Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn
5 tips van expert Anneke van der Voort
LinkedIn is hét medium bij uitstek voor het vinden van werk óf klanten. Bijna elke ondernemer heeft wel een profiel op LinkedIn. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat jij opvalt tussen die miljoenen anderen? Dat mensen aan jou denken wanneer ze iemand zoeken met jouw expertise? Anneke van der Voort is specialist op het gebied van personal branding op LinkedIn. In dit artikel geeft zij 5 tips voor ondernemers om beter zichtbaar te worden op LinkedIn.
Zichtbaar worden op LinkedIn
Met het maken van een mooie LinkedIn bedrijfspagina en een goed persoonlijk LinkedIn profiel, ben je er nog niet. Zichtbaar zijn vraagt om meer, om interactie. Actief berichten liken, reageren op activiteiten van anderen, zelf dingen delen én persoonlijke berichten sturen. Door jouw berichten en activiteiten wordt steeds duidelijker wat jouw expertise is. Hierdoor zien de juiste mensen jou en vind jij vervolgens de juiste klanten.
Hoe werk je op een eenvoudige manier aan je zichtbaarheid? 5 tips.
1. Artikelen delen
Ga na welke artikelen relevant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Om de juiste klanten te vinden zal je content moeten delen die jouw potentiële klant interessant vindt. Hierbij kun je ook bedenken wat jouw potentiële klanten zouden willen weten en met welke vragen ze rondlopen. Verzamel hoogwaardige artikelen die je zou kunnen delen op jouw LinkedIn pagina. Onthoud dat je regelmatig iets interessants zal moeten delen om ervoor te zorgen dat je connecties (en anderen) een bericht van je zien.
2. Reageren
Heb je iets gedeeld op je tijdlijn? Vergeet dan niet om vervolgens te reageren op een like of reactie. Bedanken kan al voldoende zijn. Bekijk ook of er tussen deze reacties iemand zit waarmee je contact zou willen leggen. Maak eventueel een connectie en stuur daarbij altijd een persoonlijk bericht mee. Reageer daarnaast ook op berichten van anderen. Als mensen iets op hun tijdlijn delen dat voor jouw vakgebied interessant is, like dit dan. Of nog beter, reageer onder het bericht.
3. Berichten sturen
LinkedIn draait om je netwerk en dan met name om de persoonlijke relaties die je hebt binnen je netwerk. Stuur regelmatig naar mensen in je netwerk een bericht. Feliciteer iemand met een nieuwe baan, een mooie klus óf kijk of je een relevant artikel naar iemand kan doorsturen.
4. Laten zien waar je aan werkt of wat je zoekt
Mooie klus afgerond? Deel het op LinkedIn. Hierdoor zien mensen waar jouw bedrijf zich mee bezig houdt. Deel het ook wanneer je iets zoekt. Een vraag stellen op LinkedIn werkt erg goed, omdat hier weer reacties op volgen. Zoek je bijvoorbeeld iemand met een bepaalde expertise? Maak een status update waarin je kort vermeldt wie en wat je nodig hebt. Super effectief!
5. LinkedIn groepen
Tot slot zijn er op LinkedIn allerlei groepen te vinden waarin mensen met bepaalde expertises samenkomen. Houd bij waarover wordt gesproken in voor jou relevante LinkedIn groepen, draag bij aan discussies of start er zelf een. Op die manier kom je in contact met ondernemers en potentiele klanten.
Het Klankbordtraject van OKB
OKB helpt ondernemers vooruit! Wil jij meer halen uit jouw LinkedIn profiel? OKB biedt het klankbordtraject aan. Je wordt dan als ondernemer gekoppeld aan een ervaren adviseur die met je meekijkt. Zo kun jij de sociale media van jouw bedrijf naar een hoger level tillen.