Ondernemersklankbord

Ferd Grobben

Als accountmanager grootzakelijk bij een bekende Nederlandse bank, heeft Ferd Grobben in zijn carrière zo’n zevenhonderd bedrijven geanalyseerd. Hij weet dus veel over het reilen en zeilen binnen een bedrijf. Na zijn pensionering wilde hij zijn opgedane kennis en ervaring niet verloren laten gaan en solliciteerde daarom als adviseur bij OKB. “Wanneer je met pensioen gaat, gooi je de deur achter je dicht en doe je niets meer met je kennis. Dat vond ik zonde. Ik wilde maatschappelijk betrokken blijven en ondernemers helpen.” Inmiddels is Ferd twee jaar OKB-adviseur en heeft hij al meer dan twintig jonge ondernemers begeleid.

Marketing en strategisch management
Ferd gebruikt zijn bedrijfskundige achtergrond om ondernemers vooruit te helpen. Hij denkt niet alleen mee over de marketing: hoe zet je jezelf in de markt? Maar ook over strategisch management: hoe pak je het organisatorisch aan? “Als ik een aanvraag krijg voor een klankbordtraject, kijk ik eerst op de website en social media van het bedrijf om te zien waar ze staan.” Vervolgens daagt Ferd de ondernemer uit om een doel stellen: waar wil je naartoe met je bedrijf? Een onderdeel daarvan is het maken van een financiële begroting en een tijdstabel om te zien hoeveel tijd de ondernemer kwijt is per activiteit. “Dan zie je vaak dat er veel tijd verloren gaat aan activiteiten die niets opleveren. Wanneer je dit weet, kan je je tijd slimmer gaan indelen zodat je uiteindelijk meer gaat verdienen. En dat is wel waar ik altijd naar streef wanneer ik een ondernemer begeleid: er moet voldoende inkomen worden gegenereerd.”

Duwtje in de rug
Volgens Ferd lopen veel ondernemers tegen dezelfde uitdaging aan: “Het ontbreekt vaak aan lef.” Hij stimuleert de ondernemer om brutaler te worden tijdens de onderhandelingen en acquisitie. “Soms heb je even een duwtje in de rug nodig, dan wordt het de volgende keer veel makkelijker. Een klankbordtraject helpt om meer zelfvertrouwen te creëren bij de ondernemer.” Het komt ook regelmatig voor dat hij de ondernemers adviseert om het tarief flink omhoog te gooien. ”De prijs die je als ondernemer vraagt voor een product of dienst is een kwaliteitsaanduiding. Wanneer je te weinig vraagt, gaat de klant twijfelen over de kwaliteit.”

“Een klankbordtraject helpt om meer zelfvertrouwen te creëren bij de ondernemer.”

De ondernemerstip van Ferd
“Het gaat niet om het product dat je verkoopt, maar om het sentiment eromheen. Mensen nemen beslissingen op basis van emotie, niet op ratio. Dus zorg ervoor dat het hele plaatje klopt. Niet alleen de website en social media, maar ook hoe je jezelf presenteert.”

Wil jij door Ferd of een van de andere OKB-adviseurs worden begeleid in het laten groeien van je onderneming? Vraag een klankbordtraject aan.