Een onderneming starten: wat komt er allemaal bij kijken?
Veel starters onderschatten wat er komt kijken bij het opzetten van een eigen onderneming. Welke stappen moet je nemen om te zorgen dat je er klaar voor bent? Wat mag je vooral niet vergeten om straks iets succesvols neer te kunnen zetten?
“Het starten van een onderneming is een proces dat je in z’n geheel moet doorlopen”, zegt Henk van Ooyen, adviseur bij Stichting Ondernemersklankbord (OKB). “Uiteindelijk draait het er allemaal om welke toegevoegde waarde jij levert, gezien door de ogen van de klant. Om dat te bepalen heb je allereerst een solide ondernemings- en financieel plan nodig. Wat is je concept? Is je businessidee levensvatbaar? En hoe hoog moet je omzet zijn om een gezond bedrijf te kunnen voeren? Bij het Ondernemersklankbord melden starters zich op verschillende momenten in het proces – een enkeling al met een plan, de meesten nog zonder – en als OKB-adviseur ben je er om hen op weg te helpen.”
Definieer je concept, doelgroep en marktsegment
Van Ooyen: “Samen lopen we dan de belangrijkste punten door van een ondernemingsplan, zoals concept, doelgroep en afzetmarkt. Welke diensten of producten wil je leveren? Is daar behoefte aan? Is die markt groeiend of al jaren stabiel? Zijn er sterke concurrenten? En hoe kan jij je van hen onderscheiden? Kijk bij het definiëren van je doelgroep niet alleen naar leeftijd, maar ook naar hun interesses en wat zij belangrijk vinden in het leven. Want hoe helderder je dit hebt, hoe makkelijker je dat straks kan communiceren.”
Registratie en administratie
Is dat allemaal duidelijk, dan kun je je bedrijf in de markt zetten. Van Ooyen: “Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, kiest een rechtsvorm – als zzp’er meestal een eenmanszaak – en je legt een eventuele merk- en/of domeinnaam vast zodat niemand ermee vandoor gaat. Verder raad ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zeker aan; afhankelijk van het soort dienst dat je verleent kun je in de beginfase nog wel even zonder ‘arbeidsongeschiktheid’. En uiteraard houd je je financiële zaken vanaf het begin goed bij of je zoekt iemand die dat voor je wil doen.”
Bepaal je tarief en maak een communicatieplan
Tijd om naar buiten te treden. “Verplaats je bij alles wat je doet in de situatie van je toekomstige klanten”, adviseert Van Ooyen. “Dat helpt om je aanpak zo goed mogelijk te richten. Welke media gebruiken zij, via welke route kom je met hen in contact en wat heb jij hun te bieden? Je uur- of productprijs bepaal je op basis van wat er gebeurt in de markt, waarbij je genoeg wil verdienen om van te leven en om eventuele noodzakelijke investeringen te doen. En maak vooral ook een communicatieplan. Daarin plan je nauwkeurig wanneer je welke content, video’s of visuals inzet om je doelgroep effectief en efficiënt te bereiken.”
“Onthoud: dingen uitproberen is onderdeel van het gehele proces, dus gun jezelf tijd en wees flexibel! En wil je weten waar jouw aandachtspunten liggen als ondernemer? Doe dan eens een online ondernemersscan.”