Ondernemersklankbord

In 5 stappen meer klanten!

Tips voor meer klanten

In 5 stappen meer klanten!

Als ondernemer ben je bijna altijd op zoek naar meer klanten.
Maar waar vind je die en hoe pak je dit aan? Hieronder vind je 5 tips.

  1. Onderscheid jezelf

Wie ben jij als ondernemer, waar sta jij voor? Wat zijn de voordelen van jouw product of dienst maar vooral, hoe maak jij het verschil? Eline Walda, auteur van het boek Marketing voor ondernemers zegt hierover dat je product of dienst niet altijd onderscheidend hoeft te zijn, maar wat je eraan toevoegt wel. “Als je kracht ligt bij een persoonlijke benadering, dan wordt dat jouw unieke punt.” Wie weet wat zijn unieke punten zijn, doet er goed aan klanten te zoeken die daarbij passen. Ondernemers die het prettig vinden om op informele basis samen te werken, kunnen het beste klanten zoeken die ook zo in elkaar zitten. “Draag consequent hetzelfde beeld uit: spreek klanten bijvoorbeeld op je website met ‘je’ aan. Stel je merk voor als een persoon, dat maakt het makkelijk om consequent de juiste toon te pakken.”

Wat wij verder aanraden is dat je goed laat zien hoe jij je onderscheidt. Waarom komen klanten bij jou, wat doe je goed (zonder jezelf te veel op de borst te kloppen), maar benut je social media kanalen. En houd in gedachten dat je vanzelf nieuwe klanten krijgt als er over je wordt gepraat, face-to-face, maar ook via de social media.

Nog wat aanvullende tips van ons!
* Blijf jezelf, blijf authentiek. Doe wat bij je past. Oprechtheid straal je uit en je kunt het waarmaken. Je doelgroep prikt door reclamepraat heen als deze niet klopt.
* Vraag aan nieuwe klanten hoe ze bij je terecht zijn gekomen. Dat levert waardevolle informatie op.
* Kijk naar je klant en verplaats je in de klant. Beschrijf je klant eens op papier (vrouw of man, hoogte inkomen/besteding, waar besteedt je klant aan, wat heeft hij of zij aan jouw product of dienst, waarom kiest de klant voor jou?
* Kijk naar je concurrenten, wat doen zij? Vaak vind je dit op internet. Schrijf op wat ze goed doen maar ook wat ze minder goed doen en waardoor jij je onderscheidt.
*Blijf ook kijken wat er gebeurt en verandert in jouw vakgebied. Veel ondernemers vergeten dit, hebben of maken er geen tijd voor, maar het is heel belangrijk!

  1. Acquisitie

Onbekende klanten bellen, iets wat veel ondernemers moeilijk vinden. Toch zouden veel ondernemers hier meer tijd aan moeten besteden. Ook al heb je het nu heel druk, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Bestaande klanten kunnen omvallen of door een andere reden geen gebruik meer maken van je diensten. Daarom moet je tijd besteden aan het werven van nieuwe klanten. Als je nieuwe klanten belt, dan is het niet zo dat jij actief jouw product of dienst moet verkopen. Vaak heeft de klant die je belt het gevoel dat je hem of haar lastig valt. “Daar is weer zo’n bedrijf dat zichzelf geweldig vindt en mij iets wil aansmeren.” Herkenbaar?

Gebruik je empathisch vermogen. Luister naar de klant. Vraag oprecht hoe het gaat, wat gaat goed en waar lopen ze wel eens tegenaan? Wat leeft er. Soms kun je alleen maar concluderen dat het zo goed gaat, dat ze jouw product of dienst niet nodig hebben maar het kan natuurlijk ook zijn dat er wel kansen zijn. Wees enthousiast, niet alleen over je product of dienst, maar vooral over je visie en waar je voor staat, verkoop jouw verhaal.

Koude acquisitie is niet makkelijk, vaak krijg je te horen dat diegene die je belt geen tijd of geen zin heeft om met je te praten. Trek het je vooral niet persoonlijk aan. Mensen zijn druk, druk druk. Toon daar je begrip voor en sluit nooit je deur na een afwijzing. Je zult zien dat mensen dat waarderen en je in de toekomst dingen gunnen. Soms kun je via een vriend, kennis, familie of (zaken)relatie een contactpersoon krijgen. Dit scheelt enorm want je wordt dan eerder vertrouwd en je komt makkelijker binnen.

Vind je koude acquisitie echt moeilijk? Probeer dan eens tevreden klanten in te zetten. Zij worden als betrouwbaar gezien en kunnen hun ervaringen persoonlijk vertellen.

Aanvullende tips:
* Zorg dat mensen jou sympathiek en oprecht vinden. Naast je schoenen lopen en of een groot ego helpen je niet.
* Luister naar je gesprekspartner, denk ik oplossingen, ga niet alleen je product of dienst aanprijzen maar wees enthousiast en vertel je verhaal waar jij voor staat als ondernemer.
* Stel jezelf een doel bij ieder gesprek. Bijvoorbeeld een face-to-face afspraak.
* Verkopen is het opbouwen van een relatie: er moet een klik zijn, investeer in de relatie.

  1. Benut je social media kanalen!!!!

Instagram, Twitter, Facebook of Linkedin?
Vraag jij je wel eens af op welke sociale netwerken je actief moet zijn als ondernemer? Ten eerste kost het bijhouden van de social media kanalen tijd, dus de eerste tip van ons is dat  beter op minder kanalen goed aanwezig kunt zijn dan slecht op veel social media kanalen. Verder hangt het ook af van je doelgroep. Richt je je op managers, ondernemers of directeuren, denk dan aan LinkedIn. (Kleine) Ondernemers en consumenten vind je op Facebook en Instagram.

Tips
* Show yourself, ondernemers die zichzelf veel laten zien, zorgen voor meer engagement. Mensen doen zaken met mensen en daarom willen consumenten ook de ondernemer en het team binnen het bedrijf graag zien. Er kunnen eigen foto’s gebruikt worden maar het is ook goed om deze af te wisselen met professionele foto’s. Deze kunnen dan ook ingezet worden op LinkedIn en de website ter herkenning.
* Zorg voor een professionele uitstraling. Huisstijl van je website moet in lijn zijn met de uitstraling op social media.
* Maak een planning voor je posts op social media.
* Voor kleine bedrijven is het verstandig om niet meer dan twee kanalen te kiezen waarop het bedrijf actief is. Kwaliteit boven kwantiteit!
* Have fun! Ondernemers die het leuk vinden om content te maken zullen ook succesvoller worden op social media. Daarom is het al ondernemer belangrijk om te kiezen voor contentvormen die bij het bedrijf en de maker passen.
* Deel ervaringen. Door ervaringen en recensies te delen zien anderen dat het bedrijf succesvol is.

Kijk voor NOG meer tips, voorbeelden van social media posts en een handleiding: https://ondernemersklankbord.nl/handleidingsocialmedia/

  1. Doe iets extra’s voor je klanten

Je kunt jezelf van anderen onderscheiden door de verwachtingen van de klant te overtreffen. “Doe iets extra’s, geef klanten een belevenis”, zegt Rob Snoeijen, auteur van de boeken Verras de Klant! en Knuffel de Klant! Verpak offertes bijvoorbeeld in cadeaupapier en bezorg dit cadeautje persoonlijk. “De klant verwacht dit niet, ik wek er nieuwsgierigheid mee op, laat zien dat ik moeite heb gedaan en de klant speciaal voor me is.” Na een bezoekje aan een nieuwe klant, laat Snoeijen vaak een gadget achter met zijn bedrijfsnaam erop. “Als ik weg ben, ligt er nog iets tastbaars waardoor de klant me blijft herinneren.”
Snoeijen stuurt klanten ook regelmatig op verrassende momenten een kaartje. “Dus niet met Kerstmis, dan val je niet meer op tussen de rest..”
Het draait allemaal om positieve klantenmomenten, stelt Snoeijen. “Klanten houden van oprechte aandacht. In plaats van een letterlijk cadeautje werkt een compliment ook prima. Bel een klant bijvoorbeeld om te bedanken voor de prettige samenwerking. Die inspanning wordt zeker beloond: wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf ongelofelijk druk.”

  1. Blink uit in (klanten)service

Als consument wil je serieus genomen worden. En houd er ook rekening mee dat klanten meer middelen hebben om hun ervaringen en gevoelens te delen door internet en social media. Je maakt het verschil door je relatie met klanten. Denk er ook aan dat je niet alleen richt op nieuwe klanten, zorg voor goed je bestaande klanten. Zij kunnen je bovendien helpen aan nieuwe. Bel ze bijvoorbeeld eens om te vragen of alles naar wens is en of je nog iets voor ze kunt betekenen.  Geef klanten een wow-gevoel door meer te leveren dan je had beloofd. Dat werkt beter dan reclame, is nog goedkoper ook!