Ondernemersklankbord

Hoe word je een succesvolle ondernemer?

Door Dr. Martijn Driessen, Entrepreneur Scan B.V.

Ondernemerschap is kansen zien en benutten via je eigen bedrijf. Hiermee creëer je waarde voor anderen en voor jezelf. Deze waarde betekent meer dan alleen geld, het gaat erom hoe tevreden de klanten zijn. Heb je een bedrijf voor eigen rekening en risico, dan ben je een ondernemer. Als je jouw eigen inkomen genereert en geen verdere ambitie hebt om te groeien of om verantwoordelijk te zijn voor het inkomen van anderen, dan ben je een zelfstandige.
Maar heb je de ambitie om te groeien, uitdagingen aan te gaan en anderen mee te nemen op je weg, dan ben je een ondernemende ondernemer: een entrepreneur.
Entrepreneur zijn, betekent ondernemend zijn: d.w.z. een aantal specifieke competenties hebben die jouw dromen en succes ondersteunen. Je kan competenties zoals marktbewustzijn, creativiteit, flexibiliteit, het vermogen om risico’s te nemen, dominantie en doorzettingsvermogen inzetten om jezelf en je klanten tevreden te stellen. Daarom is de belangrijkste vraag die je moet beantwoorden, ‘ben je ondernemend genoeg voor het succes dat je wenst?’

Om een ​​succesvolle ondernemer te worden zou je de volgende vier stappen moeten nemen:

Stap 1
De eerste en belangrijkste stap is om gemotiveerd te zijn om een ​​succesvolle ondernemer te worden, wat succes ook voor je betekent. Het heeft allemaal te maken met je innerlijke motivatie om te worden wat je altijd al hebt gedroomd om te worden. Wat drijft jou? Wat prikkelt je? Wat is je innerlijke passie? Wat je ook wilt, je moet een duidelijke visie en enthousiasme hebben om dat doel te bereiken.

Stap 2
De tweede stap is om je voor te stellen hoe je je doel kunt bereiken. Denk in ieder geval aan wat je eerste stap zal zijn. Denk niet te lang na. Zelfs als je de hele weg nog niet kunt zien, begin je met de eerste stap. Elke lange reis begint met een eerste stap. Dus ga aan de slag en blijf doorgaan terwijl je je volgende stap (en) op je weg plant.

Stap 3
Er zijn veel wegen naar succes, jij bent uniek bent en zo is ook jouw weg naar succes. De beste tip die ik je kan geven, is om je eigen weg te vinden. Houd je ogen en oren wijd open, maar blijf je richten op het doel. Luister naar mensen – vooral naar je klanten – en probeer daarvan te profiteren voor je bedrijf. Wees marktbewust en wees creatief in het voldoen aan hun veranderende eisen. Wees flexibel, maar houd altijd de controle, en bewaar je onafhankelijkheid voor wat van belang is voor je. Blijf trouw aan je innerlijke overtuigingen, maar krijg hulp waar anderen beter presteren dan je zwakheden.

Stap 4
De vierde stap is de moeilijkste stap. Veel verschillende wegen, afleiding, valkuilen, tegenslagen en teleurstellingen zullen op weg naar succes ontstaan. Het moeilijkste is doorzetten. Om het vertrouwen in jezelf en je inspanningen te behouden, neem je risico’s wanneer je twijfelt over je weg vooruit, de moed om hulp te vragen en mensen te ontmoeten die je kunnen helpen en je visie communiceren. Geloof me; tegenvallers raken je ook. Om deze te overwinnen, moet je teruggaan naar stap één. Onthoud waarom je dit doet, want als jij dat niet doet, zal niemand anders dat doen!

Voor een populair televisieprogramma met de naam 100% entrepreneur hebben we meer dan 8.000 bedrijfseigenaren getest via www.entrepreneurscan.com. Samengevat geeft dit het volgende beeld:

De 100% echte ondernemer:

  • Gebruikt zijn overtuigingskracht
  • Creëert visie
  • Is (te) kritisch
  • Werkt doelgericht
  • Houdt van organiseren
  • Ziet problemen als uitdagingen
  • Neemt kritiek persoonlijk
  • Gaat makkelijk om met mensen
  • Wil de leider van een team zijn
  • Weet hoe je anderen enthousiast maakt
  • Is op zijn best wanneer dingen soepel en ordelijk verlopen. Is lastig wanneer dingen niet soepel verlopen. Is voortdurend bezig met de gestelde doelen

Kortom, een ondernemer is een dromer, die visie in de praktijk brengt.

“Ondernemerschap gaat over het zien van kansen, deze overwegen en benutten, niet alleen door waarde te creëren voor jezelf, maar ook voor anderen; dat is de grote glimlach van het ondernemerschap”

Dr. Martijn Driessen