Ondernemersklankbord

Het geheime wapen van succesvolle marketing

Het geheime wapen van succesvolle marketing Hoe zet jij jouw organisatie in de spotlights?

Hoe zet jij jouw organisatie in de spotlights?

Storytelling, jezelf en jouw onderneming in de spotlight zetten. Iets wat veel ondernemers die wij helpen lastig vinden. Ten eerste omdat ze denken dat ze niets bijzonders te vertellen hebben, dat niemand erop zit te wachten, ze geen inspiratie hebben maar vooral omdat ze het moeilijk vinden om over zichzelf te vertellen. In deze blog delen wij de redenen waarom je dit volgens ons juist wel moet doen en hoe je dit aanpakt.

 

Verbinding

Een goed verhaal zorgt voor verbinding wanneer het verhaal authentiek is, het mensen nieuwsgierig maakt en ze de emoties en ervaring kunnen voelen. Het creëert empathie en zorgt voor verbondenheid. Mensen kopen liever bij ondernemingen en ondernemers waar ze zich mee verbonden voelen en die ze vertrouwen

Een verhaal onthoud je beter

Onze hersenen onthouden goede verhalen beter dan feiten en cijfers. Verhalen blijven hangen, omdat ze tot de verbeelding spreken en we ons er een voorstelling van kunnen maken.

Storytelling levert jou meer bereik, meer klanten en dus meer winst op! En nu denk je misschien: ‘maar ik ben kapper, kunstenaar of schilder, voor mij gaat storytelling niet werken’. Iedereen heeft echter een goed verhaal, jij dus ook.

Waar gaat jouw verhaal over? Vertel over de passie die je drijft, de uitdagingen die je hebt overwonnen en het waarom je doet wat je doet. Dit maakt niet alleen indruk op potentiële klanten, maar het maakt ze ook enthousiast om deel uit te maken van jouw reis.

 

‘Met een persoonlijk verhaal creëer je een emotionele band met je klant’’

 

Waar moet ik beginnen?

Het ontwikkelen van een persoonlijk verhaal begint met reflectie. Denk na over wat jou heeft gemotiveerd om jouw bedrijf te starten, wat je bezighoudt, belangrijk vindt voor jouw bedrijf en als persoon en wat jouw visie voor de toekomst is. Luister ook naar het verhaal van je klanten en ontdek hoe zij jouw producten of diensten ervaren. Combineer deze elementen om een authentiek verhaal te creëren dat de kernwaarden en missie van je bedrijf weerspiegelt. Wees eerlijk, oprecht en kwetsbaar – dit zijn de geheime ingrediënten om een verhaal een goed verhaal te creëren.

Dus onthoud dit: jouw verhaal is jouw geheime wapen in de wereld van marketing. Door je eigen verhaal te vertellen en verbinding te maken met je publiek, kun je klanten aantrekken en een loyale gemeenschap opbouwen rondom je merk. Dus ga ervoor, wees authentiek en deel je verhaal met de wereld.

Storytelling, jezelf en jouw onderneming in de spotlight zetten.

Waar en hoe vertel ik mijn verhaal?

Social Media

Ga waar je publiek is – en laten we eerlijk zijn, dat is waarschijnlijk op social media. Of het nu gaat om Instagram, Facebook, LinkedIn of X, gebruik deze platformen om je verhaal te delen, interactie aan te gaan met je volgers om zo je merk te laten groeien. Wees consistent en authentiek in je posts en vergeet niet om je persoonlijkheid te laten zien in de foto’s of video’s die je deelt. Dat maakt je verhaal helemaal af.

Contentmarketing

Creëer waardevolle content die je verhaal versterkt en je expertise laat zien. Dit kan variëren van blogposts tot nieuwsbrieven. En van video’s toto podcasts. Door nuttige en boeiende content te delen, bouw je vertrouwen op bij je klanten en trek je nieuwe leads aan.

 

 ‘‘Eerlijk, oprecht en kwetsbaar – dit zijn de geheime ingrediënten van een goed verhaal’

 

Events / netwerken

Niets verslaat persoonlijke interactie. Neem deel aan netwerkevents en workshops om nieuwe connecties te maken en je verhaal te delen met gelijkgestemden. Het gezicht achter je bedrijf laten zien kan een krachtig middel zijn om vertrouwen op te bouwen en relaties te versterken

 

 

podcast voor ondernemersLuistertip! Marketing expert Suzanne Joosten adviseert elke ondernemer om eerst zelf de marketing op te pakken, vooral in de beginfase. Luister naar aflevering 5 van de podcastserie De Ondernemers Gym: ‘To marketing or not to marketing?