‘Ik ben luisterend oor, adviseur en klankbord’
Ruim een jaar geleden sloot Jan Teunisse uit Den Ilp zich aan bij het team van Noordwest-Holland. Omdat hij zich nuttig wilde maken voor ondernemers die een luisterend oor of een goed advies nodig hadden. Inmiddels heeft hij negen enthousiaste mensen begeleid. Het smaakt naar meer, want Jan is nog lang niet klaar bij het OKB.
Amsterdammer Jan Teunisse heeft zijn leven lang in ‘het hout’ gewerkt. Na zijn militaire dienst startte hij zijn loopbaan bij de Amsterdamse bouwmarkt Wickes. ‘Dat was in 1980, de tijd van de opkomst van de bouwmarkten.’ Al snel werd hij daar verantwoordelijk voor alle vestigingen in het westen van ons land. De overstap naar houthandel Pontmeyer was enkele jaren later voor hem niet meer dan logisch. ‘Een prachtig bedrijf met veertig vestigingen. Eerst was ik verantwoordelijk voor de vestigingen in Amsterdam en Wormerveer, later kreeg ik heel Noord-Holland en uiteindelijk was ik directeur van alle handelsbedrijven van Pontmeyer in Nederland.’
Endstra Deco
Op zijn 54e kreeg Jan de mogelijkheid om voor zichzelf te beginnen. Hij nam het bedrijf Endstra Deco in Uithoorn, een groothandel in schildersbenodigdheden, over en hield zich, met zijn tien medewerkers, voornamelijk bezig met import en verkoop van kwasten en verfgereedschappen uit de hele wereld.‘Twee jaar geleden, op mijn 63e, heb ik het bedrijf verkocht,’ vertelt Jan. ‘Maar ik wilde niet gaan stilzitten. Daarom sloot ik me aan bij het OKB, omdat ik denk dat anderen kunnen profiteren van mijn kennis en ervaring.’
Tuinhaarden
Inmiddels heeft Jan al negen trajecten begeleid. Hij adviseerde onder andere een dierenarts die samen met zijn vrouw een praktijk overnam, een beginnend ondernemer die een chocoladefabriekje opstartte en een importeur van tuinhaarden. ‘Voor die ondernemer was ik meer dan een luisterend oor. Omdat ik ervaring heb met importeren van goederen, fungeerde ik als klankbord. Dat was in de coronatijd voor hem heel waardevol.’
Omdat Jan in verschillende branches heeft gewerkt, weet hij waarover hij praat als hij de klanten ondersteunt. ‘Ik probeer me in de situatie van de ondernemer te verplaatsen. Wat zou ik doen en wat niet. Zonder dwingend of belerend te zijn. Ik merk dat mijn inbreng wordt gewaardeerd. Dat maakt het voor mij leuk om te doen. En ik geniet van de diversiteit in de trajecten. Je krijgt iedere keer met andere branches te maken. En daar leer ik ook nog steeds van.’