Ondernemersklankbord

Behoefte aan meer?

We geven je hieronder tips voor je onderneming. Heb je behoefte aan méér? Start dan een klankbordtraject. Stichting Ondernemersklankbord helpt al sinds 1980 mkb-ondernemers. In een klankbordtraject van 6 maanden word je persoonlijk begeleid door een OKB-adviseur. Wat je vraag ook is, je adviseur heeft kennis van zaken én ondernemerservaring. En voor de kosten hoef je het zeker niet te laten: voor een halfjaar begeleiding vragen we een minimumdonatie van 200 euro (in 2023 gratis dankzij steun van de overheid). Interesse?

Ondernemerstips

Snel en succesvol een bedrijf starten

1. Bedrijfsnaam bedenken

Kies een goede bedrijfsnaam die past bij het bedrijf en de activiteiten. Check de naam bij het merkenregister van het Benelux Bureau van Intellectuele Eigendom en denk aan het claimen van de domeinnaam op internet.

2. Denk goed na over de rechtsvorm van jouw nieuwe bedrijf

Elk bedrijf heeft een juridische vorm nodig, zoals een eenmanszaak, vof of bv. Welke rechtsvorm je moet kiezen hangt af van jouw situatie en wat het beste past bij jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld na over hoe je de aansprakelijkheid wilt regelen en wat fiscaal voordelig is. Indien je kiest voor een eenmanszaak of vof , dan is het belangrijk dat je weet dat je met jouw privévermogen aansprakelijk bent voor eventuele schulden van jouw bedrijf, er bestaat namelijk geen scheiding tussen zakelijk- en privévermogen.

Weet dat schuldeisers dan bijvoorbeeld beslag zouden kunnen leggen op jouw bezittingen. Bij een bv, bent je alleen in uitzonderlijke gevallen privé aansprakelijk voor de schulden van jouw bedrijf. Fiscaal gezien moet je weten dat je inkomstenbelasting betaalt over de winst indien je een eenmanszaak of een vof hebt. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting. Hiervoor geldt een lager tarief dan voor de inkomstenbelasting. Met een eenmanszaak heb je echter vaak recht op belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Heb je relatief weinig winst, dan ben je fiscaal meestal beter af met een eenmanszaak of vof.

 3. Bepaal doel en strategie, ondernemingsplan

Waarom richt je het bedrijf op, wie is de doelgroep, wat is precies jouw product of service. Maak een kort en bondig ondernemingsplan. Goede voorbeelden van ondernemingsplannen zijn makkelijk te vinden via de zoekmachines op internet. Heb je een ondernemingsplan gemaakt en zou je hierover advies willen inwinnen? Dit kan bij onze organisatie. Onze adviseurs zijn oud-ondernemers en hebben veel ervaring bij het bekijken van ondernemingsplannen en het geven van advies hierover.

4. Hoe ga je verkopen en aan wie, maak een marketingplan

Voor wie maak je het product en hoe breng je het aan de man? Het is belangrijk om jouw markt goed te kennen, om bijvoorbeeld te weten wat de concurrentie doet.

5. Schrijf je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel

Elk nieuw bedrijf moet ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel. Vergeet dit dus niet. Gelukkig kan dit tegenwoordig makkelijk online, op de site van de Kamer van koophandel.

6. Zakelijke bankrekening

Zorg dat je een zakelijke bankrekening opent en relevante verzekeringen afsluit. Bekijk wel de opties van een gewone privérekening. Daar houd je de kosten lager mee (€ 60,- tot €100,- per jaar). Je krijgt bij een zakelijke bankrekening een aantal faciliteiten die je mogelijk pas nodig hebt als je grotere omzetten gaat draaien.

7. Zorg voor een goede administratie

Zet een goede administratie op en werk deze regelmatig bij, besteed dingen uit aan een accountant.

8. Blijf optimistisch, zet door
In het begin is het vaak keihard werken en dan nog kun je tegen dingen aanlopen die niet gaan zoals je wilt. Een echte ondernemer geeft niet op, blijft optimistisch en blijft mogelijkheden zien.

Succesvol zijn met jouw bedrijf

1. Ruim tijd in voor acquisitie

Hoe vind je jouw klanten en hoe vinden de klanten jou?! Ruim hier tijd voor in, zorg dat klanten jouw bedrijf kennen, doe actief aan marketing (social media, nieuwsbrieven, flyers, brochures).

2. Durf commercieel te zijn!

Verkopen is essentieel voor jouw bedrijf. Dus wees commercieel. Maak een marketingplan waarin je beschrijft hoe en aan wie je gaat verkopen. Durf zakelijk te zijn.

3. Stel het marketingplan bij

De markt, concurrenten en klanten zijn constant onderhevig aan verandering. Maak elk jaar een nieuw marketingplan, dit kan kort en bondig.

4. Businessdoelen vaststellen

Stel jouw businessdoelen vast en werk hier gericht naar toe. De weg naar het doel kan aangepast worden, indien nodig, maar houd jouw doel in het oog. Maak (half)jaarlijks een SWOT-analyse van jouw organisatie.

Loopt jouw bedrijf niet zo lekker?

1. Maak een financiële analyse

Een eerste stap is het maken van een financiële analyse. Zo krijg je inzicht in jouw financiële situatie. Daarna pak je de telefoon en maak je goede afspraken met bijvoorbeeld de belastingdienst, banken, schuldeisers. Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met Stichting Ondernemersklankbord op via de button onder aan deze pagina.

2. Steek je kop niet in het zand, zoek hulp

Veel ondernemers vinden het moeilijk om hulp te zoeken wanneer het niet zo goed gaat. Toch is dit heel belangrijk. Zoek deskundige hulp, bij iemand uit je omgeving of via een klankbordtraject.

3. Maak inzichtelijk wat u wilt verbeteren en hoe je dat gaat aanpakken.

Zorg voor een up-to-date marketingplan, waarin je een marketinganalyse opneemt (jouw huidige positie in de markt).

4. Maak een winstverbeteringsplan

Hierin beschrijf je de kostenbesparing, alternatieve financiering, eventuele schuldenlast.

5. Levensvatbaarheid onderneming

Breng de levensvatbaarheid en eventuele alternatieven van de onderneming in kaart. Maak bijvoorbeeld een plan voor sanering, compromis met crediteuren.

6. Kom uit de “winkel”

Kijk wat de concurrent doet, bezoek relevante beurzen, onderhoud netwerken.

7. Zorg dat je zichtbaar bent op een positieve manier

Doe actief aan social media, zorg voor goed beeldmateriaal op social media en internet. Plaats regelmatig leuke informatie en nieuws.