Heb je wel eens nagedacht over waarom jouw klanten liever bij jou komen, in plaats van bij je concurrent? Of waarom ze juist bij een ander komen en niet bij jou? Heb je wel eens nagedacht over dat wat je doet kopieerbaar is, maar wie je bent niet?!
Zo ga ik graag naar een bepaald restaurant omdat ze mij daar herkennen en mij dan altijd een welkom gevoel geven. Alsof ze oprecht blij zijn dat ik weer bij ze kom eten! En ze regelen net die hoge tafel die ik altijd zo fijn vind. Bovendien onthouden ze ook nog eens welke wijn ik erg graag drink. Er zijn meerdere restaurants in mijn buurt waar het eten goed is. Maar dit restaurant voelt gewoon net iets fijner. En dan de dame die mijn manicure verzorgt. De thee staat al klaar als ik binnenkom en ze heeft een nieuwe kleur nagellak ingekocht omdat ze die zo bij mij vond passen. Ik heb een nagelsalon die dichterbij is maar ik ga altijd naar haar, ze heeft haar zaak zelf opgebouwd en ik heb een goede klik met haar.
Ook bij grotere merken speelt wie je bent een grotere rol. Zo zegt Lisa Matthews, strategy director bij brand design agency Design Bridge over Disney bijvoorbeeld dat het merk op de langere termijn robuuster is dan Netflix. Disney heeft namelijk beter en dieper gedefinieerd waar ze voor staan (voornamelijk familiewaarden) dan Netflix. Netflix draait om de ultieme gebruikservaring. En Airbnb is met hun verhalen rondom community en gemeenschappelijkheid sterker gepositioneerd dan Booking.com.
Laat jij goed zien wie je bent? Niet alleen aan de klanten die al bij je komen maar ook op je website en via je social media? Laat zien waar jij voor staat, jouw X-factor, story-telling, intuïtie, verbeelding en creativiteit. Wij denken graag eens met je mee! |