Interview met geholpen ondernemer Ardaan de Groot en OKB-adviseur Piet van Essen
Toen Ardaan de Groot een belangrijk onderhandelingsgesprek moest voorbereiden, besloot hij een klankbordtraject via Ondernemersklankbord aan te vragen. Samen met adviseur Piet van Essen bereidde hij in 2 trajecten het gesprek tot in de puntjes voor. Nu kan hij elke ondernemer aanraden om een klankbord te starten om meer inzicht en vertrouwen te krijgen.
Waarom heb je besloten om je bij Ondernemersklankbord aan te sluiten Piet?
Piet: “Toen ik lang geleden stopte met werken wilde ik eerst een jaar lang niets doen en uitzoeken hoe ik mijn tijd daarna zou gaan inrichten. Maar al snel kreeg ik weer de behoefte om iets met mijn expertise en kennis over detailhandel te doen. Ik kwam via via met het Ondernemersklankbord in aanraking en binnen een paar maanden was ik alweer met ondernemers in contact. Ik heb het dus niet volgehouden om een jaar niets te doen!
Wat ik zo leuk vind, is dat ik in contact kom met branches waar ik zelf niet in heb gewerkt. Ook vind ik het heel mooi om startende ondernemers op weg te helpen. Nu voel ik me als adviseur maatschappelijk betrokken en dat voelt goed.”
Ben je zelf ook je hele leven ondernemer geweest?
Piet: “Ik heb altijd bij een grote Retail serviceorganisatie gewerkt. Ik was als manager verantwoordelijk voor inkoop, verkoop, marketing en acquisitie. Dit bedrijf bood textiel en diensten aan in de meest brede zin van het woord.
Hoe lang ben jij al ondernemer Ardaan?
Ardaan: “Dit is een aanloop geweest, want ik was eerst 11 jaar als bedrijfsleider in loondienst bij een kaaswinkel. In 2000 ben ik franchisenemer geworden van de zaak. Een kaaswinkel is het mooiste om te runnen als eigenaar. Op deze manier kun je namelijk anticiperen op de lokale vraag. Ik weet welke kaas mijn klanten graag willen. Onze winkel ligt dus vol met lokale producten waar klanten om hebben gevraagd. Daarnaast probeer ik dynamiek in de zaak te brengen door in te spelen op seizoenen en trends. Zo is het belangrijk om als kaasverkoper rekening te houden met gezondheid, allergieën en veganisme. Omdat wij klanten adviseren over hun aankoop, moeten wij als experts kennis hebben van ons vak. Wij weten dus precies hoe de kaas wordt gemaakt en welke processen daarbij komen kijken. Als ondernemer van deze winkel, weet ik wat er in Almere speelt. Ik ben als kaasboer ook het gezicht van de winkel. Dat is belangrijk voor de klanten.”
Piet: “Het is een keuze. Ga je voor kwaliteit of kwantiteit? Ardaan gaat voor kwaliteit en wil zichzelf onderscheiden van de markt. Dit past heel goed in deze tijd. We zien dat het nuttigen van kaas is veranderd. Kaas eten is een beleving geworden in combinatie met onder andere wijn en port. Klanten die binnenkomen willen dus geadviseerd worden over het product en de bijpassende dranken. Ardaan is de vertrouwenspersoon van zijn klant. Klanten kopen kaas bij Ardaan voor de beleving. In de supermarkt kunnen ze het zonder advies zelf pakken voor de prijs of het gemak. Dat is het grote verschil tussen de kleine ondernemer en de supermarkt.”
Waarom heb je een klankbordtraject aangevraagd, Ardaan?
Ardaan: “Het ging een jaar geleden in eerste instantie om het verlengen van het huurcontract. De voortgang van mijn onderneming hangt daar natuurlijk ook vanaf. Een jaar voordat mijn contract afliep, ben ik de voorbereiding gestart door een klankbord aan te vragen. Dit was een spannende tijd, want de verhuurder is meestal een investeerder. Als investeerder kijken zij vaak niet naar de omzet en of het voor de ondernemer wel mogelijk is om de huur te verhogen.
Ik vond het eng om met de verhuurder te zitten. Piet en ik hebben de inkomsten en uitgaven inzichtelijk gemaakt en een haarscherpe onderhandelingspositie uitgewerkt. Uiteindelijk was het aan mij de taak om het onderhandelingsgesprek in te gaan. Het liefst wilde ik dat Piet mee zou gaan want ik vond het eng, maar het is juist goed dat ik dit zelf heb gedaan. Omdat ik het gesprek met Piet tot in de puntjes had voorbereid, ging ik er met een zelfverzekerde houding in. Ik voelde dat Piet mij had gecoacht en dat gaf mij een gerust gevoel. Het gesprek is dan ook heel goed verlopen. We hebben 2 klankbordtrajecten gehad voordat het onderhandelingsgesprek plaatsvond. Ik ben dus een jaar voordat mijn onderhandeling zou plaatsvinden, samen met Piet voorbereidingen gaan treffen. Piet liet mij inzien dat een investeerder vanuit zijn eigen perspectief aan tafel zit, maar dat ik vanuit mijn perspectief als lokale ondernemer aan tafel zit en daarom óók een inbreng mag hebben.
Zo heb ik tijdens mijn onderhandeling kunnen toelichten dat mijn bedrijf meerdere kosten moet dekken. Als kaasspecialist staan wij ervoor dat wij onze klanten met aandacht kunnen adviseren. Daarom moeten we ervoor zorgen dat wij genoeg personeel kunnen inzetten. Dit betekent dat mijn personeelskosten relatief hoog zijn. Deze cruciale aspecten heb ik door het advies van Piet bespreekbaar kunnen maken. Doordat ik dit rustig aan mijn verhuurder heb kunnen laten zien, is hij mijn situatie gaan begrijpen.”
Piet: “Het traject met Ardaan toont aan hoe ik mijn rol als adviseur zie. Ik zie het als mijn taak om ondernemers een spiegel voor te houden. De ondernemer is namelijk nooit klaar. In de ochtend open je als ondernemer je zaak: je zet de deuren open en het licht aan. Vervolgens wacht je vanuit je winkel op klanten.Daarbij gaat de ondernemer aan één ding voorbij. De onderneming moet je namelijk zien als een kruiwagen. Je moet de kruiwagen oppakken, trekken maar ook duwen en daarbij het assortiment veranderen. Het assortiment dat je op jouw kruiwagen hebt, moet je aan de consument laten zien. De consument moet door jouw aanbod worden aangetrokken. Als winkeleigenaar moet je dus zelf laten zien waarom de klant naar jou toe moet komen. Bij de kaaswinkel gaat het om de kwaliteit van de producten en het bijpassende professionele advies. Daar ligt het onderscheidende vermogen.
Als je als ondernemer overdag een mooie omzet hebt gedraaid, dan ben je er nog niet. Nadat je de deuren van de zaak hebt gesloten, zijn er in de avond nog talloze dingen die je moet doen. Denk hierbij aan administratie, marketing en ga zo maar door. Ondernemerschap is zó veel meer dan hetgeen waar je overdag mee bezig bent. Deze spiegel probeer ik mensen voor te houden.
Veel ondernemers hebben een doel, maar weten niet hoe ze dat doel moeten bereiken. Ze hebben allerlei ideeën, maar geen proces voor ogen. Ze moeten inzien hoe reëel de doelstelling is en een concrete actielijst koppelen aan de doelen. Op die manier kunnen ze groeien. Daarvoor heb je als adviseur een brede kennis nodig. Ondernemers zijn mensen en mensen hebben emoties. Daar moet je als adviseur goed mee om kunnen gaan. Als je ondernemers de ruimte geeft om hun verhaal met jou te delen, kun je ze vanuit vertrouwen helpen.”
Ardaan: “Doordat ik samen met Piet naar mijn bedrijf kijk, zie ik heel goed in dat ondernemen meer is dan verkopen. Er komen zaken als marketing, boekhouding en personeel bij kijken. Voor mij is het belangrijk om een lange termijnplan te hebben en mijn bedrijf op een duurzame manier klaar te maken voor de toekomst.”
“Ik krijg er veel energie van om vanuit het totaalplaatje naar een zaak te kijken en te adviseren.” – Piet
Had je direct een goede klik met Piet?
Ardaan: “Ja. Ik vond het heel prettig dat Piet uit de detailhandel komt. Iemand die enorm goed met cijfers is, noem ik een boekhouder. Maar Piet heeft kennis van zowel de handel als de cijfers. Dat betekent dat hij met allebei de aspecten van mijn onderneming affiniteit heeft. Ik merk dat hij die ervaring heeft. Hij begrijpt waar ik mee bezig ben.”
“Wat ik het mooie vind aan Piet is dat hij mij adviseert, maar ik het zelf moet doen. Hij legt mij de woorden in mijn mond en ik kan deze woorden en kennis zelf meenemen.” – Ardaan
Waarom zou je andere (oud)ondernemers ook adviseren om adviseur te worden bij het klankbord Piet?
Piet: “Wat is er nu leuker dan betrokken te blijven bij de maatschappij, het ondernemerschap, en te zien dat ondernemers iets aan jouw advies hebben? Dat is fantastisch om te zien. Daarnaast is het een inzet naar de maatschappij in z’n algemeenheid. Op deze manier dragen wij bij aan een gezonde Nederlandse economie en het bedrijfsleven.”
En jij, Ardaan?
Ardaan: “Ja! De samenwerking is heel vertrouwd en je krijgt persoonlijke aandacht. Het voelt alsof de adviseur even voor jezelf is. Als ondernemer kan ik me soms eenzaam voelen. Ik kan mijn vragen niet delen met collega’s of concurrenten en dan is het dus fijn om samen met een buitenstaander naar je bedrijf te kijken. Doordat een senior meekijkt, krijg je meer inzicht en meer vertrouwen. Daardoor word je zelfverzekerder.”