Ondernemersklankbord

De voordelen van een duurzaamheidskeurmerk

De voordelen van een duurzaamheidskeurmerk

Hoe groot is het thema ‘duurzaamheid’ voor jou als ondernemer?

Voor steeds meer consumenten en organisaties speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij het kiezen van een product of dienst. Ook voor ondernemers is het thema ‘duurzaamheid’ een groot onderwerp. Aan de hand van een duurzaamheidskeurmerk kun je als ondernemer laten zien dat je duurzaamheid serieus neemt. Bovendien kan het toewerken naar een duurzaamheidskeurmerk je onderneming meer voordelen opleveren. In deze blog lees je over het belang en de voordelen van een duurzaamheidskeurmerk.

 

Wat is een duurzaamheidskeurmerk?

Een duurzaamheidskeurmerk richt zich op het minimaliseren van de impact van producten en diensten op mens, milieu, de maatschappij en de economie. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je als ondernemer duurzame materialen gebruikt, een eerlijk productieproces nastreeft of je producten en diensten aanbiedt in een duurzame verpakking. Het keurmerk geeft aan dat je product, dienst of bedrijf duurzamer is dan vergelijkbare alternatieven.

‘Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzaamheid’

Het belang van een duurzaamheidskeurmerk

Een duurzaamheidsmerk is belangrijk, want steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzaamheid. Bovendien is het simpelweg beter voor onze samenleving en het milieu. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten en dat ze een voorkeur hebben voor merken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Ondernemer Almin Zolotic en zijn OKB-adviseur René Portielje in zijn duurzame onderneming City Showers in Rotterdam

Ondernemer Almin Zolotic en zijn OKB-adviseur René Portielje in zijn onderneming City Shower in Rotterdam

Voordelen van een duurzaamheidskeurmerk

Wanneer een duurzaamheidskeurmerk aan jouw onderneming wordt toegekend, brengt dit verschillende voordelen met zich mee. Hieronder vind je een aantal voordelen:

  1. Aantrekken van bewuste consumenten
    Steeds meer consumenten zijn bezig met duurzaamheid en hechten waarde aan merken die zich actief inzetten voor een beter milieu. Met behulp van een duurzaamheidskeurmerk kun je bewuste consumenten aantrekken en hen laten zien dat jouw onderneming een wezenlijk verschil maakt.
  2. Onderscheidend vermogen
    In veel markten is de concurrentie hoog en kan het lastig zijn om je te onderscheiden van andere aanbieders. Door een duurzaamheidskeurmerk aan je onderneming te koppelen, kun je jezelf onderscheiden en positioneren als een maatschappelijk verantwoorde onderneming die zich inzet voor een betere wereld.
  3. Verbetering van je reputatie
    Een duurzaamheidskeurmerk kan bijdragen aan een verbetering van de reputatie van jouw onderneming. Het laat zien dat je als ondernemer verantwoordelijkheid neemt voor de impact op de maatschappij en het milieu. Dit kan leiden tot meer loyaliteit en vertrouwen bij klanten.
  4. Kostenbesparing
    Het implementeren van duurzame maatregelen kan op de korte termijn extra kosten met zich meebrengen. Op de lange termijn kan het echter ook leiden tot kostenbesparing, bijvoorbeeld door een efficiënter gebruik van grondstoffen, energie en water. Dit kan de winstgevendheid van jouw onderneming verbeteren.

‘ Een duurzaamheidskeurmerk kan zowel op de korte als de lange termijn voordelen opleveren voor ondernemers ‘

 

Kortom, een duurzaamheidskeurmerk kan zowel op de korte als de lange termijn voordelen opleveren voor ondernemers. Hulp nodig bij het kiezen van het juiste keurmerk voor jouw onderneming? Milieu Centraal ontwikkelde de Keurmerkenwijzer, je kunt hier precies zien welke eisen een keurmerk stelt aan een specifiek product of dienst.

 

Hub Eijkenboom, sinds 2015 OKB-adviseur in de regio Limburg

Leestip! De ondernemerstips van Hub Eijkenboom