Edwin Bloom, ondernemer Juwelier Goudland in Rijswijk
‘Met adviseur sparren over marketing en communicatie’
Edwin Bloom heeft naast een erkend juweliersdiploma ook het vakdiploma goudsmid. Vijfentwintig jaar geleden begon hij als goudsmid, eerst in het atelier van zijn vader en later als zelfstandige. Vanaf 1999 is Bloom ook werkzaam als zelfstandig juwelier. Eerst huurde hij een winkel in Leiden en vijf jaar geleden nam de ondernemer Juwelier Goudland in winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk over. Het is een complete juwelierszaak van horloges tot sieraden van zilver of goud. De ondernemer is gespecialiseerd in trouw- en aanzoeksringen en heeft een eigen goudsmederij.
“De detailhandel verandert in hoog tempo. Na de economische crisis valt het niet mee om bij te blijven”, zegt Edwin Bloom. “De consument kijkt eerst op internet voordat ze de winkelstraat in gaat. Vroeger heb ik met de winkel geld verdient, maar dat is nu door de verandering in de markt anders. Met de winkel moet je dus mee veranderen. Het assortiment sluit nu aan bij de wens van de consument. We zijn opgeschoven van de onderkant naar het middensegment”.
Klankbordtraject
Voor die verandering waren de adviezen van Ondernemersklankbord welkom. Enkele jaren geleden zag Bloom deze adviesorganisatie voor MKB-ondernemers al op internet voorbij komen. Begin vorig jaar heeft de ondernemer zich pas aangemeld voor het klankbordtraject. “Drie jaar geleden zijn we met de winkel verhuisd naar een andere locatie in het winkelcentrum. De omzet daalde daarna en die moest juist omhoog, omdat alle kosten, zoals de huur en personeel, ieder jaar stijgen. Stilstand is achteruitgang. Aan het Ondernemersklankbord heb ik toen de vraag gesteld: Waar liggen de kansen?”
Winkelconcept aanpassen
Adviseur René Esmeijer, met ervaring in retail en gespecialiseerd in marketing en conceptontwikkeling, is met de gestelde vraag aan de slag gegaan en zag direct potentie. “Je kijkt naar waar de ondernemer mee bezig is en het concept van de winkel. Dat concept had al een aantal jaren stilgestaan. De winkel was wit, steriel en statisch. Wat zijn je bestsellers en welke producten niet? En waar staan welke producten in de winkel?”, zegt de adviseur.
De naam Edwin is wat meer in de winkel gekomen, onder andere met een grote foto van hem op de achterwand. Hierdoor heeft het winkelconcept meer een persoonlijke touch.