Astrid Bavius, ondernemer Bavius Boekhouden: ‘Twee weten meer dan één’
Astrid Bavius begon in 2009 met Bavius Boekhouden. Ze deed dat parttime voor een beperkt aantal klanten, waardoor het werk goed met haar gezin was te verenigen. De afgelopen vier jaar was ze ook actief als raadslid van de Gemeente Westland. Omdat politiek en ondernemen moeilijk met elkaar zijn te combineren, heeft ze een keuze gemaakt om met het raadswerk te stoppen. Nu wil ze haar bedrijf verder uitbouwen en zoekt meer klanten. Daarvoor heeft ze contact met het Ondernemersklankbord opgenomen. Door een van haar klanten was ze hier al eerder mee in aanraking gekomen.
‘Ik stond voor een nieuwe tijd, waarin de rol van de boekhouder is veranderd. De welbekende schoenendoos met losse bonnetjes wordt nog maar door een enkele klant aangeleverd. Veel ondernemers zijn zelf al heel goed met hun financiële administratie bezig. Dat vraagt om een andere benadering en verdieping in de boekhoudpakketten, die voor de doelgroep van MKB-ers en ZZP-ers geschikt zijn’, zegt Astrid Bavius. ‘Van die veranderende rol ben ik me pas bewust geworden na de gesprekken met de klankbordadviseur. Hij heeft me een spiegel voor gehouden. Hierdoor zijn de zwakke en sterkte punten van mij als persoon en mijn onderneming blootgelegd. Nu kan ik bepalen welke kant ik opga.’
Meer zakelijkheid
Adviseur René Esmeijer, met ervaring in retail en gespecialiseerd in marketing en conceptontwikkeling, is open en duidelijk in zijn advisering naar de ondernemer. ‘Je moet ambitieus zijn en willen groeien. Bovendien moet je er wel geloof in hebben dat het kan. Als dat niet zo is, zeg ik het ook. Ik wil niet hard, maar wel duidelijk zijn.’ Hij vond Astrid onvoldoende zakelijk, wat ook in de uitstraling van haar website naar voren kwam. De ondernemer: ‘Mijn oude website was lachwekkend, vooral toen ik zelf de teksten hardop voorlas. Door het inschakelen van een tekstschrijver is dat verbeterd.’
Verder heeft de adviseur haar de volgende vragen gesteld: Wie is je doelgroep? Wat doe je onderscheidend beter? Hoe communiceer je dat op een goede manier? Aan wie ga je je product verkopen?
‘Ik nam mijn klanten wel serieus, maar mijn eigen bedrijf niet. Na het klankbordtraject is dat veranderd.’
Doelgericht bezig zijn
Astrid is haar bedrijf voor administratie en belastingzaken niet echt met een doel gestart. ‘Je bent dan niet doelgericht bezig, maar nu heb ik dat gevoel wel. Zo ben ik een plan aan het maken waar ik in de toekomst naartoe wil’, vertelt ze. ‘Bovendien ligt de focus nu ook op wat er in de markt speelt. En als ik denk dat ik achterloop, ga ik aan de slag en zit er dan snel weer bovenop.’
Ze vond het fijn om na ieder adviesgesprek, één keer in de zes weken, een mailtje van de adviseur te ontvangen met in het kort de besproken punten en de doelen voor de volgende keer. Het is de verantwoordelijk van de ondernemer zelf om iets met de gegeven adviezen te doen en daar initiatief in te tonen. ‘Tussendoor belde René me soms op om te vragen hoe het ervoor stond met de gestelde doelen. Dan is het leuk om te vernemen dat ik goed op weg was.’
Confronterende feedback
‘In het begin was de feedback wel confronterend. René twijfelde niet aan mijn deskundigheid, maar vond mij niet zakelijk genoeg. Hij heeft mij op een prettige manier gecoacht en zijn kennis en ervaring voor mij ingezet. Daarmee kan ik met mijn bedrijf een slag vooruit maken’, aldus Bavius.