Ondernemersklankbord

Interview met geholpen ondernemer Bianca van Beers en adviseur Albert van Rijn

Na een licht hartinfarct besloot Bianca van Beers letterlijk en figuurlijk naar haar hart te gaan luisteren. Ze gooide het roer om, werd ondernemer en besloot om haar eigen natuurlijke huidverzorgingslijn Purabianca op de markt te brengen. Ook al wist Bianca precies wat ze wilde, ze kon nog wel extra ondersteuning gebruiken om haar idee van de grond te krijgen. Ze ontmoette adviseur Albert van Rijn tijdens een spreekuur bij de KvK in Eindhoven en het klikte meteen.

Hoe zijn jullie met Ondernemersklankbord in aanraking gekomen?
Bianca: “Ik had een heel duidelijk idee van wat mijn product moest gaan worden. Maar om uiteindelijk van idee tot uitvoering over te gaan had ik wel behoefte aan ondersteuning. Ik heb in de beginfase een keer een workshop bij de Kamer van Koophandel gevolgd. Daar hoorde ik van het Ondernemersklankbord. Dat leek me wel wat want er zitten alleen adviseurs die op bepaalde managementposities hebben gezeten of zelf ondernemer zijn geweest. Ik heb me direct aangemeld voor een spreekuur en zo heb ik Albert ontmoet. We zijn toen vrij snel gestart.”

Albert: “Als je met pensioen gaat is het goed om te blijven produceren in plaats van alleen maar consumeren. Proberen gebruik te maken van je ervaringen. Ik ging zelf vrij vroeg met pensioen en wilde iets doen wat ik leuk vond én een bijdrage mee kon leveren. Op dat moment kwam ik in aanraking met Ondernemersklankbord. Een kennis van mij wist dat ik vroeg met pensioen was en zei: is dit niet iets voor jou? Ik ben toen gaan praten en het bleek al vrij snel dat dit een vraag was die precies op het goede moment kwam. Ik ben inmiddels 70 jaar en ben vorig jaar gestopt als adviseur bij het Ondernemersklankbord. Ik heb in tien jaar tijd zo’n 125 ondernemers en bedrijven geholpen, waarvan veel starters zoals Bianca.

Ik ontmoette Bianca tijdens een Ondernemersklankbord spreekuur bij de Kamer van Koophandel in Eindhoven. Daar had ik dienst. Tijdens die spreekuren maken we altijd een profiel van de ondernemer. We kijken naar wie de ondernemer precies is, wat de ondernemer wil en welke adviseur daar het beste bij past. Dat klikte eigenlijk meteen met Bianca. En ik hoefde niet zoveel te doen, want de onderneemster in kwestie wist precies wat ze wilde!”

Waarom ben je ondernemer geworden?
Bianca: “Ik heb jarenlang als jurist gewerkt en de laatste jaren op allerlei managementposities gezeten. Anderhalf jaar geleden heb ik het roer volledig omgegooid omdat ik een licht hartinfarct kreeg. Ik ben toen letterlijk en figuurlijk naar mijn hart gaan luisteren. Ik besloot te stoppen met mijn baan in loondienst om ondernemer te worden.

Het idee voor Purabianca was toen al heel duidelijk, maar ik moest nog wel zorgen dat het idee ook echt van de grond zou komen en de producten die ik in mijn hoofd had werkelijkheid zouden worden. In die beginfase ben ik meteen naar de Kamer van Koophandel en het spreekuur van Ondernemersklankbord gegaan om te ontdekken waar ik allemaal aan moest denken en of ik op de goede weg was.”

En toen jij het verhaal van Bianca hoorde begonnen jouw handen te kriebelen, Albert?
Albert: “Ja de klik was er meteen. En je hebt als adviseur natuurlijk allerlei vormen van hulp die je kunt bieden. Bij Bianca was dat vooral begeleiding door het hele proces. Als je als ondernemer begint en iets laat produceren, dan geef je de verantwoordelijkheid voor het hele primaire proces aan iemand anders. Je moet het product ontwikkelen, laten maken, verpakken, versturen en verkopen, je moet de administratie doen, social media en ga zo maar door. Al die facetten krijg je dan in één keer op je bord en ze moeten allemaal kloppen. Je moet proberen om die unieke positie in te nemen en dat vraagt veel doorzettingsvermogen. Bianca had dat zéker. Ik heb ervoor gezorgd dat alle hoofdlijnen in het proces goed liepen, of Bianca overal aan dacht en of ze de juiste stappen nam. Ook was ik een luisterend oor op de momenten dat het even niet liep zoals gedacht. Dat hielp Bianca dan weer om na zo’n moment de draad op te pakken.”

Hoe lang heeft het geduurd tot de producten klaar waren?
Bianca: “Anderhalf jaar. Ik ben gestart met het voeren van gesprekken met diverse producenten. We zijn gestart met het ontwikkelen van 9 producten. Gaandeweg is daar nog het idee ontstaan om ook 2 gift-/probeersets aan het assortiment toe te voegen. Toen ik tevreden was over de producten zijn de producten getest door een testpanel van 60 vrouwen. Zij hebben getest op hoe de producten aanvoelen, wat de producten doen, hoe de producten ruiken en of ze resultaat opleveren. We hebben na hun feedback nog een aantal aanpassingen gedaan en toen de producten definitief waren vastgesteld, zijn de producten in een laboratorium aan allerlei wettelijke testen onderworpen. Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de producten ben ik alvast verder gegaan met de vormgeving van de producten. Vanuit het concept-ontwerp van het merk Purabianca ben ik met de dispensers, de doosjes en bijsluiters aan de slag gegaan. Het ontwerp voor de website volgde daarop. Ook heb ik er toen voor gekozen om direct vanaf de lancering gebruik te maken van een logistieke partij die de voorraad beheerst én die ervoor zorgt dat de bestelde artikelen in de webshop de volgende dag bij de klant worden bezorgd.

De doorlooptijd had ik van tevoren iets rooskleuriger ingeschat. Het plan was om in januari 2019 al gestart te zijn met de verkoop, maar dat werd uiteindelijk juni 2019. Albert was in die tijd wel echt mijn steun en toeverlaat want ik deed alles alleen. We zagen elkaar eens in de drie weken. Tijdens onze sessies besproken we waar ik op dat moment stond, wat ik de afgelopen periode gedaan had en wat de volgende stappen zouden worden.”

Albert: “Bianca was wat dat betreft een ideale ondernemer om advies aan te geven. Altijd goed voorbereid. Als adviseur kijk je natuurlijk van een afstand mee en help je om de koers die de ondernemer zelf wilt uitzetten vast te houden en het doel vervolgens te bereiken. Ik heb ook weleens ondernemers begeleid die ik moest blijven duwen en af en toe zelfs heb moeten adviseren om te stoppen omdat er op dat moment een hele hoop ellende mee bespaard kon worden. Dat is ook een advies. Maar daar heb ik bij Bianca geen seconde aan gedacht!”

Zou je andere ondernemers aanraden om een klankbordtraject te starten, Bianca?
Bianca: “Absoluut. Als startende ondernemer sta je er vaak alleen voor. Als je dan begeleiding kunt krijgen van een ervaren adviseur die met enige regelmaat met jou om tafel gaat om te klankborden is dat heel prettig. Het is een stok achter de deur en een steun in de rug. Maar ook de ervaring en het netwerk van de adviseur zijn belangrijk. Ik heb van Albert bijvoorbeeld diverse doorverwijzingen gehad om met mensen te praten die mij verder konden helpen. Dat was voor mij heel waardevol.”

Albert: “Je hebt veel ondernemers die heel eigenwijs zijn. Je moet ook durven om je te laten adviseren door mensen om je heen. Dat heeft Bianca heel goed gedaan. Een klankbordtraject kan je heel veel opleveren. Ik heb ook eigenlijk nooit begrepen waarom zo weinig ondernemers zich aanmelden voor een klankbord. Het is helemaal niet duur.”

Bianca: “Voor dezelfde prijs kun je een commercieel adviseur misschien maar één uur inhuren, waar je nu een traject voor een halfjaar krijgt. En dan hebben we elke 3 weken zo’n 2 uur met elkaar kunnen sparren. Dat is heel prettig. Ik zou het echt elke ondernemer aanraden!”

En jij Albert? Waarom zou jij oud-ondernemers aanraden om adviseur te worden?
Albert: “Omdat het goed is om vrijwilligerswerk te doen en iets voor de maatschappij te betekenen. Maar het moet wel bij je passen en je moet het leuk vinden om te doen. Je moet het idee hebben dat je van toegevoegde waarde bent. Dan is het fantastisch werk waarbij je niet alleen maar gedienstig hoeft te zijn maar af en toe ook hard moet optreden of het advies moet geven om het maar niet te doen. Dat is het grote goed van Ondernemersklankbord. We hebben een hele goede naam opgebouwd in de sector faillissement preventie. Wanneer wij als adviseurs ervoor zorgen dat een bedrijf niet failliet gaat maar toch kan doordraaien, wordt gemiddeld 250.000 euro voor een startende ondernemer bespaard. Dat is ook een reden waarom wij als ondernemersklankbord subsidie krijgen vanuit de overheid. Omdat het gewoon een goede zaak is om startende ondernemers op een goede manier bij te staan. Zowel het advies bij een fantastisch idee zoals dat van Bianca als een advies om er nog eens goed over na te denken.”

Blijven jullie elkaar nog spreken na het traject? 
Albert: “Ja, er is natuurlijk ook een vorm van vriendschap ontstaan. Ik vind het heel leuk om Bianca te volgen. Dat heb ik met een enkele ondernemer die ik in het verleden heb geholpen ook. Die spreek ik nog steeds. Ik zou Bianca ook aanraden om in de toekomst – als er tijd voor is – de ervaring die ze heeft opgedaan als startende ondernemer te delen met anderen. Daar kan zij in de toekomst ook wat mee.”

Bianca: “Ik zou inderdaad al heel veel andere starters kunnen adviseren met de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen tijd. En natuurlijk ook met mijn achtergrond in verschillende managementfuncties. Dat kan zeker van toegevoegde waarde zijn voor andere ondernemers. Ik vind het nu ook al belangrijk om met andere ondernemers te blijven praten. Die uitwisseling brengt je altijd verder.”