Ondernemersklankbord

Bank en ondernemer weer door één deur

Bank en ondernemer weer door één deur

Dankzij de bemiddeling van Ondernemers Klankbord(OKB) kunnen marktkoopman Henk (53) en de Rabobank weer door één deur. Door teveel zakelijke en privé-uitgaven kon de ondernemer niet meer tijdig aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Voordat de situatie écht uit de hand liep, wist OKB – op verzoek van de Rabobank – beide partijen weer bij elkaar te brengen en het vertrouwen te herstellen.

Henk is al vele jaren actief als marktkoopman. De markten hebben hem steeds voldoende inkomen verschaft. Dat gaf hem extra financiële ruimte en ongeveer tien jaar geleden kocht Henk zijn eerste bedrijfsvastgoed, een winkelpand. Al snel volgden enkele productiebedrijfjes en nog een winkelpand. In de loop van de jaren investeerde Henk relatief veel om zijn beleggingspanden goed verhuurbaar te houden. Uiteindelijk wilde hij met de huurinkomsten zijn pensioen halen.

Schuldpositie

Naast deze investeringen stak Henk ook veel geld in uitbreiding en renovatie van zijn woning. Hierdoor kreeg hij moeite om rente en aflossing te betalen, waardoor zijn totale schuldpositie bij de Rabobank fors groeide. De bank liet Henk regelmatig weten bezorgd te zijn, maar kreeg vooral te horen ‘Het komt wel goed’. Henks accountant vond dat de Rabobank niet moeilijk moest doen en vond de bank bovendien mede schuld had aan de hoge hypotheeklasten. De bank verloor het vertrouwen in de ondernemer en de partijen raakten gebrouilleerd. Opzegging van de financiering door de bank dreigde.

Hakken in het zand

Daarop benaderde de Rabobank Ondernemers Klankbord met de vraag of zij wilde bemiddelen. Dit gebeurt vaker, omdat OKB ook banktaal verstaat en weet hoe bankprocedures werken. Tijdens het eerste gesprek bleken ondernemer, bankier en accountant met de hakken in het zand tegenover elkaar te staan. Toch waren zij bereid om afspraken te maken en die ook na te willen komen. Eén daarvan was dat ondernemer Henk elke week zijn omzet bij de bank zou storten. Mede daardoor kwam langzaam het vertrouwen weer terug.

Woning te koop

Henk gaf ook toe dat hij te duur woonde. Hij had een hypotheek van bijna 10 x zijn jaarinkomen, in plaats van het gebruikelijke maximum van 4 tot 5x. In 2014 werd zijn woning te koop gezet, maar door de slechte marktsituatie duurde het lang voordat de woning werd verkocht. De vastgoedmarkt was in die tijd gespannen en de omzetten op de markt vielen tegen door de economische tegenwind. Toen de woning uiteindelijk in 2017 werd verkocht, kon Henk een goedkopere woning kopen.

Halfjaarlijks gesprek

Daarmee was een belangrijk probleem met de bank opgelost, want de hypotheeklasten werden een stuk lager en in verhouding met zijn inkomen. Elk half jaar geeft de bank in een vervolggesprek aan of zij de gang van zaken nog acceptabel vindt. Daardoor is de relatie tussen bank en ondernemer hersteld.

NB: wilt u terug naar de nieuwsbrief –  sluit dan dit tabblad;  wil u verder naar de nieuwssite van OKB klik dan hieronder op “terug naar nieuwsoverzicht”