Met een webshop in sieraden de aandacht trekken bij je klanten?
Het ondernemersverhaal van Angelique Dieteren
Angelique is eigenaresse van Zhen Zhu, een webshop in sieraden. Ze is gespecialiseerd in het ontwerpen van sieraden van zoetwaterparels. ” Voor de klassieke vrouw ontwerp ik sieraden waarbij zoetwaterparels mijn belangrijkste inspiratiebron zijn. Ik streef ernaar om dit gevoel over te brengen in mijn ontwerpen, omdat ik persoonlijk heb ervaren dat zoetwaterparels deze impact kunnen hebben.” In 2010 is ze begonnen met haar onderneming en klopte recentelijk aan bij Stichting Ondernemersklankbord voor een marketingvraag.
“Door het sparren met een ervaren ondernemer van Stichting Ondernemersklankbord (OKB) ging ik aan de slag met mijn merk en leerde ik dat het in marketing allemaal draait om branding: wat straal je uit. In het begin deed ik maar wat. Maar voor een webshop in sieraden is het belangrijk om op te vallen, want er zijn veel meer producenten. Dus hoe onderscheid ik me en zorg ik dat de doelgroep mij vindt?”
“Als je zag waar ik vandaan kwam en waar ik nu sta, dan dat is een wereld van verschil. Ik heb alles in mijn huisstijl aangepast. Mijn logo had in het begin bijvoorbeeld twee Chinese symbolen van Zhen Zhu, wat staat voor kostbare parel. De meeste zoetwaterparels komen uit China, en het leek me leuk om in mijn huisstijl een link te leggen naar de herkomst van mijn product. Alleen kwam ik er gaandeweg achter dat mijn huisstijl heel andere associaties bij klanten opriep. Als ik mijn visitekaartje gaf, dachten ze weleens dat ik een Chinees restaurant had.”
Totaalbeleving
Ik wilde sieraden ontwerpen voor de klassieke vrouw. Mijn missie is dat vrouwen door het dragen van parels een tijdloze en chique elegantie uitstralen waardoor ze vol zelfvertrouwen in hun kracht staan. Om dit gevoel overal uit te dragen moest ik alles stap voor stap alles in mijn bedrijfsvoering aanpassen. Ik ging over op een professionele webshopplatform, veranderde mijn huisstijl, teksten fotografie en ook alle verpakkingen.
”In marketing allemaal draait om branding: wat straal je uit?”
De sieraden laat ik bijvoorbeeld fotograferen in een clair-obscur stijl met strakke licht-donkercontrasten. En als iemand een sieraad bestelt, verpak ik dat in mooie zwarte zakjes of doosjes met een gouden details. Het is echt een totaalbeleving geworden en niet zonder resultaat. Ik heb twee keer in de finale gestaan voor de Shopping Award. Dat werd weer opgepikt door bekende vrouwenbladen en zo groeide mijn naamsbekendheid en omzet.
Nieuwsbrief
”Ik ging me verdiepen in mijn doelgroep. Wat vinden vrouwen leuk om te lezen en op welke kanalen zitten ze. Ik kwam erachter dat ik vooral op LinkedIn actief moest zijn, de zakelijke markt. Ik schreef jaren nieuwsbrieven, maar kreeg er amper reactie op. Misschien vinden ze het te veel? Toen vroeg ik mijn klanten: wat vind je van de nieuwsbrief, hoe vaak wil je het ontvangen en wat wil je lezen? Het bleek dat veel klanten graag geïnspireerd worden en het juist wel leuk vinden om elke week iets nieuws te lezen.
”Ik vroeg mijn klanten wat ze van mijn nieuwsbrief vonden, hoe vaak ze het willen ontvangen en wat ze willen lezen.’’
Ik verstuur nu wekelijks een nieuwsbrief, maar ik houd het wel kort en duidelijk. Wat heel goed voor mij werkt is telkens een specifiek thema gebruiken. Denk aan een sieraad gelinkt aan een sterrenbeeld, de mooiste felgekleurde parelkettingen van de week of een speciale kortingsactie rondom Moederdag of Internationale Vrouwendag. Kijk welke thema’s bij jouw producten en doelgroep passen. Wees niet te voorzichtig, probeer gewoon uit en blijf jezelf ontwikkelen en inlezen op het gebied van marketing.”
Wil jij graag samen sparren over je onderneming? OKB staat klaar om ondernemers vooruit te helpen en biedt ondersteuning aan ondernemers uit midden- en kleinbedrijf. Ontvang 6 maanden persoonlijke begeleiding van een ervaren OKB-adviseur.
Vraag hier jouw klankbordtraject vrijblijvend aan en ontdek in het kosteloze intakegesprek hoe een OKB-adviseur jou kunnen 6 maanden begeleiden.