Ondernemersklankbord

‘Je hoeft niet altijd productief te zijn om succesvol te blijven’

De huidige generatie ondernemers behoeden voor valkuilen. Dat is de missie van Peter Weber, actief als vrijwillig adviseur bij Ondernemersklankbord. De oud-directeur van een lokale Rabobank helpt zzp’ers en bedrijven om gezond te blijven. Gezond in meer opzichten dan één. “We laten anderen leren van onze fouten, zodat zij die niet nog eens hoeven maken.”

 

Weber is een van de driehonderd vrijwilligers die voor Ondernemersklankbord actief zijn. De adviseurs zijn stuk voor stuk ervaren oud-ondernemers die hun sporen hebben verdiend. Nu willen ze iets teruggeven aan de jongere generaties. “We zijn er niet voor onszelf, maar voor de ondernemer”, zegt Weber.

 

Afwijkende meningen

Wat blijkt: ook in een tijd van snelle veranderingen, digitalisering en social media klinken de belangrijkste lessen nog altijd heel bekend. Weber: “Er zijn nog altijd veel ondernemers die afhankelijk zijn van één opdrachtgever – en dus kwetsbaar zijn. Of die vooral personeel aannemen dat heel erg lijkt op henzelf, terwijl afwijkende meningen en karakters juist van grote waarde zijn in een bedrijf: ze houden je scherp.”

 

Als Weber ondernemers één tip kan geven, is het deze: blijf openstaan voor veranderingen. “Het klinkt als een open deur, maar inspelen op veranderingen is de kern van ondernemerschap”, zegt de Westlander. “Eigenlijk moet je je voortdurend bewust zijn van wat in je omgeving gebeurt. Als er ondernemers bij ons komen die hun werkwijze niet willen aanpassen, dan weet ik dat er werk aan de winkel is.”

 

Duurzaam succes

Maar hoe blijf je bij, zonder jezelf helemaal te verliezen in alle hypes en trends die tegenwoordig in sneltreinvaart langskomen? Volgens Weber is onderhouden van je eigen netwerk de sleutel tot duurzaam succes.

 

Weber: “Veel ondernemers zijn vooral gericht op het maken van productieve uren. Maar je hoeft niet per se altijd productief te zijn om succesvol te blijven. Het gaat erom dat je je tijd op een waardevolle manier besteedt. In je netwerk zit de expertise en praktijkkennis die de hype kan scheiden van bruikbaar advies.”

Dagtaak

“Je hoeft ook niet alles zelf te doen; daar gaan de ontwikkelingen te snel voor. Social media zijn daar een voorbeeld van. Bijblijven is bijna een dagtaak. Hou het hanteerbaar voor jezelf. Zorg dat je relevante vernieuwingen op hoofdlijnen kent. En weet wie je kunt bellen als je advies nodig hebt. Je zult zien dat veel collega-ondernemers je graag bijstaan. Steek dus tijd in je netwerk: ga naar bijeenkomsten van ondernemersverenigingen, seminars, naar beurzen. Dat geeft je ook de energie en inspiratie om door te gaan.”