waar begint marketing?
De conventionele definitie van marketing beschrijft het als de activiteiten die we doen om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Als we deze definitie accepteren, is het grootste deel van onze marketing klaar zodra we klaar zijn om ons product te verkopen.
Tactieken als listbuilding, dataverzameling, content creatie, Social media bereik, netwerkevenementen en flyer kunnen ons betere promoters maken, maar maken ons geen betere marketeers. In tegenstelling tot de ijsverkoper die afhankelijk is van zinderende zomerdagen en de vrolijke muziek van zijn busje om maximaal te profiteren van de zon, begrijpen de beste marketeers dat marketing niet alleen maar om het vergroten van het bewustzijn gaat. Het gaat om vertrouwen te vestigen op de weg naar het creëren van betekenis en het smeden van verbindingen, loyaliteit en liefde. Het soort waardoor mensen in de rij staan voor een ijsje van 5 Euro, zelfs op de koudste winterdag.
Uw marketing begint met uw voornemen om producten en services te maken die een verschil maken voor de mensen die u bedient.
Bron: Storytelling van Bernadette Jiwa
Beeld door Sebastian Rieger.