Ondernemersklankbord

Slimme innovatie bij Scheepswerf Geertman door adviezen Ondernemersklankbord

Slimme innovatie bij Scheepswerf Geertman door adviezen Ondernemersklankbord

René Geertman had behoefte aan een externe adviseur, met wie hij zinvol kon sparren over zijn bedrijf

René Geertman, de 32-jarige eigenaar van Scheepswerf Geertman uit Zwartsluis, voert sinds mei 2021 periodiek overleg met twee adviseurs van Stichting Ondernemersklankbord, regio Overijssel. Die samenwerking heeft hem al veel gebracht: ,,Ik ben van nature zelfverzekerd; toch ervaar ik de klankbordgesprekken als bijzonder waardevol”. Aan de keukentafel spraken we met de ondernemer en zijn OKB-adviseurs.


Over Scheepswerf Geertman
Scheepswerf Geertman is een 70-jarig, 4e generatie familiebedrijf in Zwartsluis, gespecialiseerd in de reparatie van schepen in de beroepsvaart en – steeds meer ook – de pleziervaart. Daartoe heeft het bedrijf met dertig medewerkers naast een scheepswerf nu ook een separate jachtwerf. De nieuwe eigenaar van Scheepswerf Geertman werd in 2018 de inmiddels 32-jarige René Geertman. Hij nam het roer over van vader Marten en diens neef Jan. Laatstgenoemden zijn nog altijd fulltime in dienst.

,,Wij doen hier alles behalve nieuwbouw, dat is een andere tak van sport”, zo begint René Geertman zijn verhaal. ,,Onze kracht is onze flexibele planning en dienstverlening. Reparaties zijn per definitie moeilijk te plannen. Een reparatie na een aanvaring duurt soms uren, soms weken. Maar ook de hoeveelheid werk na een verplichte scheeps-APK, die elke zeven jaar plaatsvindt, is niet te voorspellen. Uit de beoordeling van een onafhankelijke keurmeester volgt een reparatielijst die soms leeg is, maar die ook weken werk kan opleveren. Wij kunnen in alle omstandigheden ad hoc reageren op het reparatiewerk dat zich aandient, temeer omdat wij nauwelijks externe bedrijven hoeven in te huren voor specifieke werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het teren van de schepen.”

Al snel de nieuwe eigenaar

René was 27 jaar toen hij in 2018 het roer van Scheepswerf Geertman overnam. ,,Een van de redenen om in 2021 de Stichting Ondernemersklankbord erbij te halen lag in het vinden van een balans tussen mijn stijl van aansturing en de stijl van mijn vader en mijn achterneef. We zijn allen praktijkmannen. Maar als exponent van een nieuwe generatie en vanwege mijn afgeronde studie Technische Bedrijfskunde, ben ik iets theoretischer ingesteld. Na mijn studie werkte ik aanvankelijk in andere bedrijven om ervaring op te doen, altijd met het oog op een toekomst in het familiebedrijf. Al vrij snel had Scheepswerf Geertman echter versterking nodig, terwijl ik als ingenieur de hele dag achter de pc werkte. Toen was de keus snel gemaakt. Ik ging terug naar het familiebedrijf. Al snel volgde een overname, omdat dit organisatorisch het beste uitkwam. In de dagelijkse praktijk maakte – en maak – ik als eigenaar en directeur natuurlijk gebruik van de schat aan ervaring waarover Jan en Marten (vorige generatie eigenaars, red.) beschikken.”

Koppeling aan twee adviseurs van Stichting Ondernemersklankbord

Hoewel zelfverzekerd van nature, had René behoefte aan een externe adviseur, met wie hij zinvol kon sparren over zijn bedrijf, en de dingen waar hij tegenaan liep. Zijn vrouw kwam op Google Stichting Ondernemersklankbord tegen. Na een aanvraag werd hij gekoppeld aan OKB-adviseur Paul Schunselaar, die vanuit zijn netwerk Geert Stel als tweede OKB-er liet aanhaken. Schunselaar verkocht tien jaar geleden zijn familiebedrijf in vastgoedonderhoud, met hoofdkantoor in Zwolle. Ook Stel – als civiel ingenieur en bedrijfskundige opgeleid – heeft zijn sporen verdiend, onder meer als projectleider van projectontwikkelaar DLH. Bovendien verwierf hij door een 11-jarig commissariaat bij Rabobank veel kennis van financieel management.

Vraagstelling bij de intake

De vraagstelling van René bij de OKB-aanvraag in mei 2021 luidde: ,,Bedrijfsbegeleiding bij organisatorische zaken: wat moet ik doen met de projectadministratie?” En: ,,Hoe ga ik in het bedrijf met mijn vader en achterneef om?”

OKB-adviseur Stel blikt terug op het eerste klankbordgesprek: ,,Het was een heel open gesprek. Ik vroeg: ‘Waar wil je over vijf jaar met je bedrijf zijn?” Op basis van zijn antwoord konden we met René sparren over het te volgen traject. Wij luisteren, stellen vragen en geven adviezen: ‘Heb je hieraan gedacht, heb je daaraan gedacht? En als je dit nu eens zus aanpakt, of zo?’

Schunselaar vult aan: “Ondernemersklankbord zijn is leuk werk. Alles wat je als ondernemer in je leven verworven hebt – je kennis, kunde en vaardigheden – stel je ter beschikking aan jongere ondernemers. Wij zijn slechts adviseurs, maar wij willen wel graag resultaat zien, met de ondernemer verder komen. Na die eerste bijeenkomst heeft René bijvoorbeeld een organogram van zijn bedrijf gemaakt om op basis daarvan met ons te bekijken hoe zaken in zijn bedrijf efficiënter konden worden georganiseerd. Dit tegen de achtergrond van een toekomstig vertrek van de vorige twee, op leeftijd geraakte eigenaren. Ook zette René zijn bedrijfsdoelstellingen op papier.”

Veranderingen na één jaar klankborden

Na een half jaar werd het OKB-traject verlengd, en er is nog voldoende te bespreken om per eind mei een derde OKB-traject aan te vangen. René vertelt wat hij sinds een jaar al aan veranderingen in gang heeft gezet: ,,Alles is erop gericht dat ik – ook na het vertrek van mijn vader en achterneef – buiten vrij kan rondlopen. Daarmee bedoel ik dat ik direct kan handelen in reactie op alle ad hoc-zaken die zich op een reparatiewerf aandienen. Daartoe hebben we het afgelopen jaar al de projectadministratie gedigitaliseerd, en voor dit werk een administratieve medewerker aangenomen. Voorheen schreef elke werknemer dagelijks op wat hij gedaan had, met als resultaat dat ik de enige was die deze aantekeningen begreep en kon vertalen naar een factuur. Maar ik kan natuurlijk niet de rest van mijn leven de urenbriefjes overtypen.”

,,Daarnaast zijn de tarieven van de uren van de reparatiemedewerkers met een paar euro verhoogd; Geert en Paul hadden mij erop gewezen dat deze tarieven aan de lage kant leken, en dat ik ze eens moest vergelijken met de benchmarktarieven die Koninklijke Metaalunie als brancheorganisatie noemt. Dit is gevonden geld; klanten hebben ook niet over die tariefverhoging geklaagd.”

Eerste proeven met efficiëntere werkorganisatie

Ook heeft René al geoefend met het delegeren van verantwoordelijkheden op de werf, door te werken met één aanspreekpunt per te repareren schip: voormannen die de reparateurs aansturen, zodat de projecten goed lopen, en die daarover communiceren met zowel René als eigenaar, als met de schipper. René: ,,We hebben deze werkwijze nog niet definitief ingevoerd omdat mijn vader en neef hier nog rondlopen. Na hun vertrek garandeert deze manier van werken ook weer dat ik beschikbaar blijf om ad hoc werkzaamheden te verrichten en reparaties in te inplannen. Door al deze maatregelen ben ik straks in staat om niet alleen op papier, maar ook in de praktijk, dit bedrijf in mijn eentje te runnen.”

Het feest der herkenning
Na één jaar samenwerking met twee adviseurs van Stichting Ondernemersklankbord, regio Overijssel, zijn ondernemer en adviseurs erg tevreden. René: ,,Naast alle actiegerichte adviezen is het ook gewoon fijn om via het OKB te horen dat andere ondernemers met dezelfde vraagstukken zitten.”

Schunselaar: ,,We hebben het nu steeds over de business gehad, maar we praten ook over de sociale aspecten. René woont nota bene op de scheepswerf, dus de verleiding om éven naar buiten te lopen, en constant met het werk bezig te zijn, is levensgroot. Maar hij heeft ook een vrouw en een pas geboren kind. Die balans tussen werk en privé is ook belangrijk, zodat René mentaal fris blijft. Ook daar praten we over.”

,,Ik hoef hier niet meer weg”, zo besluit René. ,,Het opnemen van scheepsschade, de koppen bij elkaar steken, een reparatieplan maken en uitvoeren… En dat ik in dit bedrijf dingen kan realiseren die er eerst niet waren, zoals die digitale projectadministratie: waar vind ik elders zo’n leuke baan?”

Lees ook het interview met onze adviseur Henk van Ooijen “De financiën in kaart brengen geeft rust.”

 

Bron: De Ondernemer