Ondernemersklankbord

Meer succes met e-mailmarketing

Meer succes met e-mailmarketing

7 tips voor meer conversie

E-mailmarketing is een gerichte vorm van marketing. Doordat gebruik wordt gemaakt van een database aan geïnteresseerden, komt de boodschap die jij wilt overbrengen direct aan bij jouw doelgroep. Bovendien kun je jouw berichten specifiek afstemmen op de ontvanger waardoor je mensen persoonlijk kunt benaderen. Toch is de conversie vanuit e-mails vaak vrij laag. Hoe dat komt en wat je daaraan kunt doen lees je in dit artikel!

 

Wat is conversie precies?

Bij conversie draait het om het percentage aan mensen dat jouw e-mail ontvangt én naar aanleiding daarvan actie onderneemt. De ontvanger koopt iets, schrijft zich voor iets in, of sluit een abonnement af. Die actie gaat in stapjes.

  1. Het openen van de e-mail
  2. Het klikken vanuit de e-mail, bijvoorbeeld naar een website
  3. Concrete interesse tonen (zachte conversie), bijvoorbeeld een item in een winkelmandje stoppen of meer informatie opvragen
  4. Iets kopen/zich inschrijven (harde conversie)

Meer conversie behalen

Wat is conversie voor jou? Is dat bijvoorbeeld keiharde verkoop? Het aantal deelnames aan je webinar? Of een klik naar je website?

7x tips voor meer conversie

1.    E-maillijst schoonhouden

Hoe staat het met jouw e-maillijst? Is deze al jaren hetzelfde? Misschien staat deze vol met inactieve adressen of mensen die niet (meer) geïnteresseerd zijn. Duik hier eens in en schoon je lijst op. Verwijder e-mailadressen van mensen waarvan je negatieve reacties ontvangt en e-mailadressen die de inbox van de persoon niet bereiken (bouncen). Om echt grondig te werk te gaan, verwijder je ook de e-mailadressen van mensen die al jaren niet meer reageren op, of op iets klikken in jouw e-mails.

 

2.    Onderwerpregel

Uiteraard wil je dat jouw e-mail geopend wordt door de ontvanger. Om daarvoor te zorgen zal je met een ijzersterke onderwerpregel moeten komen. Op basis daarvan kiest een ontvanger er namelijk voor om de mail wel of niet te openen. Dit noem je de openratio. Om te ontdekken welke onderwerpregels het beste werken bij jouw doelgroep kun je het beste heel veel testen.

 

3.    Creatief zijn en waarde toevoegen

Veel mensen hebben dagelijks een volle e-mailbox. Hoe zorg je ervoor dat jouw e-mail opvalt? Kijk kritisch naar het aanbod aan content dat jij rondstuurt. Zijn jouw e-mails inhoudelijk interessant genoeg? Ga na of duidelijk is wat er te halen valt voor de ontvanger. Is de inhoud origineel en ziet het geheel er aantrekkelijk uit? Verplaats je hierbij altijd in de ontvanger. Wat denk je dat hij of zij wil zien of lezen?

 

4.    Lay-out

Inhakend op punt 3 zal je moeten nadenken over de lay-out van je e-mails. Hoe deel je jouw e-mails in? Kies altijd voor een logische volgorde die triggert om verder te lezen. Zorg ervoor dat de belangrijkste boodschap bovenaan staat. Begin bijvoorbeeld met een aanbieding of met een korte alinea over de aanleiding van de mail. Ook belangrijk hierbij: een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Dus voeg krachtige afbeeldingen toe die passen bij wat jij te vertellen hebt.

 

”Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Dus voeg krachtige afbeeldingen toe die passen bij wat jij te vertellen hebt.”

 

5.    CTA – call to action

Wanneer je een e-mail of nieuwsbrief rondstuurt, worden vaak één of meerdere call to actions toegevoegd. Dit zijn zinnetjes of woorden die aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld tot kopen, inschrijven of aanmelden. Ze moeten direct duidelijk zijn en worden vaak toegevoegd in de vorm van een button in een opvallende kleur. Voeg er ook niet te veel toe, dan wordt het geheel al gauw schreeuwerig. Test veel om te ontdekken wanneer de ontvanger wel en niet geneigd is om te klikken.

 

6.    Personaliseren en segmenteren

Hoe meer informatie je over de ontvanger hebt, des te beter kun je de

e-mails personaliseren. Je kunt de e-mail voor een jonge moeder met een pasgeboren baby bijvoorbeeld anders opstellen – andere lay-out, afbeeldingen, tekst, onderwerpregel – dan de e-mail aan een drukke zakenman. Deze zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in verschillende producten uit jouw webshop. Je splitst jouw e-maillijst dan op in verschillende categorieën ontvangers.

 

7.    Tijdstip van verzending

Ook van belang is het tijdstip waarop jij jouw e-mail verzendt. Test regelmatig op welke momenten jouw doelgroep het meest zijn e-mail leest en wanneer het minst.

 

 

ONZE ONDERNEMERSROUTE BIEDT SNEL EN EENVOUDIG INZICHT IN DE SITUATIE VAN JE BEDRIJF EN GEEFT AAN WELKE VERVOLGSTAPPEN JE HET BESTE KUNT NEMEN.

Leestip! Heb jij onze Ondernemersroute al bekeken? Het biedt je snel en eenvoudig inzicht in jouw ondernemerssituatie en welke logische vervolgstap je kunt nemen.