Ondernemersklankbord

Het PESO model is een handige manier om je communicatie gericht en praktisch aan te pakken

Wat is een geïntegreerd PESO-model?

Het PESO model, ontwikkeld door Gini Doetrich een PR autoriteit in de USA, is zeker voor starters en MKB=ers een praktische leidraad om gericht communicatie voor je bedrijf, merk, organisatie, etc. te organiseren.

Het model neemt de vier mediatypen – Paid, Earned, Shared en Owned – en voegt ze samen.

  • Paid media. Betaalde media, verwijst niet naar grote, hippe commercials en zeer creatieve gedrukte advertenties. Integendeel, betaalde media voor een PR-programma zijn advertenties voor sociale media, gesponsorde inhoud, Google Adwords, e-mailmarketing, etc. En bloggers en/of vloggers die vaak voor redelijke bedragen kunnen helpen je bekendheid te verhogen.
  • Earned media. Dit is vooral wat we kennen als publiciteits- of mediarelaties. Het laat je naam in druk zien. Het is een krant of een vakblad dat over je schrijft. Het is waar de PR-industrie normaal om bekend staat, omdat het een van de concrete dingen is die je kunt doen..
  • Shared media. Gedeelde media ofwel sociale media. Het evolueert nog steeds en blijft verder groeien. Voor veel organisaties is het een belangrijkste bron van communicatie zowel intern en extern.
  • Owned media. Eigen media zijn ook bekend als content. Het is iets dat je bezit en het leeft op je website of blog. Je hebt de verantwoordelijkheid over alle berichten en vertelt je verhaal op de manier die je kiest omdat het op die manier het beste past bij je bedrijf, merk, etc..

Het gemakkelijkst om mee te starten is Owned media omdat je de berichten, teksten en de koppelingen kunt beheren.Het is verstandig om een redactionele kalender maken Dit helpt om bewust en gericht te communiceren. En vooral ook om regelmatig uw doelgroep met berichten te bereiken.

Shared media is zeker niet one size fits all, maar er zijn enkele goede vuistregels om mee te beginnen … en vervolgens te testen voor uw eigen doelgroepen. Het spreekt voor zich dat frequentie van plaatsing erg bepaald wordt door je doelstelling, je categorie, wat je wilt delen, actualiteit, etc.

  • Twitter. Op de dag dat uw inhoud wordt gepubliceerd, tweeten de link vier keer (drie uur uit elkaar). Op dag twee, tweet tweemaal, en eenmaal op dag drie.
  • Facebook. Plaats uw bericht daar regelmatig. Vaak wordt 5 keer per week aanbevolen, maar dat hangt af van de categorie en de omvang van je bedrijf. Je doelgroep regelmatig met je boodschap confronteren is heel belangrijk
  • Instagram. Afhankelijk van de rol die de toch wat jongere doelgroep voor je bedrijf kan beteken is ook hier regelmatig plaatsen belangrijk.
  • LinkedIn. Plaats regelmatig op je persoonlijke account, je bedrijfspagina en naar de groepen waartoe je behoort.

Earned media. Relaties opbouwen met bloggers en/of vloggers uit de industrie, journalisten en andere beïnvloeders is een goede manier om in contact met je doelgroep te komen. Zij kunnen je boodschap delen – als die waardevol of interessant kan zijn voor hun lezers of volgers.

  • Maak op Twitter een lijst met bloggers en anderen waarmee u wilt samenwerken. Dit maakt het gemakkelijk om ze te volgen, hun werk te delen en gesprekken met hen te beginnen.
  • Maak op LinkedIn tags, zoals ‘influencer’, ‘blogger’,  zodat je eenvoudig kunt volgen wat ze plaatsen en vervolgens delen, delen, delen! Dit kan leiden tot nieuwe relaties waarbij u hen kunt vragen uw inhoud later te delen.

Uiteindelijk kunnen deze beïnvloeders jouw berichten delen, opnemen in hun eigen berichten.

Bron: Spin Sucks Gini Dietrich

Deze link geeft je toegang tot een interessante infographic met feiten over het gebruik van Social media en de belangrijkste voordelen om ze als medium in te zetten. Focus op USA maar goede indicatie van de situatie hier.

https://www.socialmediatoday.com/news/8-fascinating-facts-of-social-media-usage-in-2018-infographic/529882/