Ondernemersklankbord

Wat is jouw strategie om klanten te werven?

De eigenaar van de nieuwe sportschool staat buiten, gewapend met ballonnen, om de aandacht te trekken en een klembord om nieuwe leden aan te melden. Iedereen die toevallig passeert, wordt benaderd. In dit stadium kun je niet selectief zijn. De sportschool heeft nu eenmaal driehonderd leden nodig om break-even te draaien.

Elk beginnend bedrijf voelt de druk om iedereen te benaderen. Dus sluiten we vaak compromissen om maar zoveel mogelijk aanmeldingen te krijgen. Maar pas als we de moed en de overtuiging vinden om eerst onze ideale klanten te selecteren en te bewerken, kunnen we het beste resultaat krijgen.  Er zijn twee manieren om klantenwerving te benaderen.

We kunnen iets generieks maken waarvan we denken dat de meeste mensen dat willen en het dan sneller en goedkoper doen dan onze concurrenten. Of we begrijpen de onvervulde behoeften van een bepaalde groep mensen die we graag willen bedienen en creëren heel bewust specifieke producten, diensten en marketingboodschappen voor die mensen.

Succesvolle merken en bedrijven openen niet gewoon de deur voor iedereen en hopen er dan maar het beste van. Zij weten waarom ze doen wat ze doen zoals ze het doen. Zij begrijpen wie ze het beste dienen, en ze vertellen dat verhaal aan die mensen.

Succesvol verkopen gaat net zo goed over klantonderscheid als over merkdifferentiatie.

Heb jij je doelgroep goed in beeld?