Ondernemersklankbord

Marketing automatiseren voor mkb’ers en zzp’ers

Zo verhoog je je conversie in minder tijd

Zo verhoog je je conversie in minder tijd

Uit het oog, uit het hart. Wanneer je als bedrijf niet zichtbaar bent, word je vergeten. Maar als zzp’er of mkb’er heb je vaak niet de tijd en mankracht om met de marketing van je eigen bedrijf aan de slag te gaan. Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei mogelijkheden om je marketing te automatiseren, waardoor je veel tijd bespaart. Lees hier hoe je zelf aan de slag kunt met het automatiseren van je marketing.

E-mailmarketing automatiseren

E-mailmarketing is een effectieve methode om je conversie te verhogen en zichtbaar te blijven in je klantenkring. Geautomatiseerde e-mails zijn de e-mails die een (potentiële) klant ontvangt na een actie (‘trigger’) op jouw website – bijvoorbeeld na het inschrijven voor de nieuwsbrief, de aanvraag van een brochure of de aankoop van een product. Maar je kunt ook automatisch een e-mail laten versturen bij een ‘verlaten winkelmandje’ of wanneer een klant al een tijdje niets heeft besteld. Hoe meer data je verzamelt, hoe persoonlijker je de klant kunt benaderen (bijvoorbeeld met een verjaardagsmail of een favoriet product dat weer voorradig is).

“ Hoe meer data je verzamelt, hoe persoonlijker je de klant kunt benaderen.”

Workflow creëren

Online zijn er verschillende betaalde én gratis tools te vinden waarmee je geautomatiseerde e-mails kunt versturen. Met zo’n e-mailprogramma kun je zelf een workflow creëren waarin je aangeeft welke ‘triggers’ bepalen wanneer iemand een geautomatiseerde e-mail ontvangt. Het instellen van deze workflow en het verzamelen van e-mailadressen en data kost tijd, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.

 

Online zijn er verschillende betaalde én gratis tools te vinden waarmee je geautomatiseerde e-mails kunt versturen

Toestemming

Let wel: je mag niet zomaar e-mails versturen, de klant moet daar vooraf toestemming voor gegeven hebben, bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of door bij een bestelling of het inplannen van een afspraak een vakje aangevinkt te hebben waarmee de toestemming wordt gegeven.

Social media automatiseren

Een paar keer per week tijd vrijmaken om iets te posten op social media is voor veel zzp’ers en mkb’ers een last. Maar om in contact te blijven met je klantenkring is zichtbaarheid op social media belangrijk. Je kunt het up-to-date houden van jouw socialmediakanalen uitbesteden aan een extern bureau, maar je kunt ook zelf je social media automatiseren met behulp van (gratis) online tools. Onze tip: plan elke maand een paar uur vrij om de posts voor jouw socialmediakanalen in te plannen, de tool zorgt er dan voor dat de berichten op de door jou gekozen momenten automatisch worden gepost. Zo bespaar je jezelf veel tijd en gedoe.

“Onze tip: plan elke maand een paar uur vrij om de posts voor jouw socialmediakanalen in te plannen.”

Adverteren automatiseren

Online adverteren is een goed marketinginstrument om je klantenkring te vergroten. Bijvoorbeeld door te adverteren in zoekmachines, je bepaalt dan vooraf je advertentiebudget en geeft aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Een andere manier om online zichtbaar te zijn, is adverteren op sociale media. Je kunt op Instagram, Facebook en andere socialmediakanalen specifiek je doelgroep aangeven (geslacht, leeftijd, locatie etc.), zodat je heel gericht kunt adverteren. Ook hiervoor kun je vooraf een wekelijks, maandelijks of jaarlijks budget aangeven, zodat je het maar één keer hoeft in te stellen. Daarna doen de advertenties vanzelf hun werk.

Wil jij aan de slag met het automatiseren van je marketing? Onze adviseurs kunnen je daarbij helpen. Vraag jouw klankbordtraject aan.

 

5 tips om je bedrijf te beschermen tegen cybercrime

Leestip! Lees de blog 5 tips om je bedrijf te beschermen tegen cybercrime