2023 geen makkelijk jaar voor veel ondernemers, mensen snakken naar positiviteit
Dit artikel, geschreven door Gabi Ouwerkerk (Telegraaf) geeft nuttige tips en inzichten voor ondernemers in 2023…
Torenhoge energieprijzen, lange levertijden, dure grondstoffen en een krappe arbeidsmarkt. Voor veel ondernemers zal 2023 geen makkelijk jaar zijn. „Maar ga niet klagen tegen je klanten”, drukt Everaldo van Doorn, directeur van marketingbureau Doornvogel, mede-ondernemers op het hart. „Ook consumenten zuchten onder de inflatie en andere crises. In deze donkere tijden snakken mensen naar positiviteit.”
Consumenten verwachten meer dan ooit dat ondernemers hun menselijke kant laten zien met een lach, met excuses of met hulp, zo blijkt uit het jaarlijkse loyaliteitstrendrapport van Doornvogel. Belangrijk is ook dat ze hun klanten serieus nemen. „Met mooie woorden alleen, nemen klanten geen genoegen meer”, verduidelijkt Van Doorn. „Ze willen daden zien.” Als voorbeeld wijst hij op Bol.com dat een paar keer per jaar op een ludieke manier een klant verrast bij wie er iets mis is gegaan met de bestelling. Zo organiseerde de webshop eerder dit jaar ’het low battery festival’ voor een klant die een defecte bluetooth speaker had ontvangen.
Kennis over klanten
Helaas hebben lokale middenstanders die gebukt gaan onder de torenhoge energieprijzen vaak niet de financiële slagkracht voor zo’n goedmaak-actie. „Maar ze hebben wel iets waar webgiganten en andere grote concerns heel veel tijd en geld insteken om te vergaren en dat is kennis over hun klanten. Maar lokale ondernemers doen veel te weinig met die data. Het gaat daarbij niet altijd om het geven van presentjes, maar meer om oprechte persoonlijke aandacht. Laten merken dat je de klant waardeert en weten wat hem bezighoudt.”
Middenstanders kunnen veel leren van online giganten, bijvoorbeeld door te kijken naar loyaliteitsprogramma’s als Select (Bol.com) en Prime (Amazon). „Je ziet dat klanten bereid zijn jaarlijks een bedrag te betalen om in aanmerking te komen voor diverse voordelen. Ook plaatselijk kun je dit doen, door vaste klanten korting te geven, eerder toegang te geven tot bepaalde verkopen of een speciale avond voor ze te organiseren. Naast voordeel, dus ook voorrang en voorrecht.”
Hij benadrukt dat ze dat niet alleen hoeven te doen. „Lokale bedrijven moeten veel meer samen gaan werken. Kijk welke ondernemers zich op hetzelfde terrein begeven en ga om tafel zitten. Daar kunnen hele leuke acties uitkomen. De bakker, slager, groenteman en slijter kunnen bijvoorbeeld samen een diner verzinnen van hun producten. En de sportschoolhouder kan om tafel met ondernemers die ook bezig zijn met gezondheid en vitaliteit. Maar denk ook aan samenwerking met een online app als Too Good to go.” Als laatste tip wijst Van Doorn erop dat consumenten zich aangetrokken voelen tot bedrijven en merken die ergens voor staan. „Als je als bedrijf iets positiefs doet voor je gemeenschap, betaalt dat zich altijd terug.”
‘Wat leuk is, moet leuk blijven’
Een tegoedbon voor een taart of een fles wijn als cadeau bij een nieuwe bril. Met deze actie maakt Keiser Optiek uit Zuid-Scharwoude niet alleen klanten blij, ook de plaatselijke middenstanders die de producten leveren. „Ik krijg nu klanten in mijn winkel die ik nooit eerder heb gezien”, vertelt bakker Frank Rood van de gelijknamige bakkerij in Oudkarspel. „En natuurlijk hoop ik dat ze vaker terugkomen.” Keiser Optiek bedacht de samenwerking met plaatselijke middenstanders tien jaar geleden als actie om het 45-jarig bestaan van de zaak te vieren. „We hebben ook weleens zuurkoolpakketten met rookworst weggegeven”, blikt opticien Remko Tjassens Keiser terug. Hoewel klanten de actie zeer waarderen, zijn ze altijd tijdelijk en vinden ze ook niet elk jaar plaats. „Als je het standaard doet, gaat de kracht eraf. Wat leuk is, moet leuk blijven”, aldus de opticien.
Van bakker Frank Rood had de actie best langer dan vijf weken mogen duren, laat hij met een knipoog weten. Door de gestegen prijs voor meel en de hoge energiekosten is elke extra klant meer dan welkom, maar wel slechts vier dagen per week. „Door de deur een dag extra per week te sluiten, bespaar ik €800 aan energiekosten per maand”, rekent Rood voor. „Ik heb al mijn vaste klanten die op dinsdagen in de winkel kwamen, persoonlijk gevraagd of ze voortaan op woensdag tot zaterdag wilden komen. 99% had daar geen probleem mee.” Ook het assortiment is beperkter. „Ik bak alleen nog producten die rendabel zijn. Klanten vinden dat prima als ik daardoor kan blijven bestaan.” Tjassens Keiser is blij dat zijn zaak met de actie andere middenstanders kan steunen. Naast de bakkerij is dat dit jaar ook Wijndomein de Koen die met hun eigen wijngaard zelf wijn maakt. „We kiezen bewust lokale ambachtsmensen die zelf hun producten maken met liefde en passie. Dat doen we zelf ook. Wij slijpen onze glazen nog zelf in en sturen ze niet op, zoals veel collega’s wel doen.”
Bron: Gabi Ouwerkerk/ Telegraaf
’Middenstand kan veel leren van online reuzen over klantenkennis’ | Ondernemen | Telegraaf.nl