Ondernemersklankbord

De merkbekendheidschecklist

In een competitieve, commerciële omgeving is de logica dat hoe meer mensen je bedrijf kennen, hoe succesvoller het zal zijn. Daarom geven we prioriteit om meer mensen bewust te maken van ons bedrijf, merk, product. Maar als ‘bewustzijn’ jouw probleem is, dan is je afvragen hoe je dit kunt verhogen eigenlijk de verkeerde vraag om mee te beginnen. Het is beter om je je af te vragen en te begrijpen waarom de “juiste” mensen je bedrijf, merk of product nog niet kennen.

De merkbewustmakingschecklist

1. Hebben we een product gemaakt dat mensen willen kopen en over willen praten?
2. Waarom precies willen ze het kopen?
3. Wie zijn onze ideale klanten?
4. Waar geven ze om?
5. Waar brengen ze tijd online en offline door?
6. Wat motiveert hen om producten en diensten te kopen?
7. Waar gaan ze ernaar op zoek en waar winkelen ze?
8. Zijn wij aanwezig waar zij zijn en bieden we ze de tastbare en ontastbare waarden die ze willen?
9. Wat is onze ‘eerste tien klanten’-strategie?
10. Hoe zorgen we ervoor dat die eerste tien terugkomen en nog eens tien nieuwe brengen?

Je kunt pas de vruchten plukken van het resultaat van vraag tien door de eerste negen te beantwoorden en te adresseren. Er is geen shortcut om betekenisvol te zijn.

Bron: Storytelling Bernadette Jiwa