Ondernemersklankbord

Eritrea Fietst is meer dan een droom

Als u in Den Haag woont, dan kent u ze misschien wel: de fietstaxi’s van Humanity Cab. De jonge onderneming is onderdeel van Eritrea Fietst, het bedrijf van Paul Driest en Marcel Kleizen. Hun doel is níet zo veel mogelijk geld verdienen, maar Eritrese immigranten de kans bieden geld te verdienen. Daarin spelen fietsen een centrale rol. “Eind dit jaar willen we Humanity Cab overdragen.”

Integratie draait om verschillen en overeenkomsten. Paul Driest en Marcel Kleizen ontdekten een belangrijke overeenkomst tussen Nederlanders en Eritrese immigranten: de liefde voor fietsen. Ook in Eritrea is de fiets een nationaal vervoermiddel. Zou die overeenkomst de sleutel kunnen zijn voor een geslaagde integratie, vroegen Driest en Kleizen zich af?

Hun achtergrond speelt daarbij een cruciale rol. Kleizen was profvoetballer (voor onder meer FC Twente) en heeft zich daarna op het fietsen gestort: hij heeft een eigen fietskoeriersbedrijf, Cycloon, en is ‘Europees kampioen fietskoerieren’. Driest is beleidsadviseur bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en ook fietsfanaat. “Eritreërs kunnen onze hulp gebruiken, en wij houden net als zij van fietsen. Een mooie combinatie. Daarom dachten we: we gaan een bedrijf beginnen!”

Onderneming weggeven

In 2017 werkten ze aan hun plan om met hulp van de fiets Eritreërs te helpen met hun integratie. Eritrea Fietst was geboren. De onderneming telt inmiddels een aantal bedrijfsonderdelen: fietsreparatie, fietskoeriers en fietstaxi’s. Het laatste onderdeel – de fietstaxi’s dus – is momenteel het meest in het oog springende: Humanity Cab.

Eritrea Fietst is zoals dat heet een ‘sociale onderneming’. Ofwel: door bedrijfsactiviteiten wordt gewerkt aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. Geld is dan ook niet de belangrijkste drijfveer voor Driest en Kleizen. Een voorbeeld: Humanity Cab dragen ze eind dit jaar over  aan de Eritrese werknemers. Gratis en voor niks.

Driest: “Zo geven we iets duurzaams aan die jongens. Wat wij daarna doen? We blijven werken aan Eritrea Fietst, en zullen Humanity Cab pro deo blijven steunen op gebied van strategisch advies.”

Opvallende combinatie

Zover is het nog niet. Humanity Cab bestaat nog maar kort, namelijk sinds 1 mei 2018. Voor een solide basis moet nog veel werk worden verricht door beide ondernemers. Zo is de hoop dat het jonge bedrijf in Den Haag voldoende klandizie vindt voor meer fietstaxi’s, en dat ook andere gemeenten in zee willen met het nieuwe bedrijf.

Eritrea Fietst zal zich in de tussentijd en daarna blijven ontwikkelen. Zo hebben ze plannen voor een fietswerkplaats, fietswedstrijden en fietsburgemeesters. .Maar bij al deze bedrijfsactiviteiten geldt: er is meer dan geld. Driest: “We willen ons ook op sociaal gebied blijven uitbreiden. ”

Opvallende combinatie

Beide ondernemers runnen Eritrea Fietst naast hun gewone banen. Driest: “Ik werk fulltime voor het COA, en ’s avonds werk ik aan Eritrea Fietst. Dat is inderdaad best druk. Momenteel zijn we met veel operationele taken bezig, dus ervoor zorgen dat alles draait. Daardoor is elke dag spannend.”

Driest is dus ’s avonds ondernemer en overdag ambtenaar. Een opvallende combinatie, erkent hij. ” Een bedrijf is voortdurend in beweging. En voor mijn werk bij het COA ben ik voortdurend bezig met analyses, strategieën en afwachten. Het zijn dus twee totaal andere werelden.”

De beide werelden beïnvloeden elkaar. Zijn collega’s van  COA kijken met interesse naar hoe een onderneming slagvaardig kan werken aan integratie, en in Eritrea Fietst neemt Driest zijn strategische vaardigheden mee. “Wat mijn ambitie is? Op termijn zou ik wel fulltime ondernemer willen zijn.”

Wat zijn de cijfers?

Voor de actiemodus leerde Driest veel van compagnon Marcel Kleizen en van Arie Kok, consulent bij het Ondernemersklankbord. “We kwamen bij het Ondernemersklankbord doordat we op internet zochten naar een partij die ons kon helpen met de eerste stappen. Zo kwamen we in contact met Arie. Hij vertelde ons: ‘Het is goed dat jullie dromen, maar word wakker: let ook op de cijfers.'”

Samen met Kok werkten de beide ondernemers aan onder meer de ondernemingsvorm en het business model. “We hadden kunnen kiezen voor een stichting, maar het werd een vof. Daardoor kunnen we moeilijker subsidies aanvragen. Maar we willen eigenlijk ook niet afhankelijk zijn van subsidies. Eritrea Fietst is een onderneming, en daar gaan we voor! Arie sloeg ons ook om de oren met de zes P’s van marketing. ‘Maak het haalbaar’ zei hij vaak.”

Geen dromers

Driest erkent: Eritrea Fietst is wel een andere onderneming dan veel andere. “Je kunt ons beschouwen als een sociaal project dat mensen helpt niet in de bijstand te belanden. Eritrea Fietst is tegelijk een hobby: het eerste jaar verdienen we niets. Maar het is meer dan een hobby, het is een investering. Zo is onze merknaam nu al enorm goed. En er zijn veel gemeenten die staan te springen voor dit soort oplossingen.”

Den Haag is wat dat betreft een goede vestigingsplaats: de gemeente profileert zich als stad voor ondernemingen met sociale impact. “We hebben ook veel gehad aan de Haagse Huiskamer (een creatief platform voor co-creatie en integratie). Daar hebben we september vorig jaar ons plan mogen pitchen, en in februari hebben we daar een versnellingssessie gehad.”

Driest: “Tijdens de lancering stapte iemand van de gemeente Den Haag naar ons toe. Die zei: ‘Jullie hebben echt iets neergezet.” En weet je wat Arie bij de lancering zei: ‘Jullie zijn geen dromers’.”