Ondernemersklankbord

Haagsch recherchebureau vroeg OKB hulp over een complex salesproces

Haags recherchebureau vroeg OKB hulp over een complex salesproces

Samen met OKB-adviseur Rob Schouten ontwikkelde Jan-Paul een nieuw MKB-product voor zijn recherchebureau

Rob Schouten (71) is OKB-adviseur in de regio Haaglanden. Hij runde zo’n achttien jaar zijn eigen marketingbureau. Voorheen was hij werkzaam als marketeer bij grote bedrijven en in de financiële dienstverlening. Daarnaast werkte Rob op interim-basis voor de KVK, waar hij startups hielp bij het opzetten van hun bedrijf. Eenmaal met pensioen, besloot hij zich aan te melden als OKB-adviseur. Het allerleukst vindt hij om de kennis die hij door de jaren heen opdeed te delen met andere ondernemers en hen zo te kunnen helpen. Zo werd hij gekoppeld aan de ondernemer Jan-Paul Kreukniet (28), die zo’n twee jaar geleden besloot zijn eigen recherchebureau te starten.

 

Ondernemersbloed

Het ondernemersbloed van Jan-Paul begon al op jonge leeftijd te stromen. Toen hij pas 10 jaar oud was, startte hij zijn eigen entertainment business waar hij zich bezighield met dj’s, live entertainment en alle bijbehorende apparatuur. Dit begon in Nederland en uiteindelijk breidde hij uit naar België en Luxemburg. Daarnaast heeft hij ook jaren een marketingbureau gehad, omdat steeds meer mensen hem om advies vroegen over hoe ze hun klanten het beste konden bereiken.

‘Toen Jan-Paul pas 10 jaar oud was, startte hij zijn eigen entertainment business.’

Vanaf jongs af aan had Jan-Paul een passie voor het werken bij de politie en dan vooral bij de recherche. Hij besloot mee te doen aan een hackathon van de politie, een evenement waar digitale topspecialisten uit het bedrijfsleven samenwerken met de politie om (digitale) zaken op te lossen. Hier ontdekte hij dat er behoefte was aan advies op het gebied van innovatie. Zo is hij als interim-innovatie consultant aan de slag gegaan bij de politie. Na enkele jaren gewerkt te hebben in de marketing en IT, koos hij ervoor om zijn dromen na te jagen en zijn eigen recherchebureau op te richten, het Haagsch Recherchebureau.

Haags recherchebureau vroeg OKB hulp over een complex salesproces

Klankbordtraject

Jan-Paul werkte als zelfstandig ondernemer altijd alleen. Op zoek naar een sparringpartner, ontdekte hij toevalligerwijs Ondernemersklankbord, waar hij zijn vraagstukken kon voorleggen aan ervaren mensen. Hoewel hij bekend was met marketing, wilde hij graag advies over het complexe salesproces in de recherchebranche, aangezien er in deze branche geen sprake is van een traditioneel salesproces. OKB-adviseur Rob hielp hem kritisch te kijken naar wat er al stond en mee te denken over waar nog onbenutte kansen liggen. Met de hulp van Rob heeft Jan-Paul een nieuw product ontwikkeld: ‘MKB Risicoscans’. Met deze scan onderzoekt het Haagsch Recherchebureau een uitgebreide scan uit om de totale veiligheid van een bedrijf te onderzoeken, inclusief fysieke veiligheid, internetbeveiliging en brandrisico’s. Een product dat aanzienlijke waarde heeft voor MKB’ers, omdat het hen in staat stelt potentiële zwakke punten en kwetsbaarheden te identificeren. Met behulp van deze bevindingen kunnen ze doelgerichte maatregelen nemen om hun bedrijf te beschermen tegen diverse bedreigingen en risico’s. Zo kunnen ze proactief de veiligheid en integriteit van hun onderneming waarborgen.

De samenwerking tussen Jan-Paul en Rob bevalt zo goed dat ze besloten het klankbordtraject te verlengen.

‘OKB-adviseur Rob hielp hem kritisch te kijken naar wat er al stond en mee te denken over waar nog onbenutte kansen liggen. ‘

 

Veelvoorkomende valkuilen

Rob adviseerde tijdens zijn loopbaan carrière ondernemers in verschillende branches. Toch zijn er een aantal valkuilen die hij geregeld ziet terugkomen. “Sommige ondernemers hebben een scherp ondernemersgevoel en weten feilloos wat goed werkt in de markt en waar ze geld mee kunnen verdienen. Anderen moeten nog ontdekken wat hun onderscheidend vermogen is. Het kan iets simpels zijn, zoals je unieke persoonlijkheid of passie. Bovendien is het belangrijk om realistisch te zijn over de winstgevendheid van de onderneming, want aan het eind van iedere maand zullen toch de rekeningen betaald moeten worden.”

 

De ultieme ondernemerstip

We vroegen OKB-adviseur Rob en ondernemer Jan-Paul hun ultieme ondernemerstip.

Rob: “Je moet als ondernemer lef hebben en doorzetten. Daarnaast moet je helder krijgen wat jouw onderscheidend vermogen is. Zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is en welk probleem je voor hen oplost. Als je dat weet, wordt het pad naar succes een stuk duidelijker.”

Jan-Paul: “Doe vooral iets wat je leuk vindt. Er zijn veel ondernemers die een bepaald idee hebben en een onderneming starten om veel geld te verdienen. Het kan best een tijdje duren voordat je de sweet spot hebt gevonden voor je product en doelgroep. En dan moet je het nog aan de man brengen, voordat je er geld mee verdient. Je zult moeten volhouden totdat je voldoende tractie hebt.”

Wil jij je ook aanmelden voor een klankbordtraject? Vraag in 2023 kosteloos een klankbordtraject aan, en we koppelen je aan een adviseur zoals  Rob.

behaal je de door jouw gestelde ondernemersdoelen

Leestip! Zó behaal je de door jouw gestelde ondernemersdoelen