Ondernemersklankbord

”Een helicopterview was nodig”

Het ondernemersverhaal van Local Taste – Thom van den Bossche

Van origine is Thom van den Bossche kok, maar hij wilde uit de keuken. Vanuit zijn achtergrond kan hij goed meedenken met horeca en snel volgde het idee Local Taste. ”Dolgelukkig word ik er van. De horeca helpen om de locals de weg naar hun prachtige zaken te laten vinden én Bourgondische kookboeken samen met een stad te mogen maken: ik heb mijn plekje helemaal gevonden.” Binnen Local Taste hebben ze meerdere keren een lange termijnvisie vormgegeven. De vooruitzichten waren goed, maar toch kwam het resultaat er niet uit. 

 

Dit ondernemersverhaal  begint met een gepassioneerde kok die een droom had om meer te doen dan alleen achter het fornuis staan. Met de gedachte om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de beste eetgelegenheden in de omgeving, werd Local Taste geboren. Bij Local Taste draait alles om het ontdekken van de verborgen schatten van de lokale culinaire scene. Ze geloven in het delen van de passie voor lekker eten en drinken, en het creëren van een unieke ervaring voor iedereen die op zoek is naar nieuwe smaken en belevenissen. Hoe je die verborgen parels vindt?  Je koopt de beleving inclusief 10 proeverijen bij 30 horecazaken. ”Op deze manier laten we mensen de leukste en de lekkerste plekjes ontdekken én keukens proeven tegen een heel aantrekkelijke prijs.”

Een helicopterview was nodig

Maar achter het succes van Local Taste schuilt meer dan alleen passie voor goed eten. ”We hebben geleerd dat om een bedrijf te laten groeien en bloeien, je soms een frisse kijk van buitenaf nodig hebt.” Daarom klopten we aan bij OKB voor ondersteuning. ”Toen ik bij het Ondernemersklankbord (OKB) aanklopte voor ondersteuning had ik een moeizame periode achter de rug. We hadden drie magazines gemaakt en drie kookboeken samengesteld. De producten zijn prachtig geworden en lopen goed, maar we hadden geen algemene kennis over bedrijfsvoering en misten kennis vanuit ervaring. Dit zorgde ervoor dat ik tegen diverse (belangrijke) thema’s aanliep. Wat zouden nu goede stappen zijn voor de toekomst van mijn bedrijf?”

Met de deskundige begeleiding van Henk van Ooyen, adviseur bij OKB, hebben ze hun visie verfijnd en zijn ze bewuster bezig met de toekomst van ons bedrijf. ”Binnen Local Taste hebben we meerdere keren lange termijnvisie vormgegeven. De vooruitzichten waren goed, maar toch kwam het resultaat er niet uit. De potentie werd niet benut.” Er was behoefte aan een ondernemerscoach, input van buitenaf was gewenst. Algemene kennis over processen en het bedrijfsleven. Waar moet je als ondernemer aan denken om tot een concreet en haalbaar plan te komen? Een helicopterview was erg gewenst. Iemand die frisse ideeën heeft en met een ervaren blik naar ondernemersthema’s als deze kijkt. ”Dan worden er aan onderwerpen gedacht die wijzelf nog niet eens kenden. Bovendien zat ik er veel te emotioneel in, door dit te doorbreken word je creatiever en kijk je verder! ”

 

”Ik zat er veel te emotioneel in, door dit te doorbreken word je creatiever en kijk je verder!”

Stappen voorwaarts zetten

Dankzij de waardevolle inzichten en praktische adviezen hebben ze grote stappen voorwaarts gezet. ”Afgelopen jaren is er ontzettend veel gedaan en is Local Taste flink gegroeid. Toch deed ik vaak maar een dotje zonder echt te bedenken wat het beste voor het bedrijf zou zijn. Maar nu ben ik, dankzij de begeleiding door Henk van Ooyen , vanuit bewuste keuzes bezig en weet ik welke weg ik wil bewandelen. En die volg ik ook.” Zo ziet Thom bijvoorbeeld ook dat hij een veel betere uitstraling naar buiten heeft . Daarnaast heeft hij het inzicht gekregen om geen dingen te doen die niet werken. ”Ik behaal nu met minder tijd een beter resultaat.”

ondernemer die swot analyse maakt

SWOT-analyse

Samen hebben Henk en Thom ook een SWOT-analyse gemaakt. De SWOT-analyse geeft Thom een goed beeld van zijn eigen kracht en mogelijkheden en waar hij aan moet werken om te groeien. Daarnaast hebben Thom en Henk het marketingmodel ‘Brand box’ erbij gepakt, waardoor Thom veel meer inzicht gekregen heeft in zijn merk en hoe hij daar mee om moet gaan. ”Ook de verkopen zijn gestegen omdat er aan de uitstraling van het concept is gepuzzeld. De componenten die zijn toegevoegd, zijn van grote waarde en ik was zelf niet snel op deze ideeën gekomen. Het vertrouwen bij de deelnemende horecazaken is vergroot omdat de algemene huisstijl en communicatie veel professioneler is geworden. Dit zorgt ervoor dat ze sneller en gemakkelijker deelnemen en ook meer vertrouwen hebben in het concept. ”

Met een vernieuwde focus op groei en samenwerking, kijken we vol vertrouwen naar de toekomst van Local Taste. Samen met onze partners in de horeca en de steun van OKB, zijn we klaar om nog meer mensen te laten genieten van de rijke smaken en ervaringen die onze lokale culinaire scene te bieden heeft. Want zoals we bij Local Taste zeggen: samen kom je verder!”

OKB-adviseur Henk van Ooijen

Kom ook in jouw regio in contact met een ondernemerscoach zoals Henk van Ooijen, en meld je aan voor het coachingstraject van OKB. Ga naar Klankbordtraject starten om je gegevens in te vullen voor jouw kennismaking.