Ondernemersklankbord

Facebook verliest Nederlandse gebruikers, Instagram stijgt

De afgelopen periode besloten 240.000 Nederlanders Facebook voorgoed vaarwel te zeggen. Zij verwijderden hun account. Voor nog eens 400.000 personen ging het opheffen van het account net iets te ver, maar zij loggen niet meer in. In totaal daalde het aantal Nederlandse Facebookgebruikers met 6%. Dat geldt vooral voor Nederlanders jonger dan 40 jaar. Nog maar 30% van de 15 – 19 jarigen zegt Facebook dagelijks te gebruiken, een daling van 13% ten opzichte van 2018. Het gebruik in de leeftijdsgroep 20 – 39 daalde van 67% naar 58%. Instagram profiteerde, want het aandeel Nederlandse gebruikers bij dit platform steeg met 20%.
Vertrouwen daalt in alle leeftijdsgroepen.
Deze cijfers zijn afkomstig uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom. Daaruit blijkt dat Facebook (tool) op dit moment zo rond de 10 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, en Instagram ongeveer de helft daarvan. Verder blijkt de trend van een dalend vertrouwen in social media door te zetten: het vertrouwen is in alle leeftijdsgroepen gedaald.