Ondernemersklankbord

Een stip op de horizon

Alles over doelstellingen en methodes om deze te bereiken

Alles over doelstellingen en methodes om deze te bereiken

Je bent al een tijdje lekker bezig met je bedrijf. Er is genoeg werk, je ontvangt voldoende inkomsten en je wordt blij van je werk. Hartstikke fijn natuurlijk, maar vergeet niet om af en toe verder vooruit te kijken. Blijf af en toe nadenken over het doel dat je hebt met je bedrijf, welke kant je op zou willen. Kortom: zorg voor een stip op de horizon. De adviseurs van OKB kunnen jou ook helpen om lange termijn doelstellingen te formuleren en meedenken over hoe je deze stapsgewijs kunt nastreven. Wil je direct tips over dit onderwerp? Aan de hand van SMART doelen en de OKR-methode geven we je handige tips in dit artikel.

Doelstellingen formuleren

Bij het oprichten van je bedrijf word je gestimuleerd na te denken over jouw doelen. Je probeert zo helder mogelijk te formuleren wat je wil bereiken. Hierbij is het heel belangrijk om zo concreet mogelijk te zijn en dit doel in stappen op te breken. Je kunt natuurlijk dromen over financiële vrijheid of de beste klantwaardering, maar het is belangrijk om daarnaast ook concrete stappen te kunnen zetten. Elke maand, elk kwartaal en elk jaar.. Op die manier creëer je naast een groot droomdoel ook praktische jaardoelen, kwartaaldoelen en maanddoelen waar je iets mee kan. Vaak worden deze geformuleerd met behulp van zogenaamde SMART doelen of de OKR-methode. Hulp nodig bij het opstellen en concretiseren van jouw doelen? Laat eens een OKB-adviseur meekijken.

SMART doelen & OKR-methode

SMART doelen & OKR-methode

SMART doelen zijn duidelijk, meetbaar en concreet en dat is precies wat je wil. Ze maken duidelijk wat je wil bereiken. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zo kun je dus voor elke periode – langer of korter – een SMART doel formuleren. Daarnaast is de OKR-methode een handige, flexibele tool bij het formuleren en nastreven van doelen. Hierbij draait alles om de vraag wat je wil bereiken én hoe je dat gaat bereiken. Die vragen stel je constant op 3 verschillende niveaus namelijk; bedrijf, team en persoonlijk. Bij de OKR methode is het tot slot belangrijk om regelmatig te evalueren zodat je op tijd kan bijsturen als dat nodig is.

Voordelen van concrete doelen

Je breekt je grote doel op in behapbare stukken. Iedereen binnen het bedrijf weet wat het doel is en elke actie, plan of stap is erop gericht om dichter bij dat doel te komen. Door met maanddoelen te werken kun je flexibel blijven en inspelen op onverwachte situaties. Op die manier kun je je doel voor de volgende maand dan weer eenvoudig bijstellen.

●      Specifiek – Het is belangrijk om je doel echt concreet en specifiek te maken. Je zegt dus niet: ‘ik wil zoveel mogelijk klanten hebben’’ maar: ‘ik wil aan het eind van dit jaar minimaal 1000 klanten hebben’. Vervolgens splits je dit doel op in doelen per kwartaal en doelen per maand en je formuleert telkens concrete acties of stappen die je zal gaan zetten ten behoeve van dat doel. Bijvoorbeeld: ‘elke maand plaatsen we een nieuwe advertentie met een kortingsactie in de krant’.

●      Meetbaar – Omzet, levertijd of aantal klanten; door concrete cijfers te verbinden aan je doelen maak je ze meetbaar.

●      Acceptabel – Zorg ervoor dat iedereen binnen jouw bedrijf achter de plannen en doelen staat. Als iedereen het doel helder voor ogen heeft, snapt en accepteert kun je samen veel meer bereiken dan in je eentje.

●      Realistisch – Blijf er altijd voor zorgen dat je plannen realistisch en haalbaar zijn. Als ze onhaalbaar worden, zorgt dat enkel voor frustratie!

●      Tijdgebonden – Zorg tot slot altijd voor een deadline. Anders kun je jezelf eindeloos de tijd geven om je doelen te bereiken. Met een deadline kun je goed gaan plannen. Is de deadline bereikt? Dan kun je gaan evalueren hoe het de afgelopen tijd is gegaan met je doel!

Het klankbordtraject van OKB

OKB helpt ondernemers vooruit en biedt ondersteuning aan ondernemers uit midden- en kleinbedrijf. Van starters tot bestaande bedrijven die vastlopen of willen groeien. Het klankbordtraject biedt 6 maanden lang persoonlijke begeleiding van een ervaren OKB-adviseur. Deze kan jou ook helpen bij het formuleren van concrete jaardoelen, kwartaaldoelen en maanddoelen. Vind een adviseur in jouw regio.

 

Leestip: lees ook de ondernemerstips van Ted van Groningen