belang om zichtbaar te blijven bij je klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door actief te zijn op sociale media en regelmatig een persoonlijke nieuwsbrief te versturen. Een andere manier is om voor trouwe klanten een evenement te organiseren. Op deze manier creëer je een gevoel van exclusiviteit en kun je verbinden met je klanten.

#3 Een persoonlijke benadering

Streef ernaar om je communicatie zoveel mogelijk te personaliseren. Gebruik klantgegevens zoals aankoopgeschiedenis, demografische gegevens en voorkeuren. Zo kun je content of aanbiedingen specifiek afstemmen op je klant. Op deze manier laat je zien dat je je klanten écht kent. Door op een persoonlijke manier te communiceren win je vertrouwen.

#4 Beloon trouwe klanten

Toon waardering voor klanten die jouw bedrijf actief promoten. Je kunt ze belonen voor hun loyaliteit in de vorm van speciale privileges zoals gepersonaliseerde aanbiedingen, loyalty-programma’s en exclusieve previews. Door trouwe klanten te belonen, versterk je hun loyaliteit én is de kans groter dat ze anderen over jouw bedrijf vertellen, een win-winsituatie!

Het is belangrijk om klanten die ambassadeurs zijn geworden, te belonen voor hun betrokkenheid. Houd contact met je ambassadeurs, stuur ze updates van nieuwe producten of diensten of vraag om hun input bij nieuwe initiatieven. Op deze manier vergroot je de kans op nieuwe potentiële klanten via mond-tot-mondreclame.

Zo zet je met slechts twee uur per week social media efficiënt in

Leestip! Zo zet je met slechts twee uur per week social media efficiënt in