Ondernemersklankbord

Zo groeit nieuw Lelystads horecaproject ‘Onze kas’ zonder hulp van Google

groei

Lees hoe Patrick Kok en Della Chow met ondersteuning van Ondernemersklankbord, en tijdens de coronacrisis, een succesvol horecaproject van de grond kregen.

Het leek op ‘Ik vertrek’, maar dan in Nederland: niet gehinderd door horeca-ervaring, nota bene midden in de coronacrisis, openden Patrick Kok en Della Chow in juni 2020 de deuren van ‘Onze kas’, een pleisterplaats bij Lelystad voor ontbijt, lunch, borrels en trainingen, met een naastgelegen boutique-hotel. Het initiatief werd een succes, mede dankzij een samenwerking met Stichting Ondernemersklankbord (OKB) in de aanloopperiode. We spraken daarover met Patrick Kok en OKB-adviseur en ex-horecaondernemer Richard Meijer.


Bijna twee miljoen euro investeerden Patrick en Della in Onze kas en het bijbehorende nieuwbouwhuis met overnachtingsfaciliteit, waarin zij zelf de bovenverdiepingen bewonen. Acht mensen kunnen hier maximaal verblijven, verdeeld over vier (deels te schakelen) kamers. Weliswaar was in 2017, toen de grond voor Onze kas werd gekocht, ‘Corona’ nog enkel een biermerk, maar toch: wat dreef hen om dit ongewisse avontuur aan te gaan, daar waar Patrick als zelfstandig professional werkte in de financiële dienstverlening?

Patrick: ,,We wonen nu 25 jaar in Lelystad. Er is hier veel rust, ruimte en natuur, maar we misten een plek waar je in de natuur kon borrelen en eten met de hele familie, of als collega’s of vrienden. Die mogelijkheid wilden mijn vrouw en ik graag creëren. Della had altijd al een passie voor goed eten en de horeca. Toen de mogelijkheid zich aandiende om op deze relaxte plek aan de rand van de stad – nabij het grootste natuurlijke speelbos van Nederland en een uitgestrekt biologisch akkerbouwgebied – in de kleine horeca te ondernemen, met daarbij overnachtingsfaciliteiten, hebben we die met beide handen aangegrepen.”

,,Maar ik heb als horecaondernemer niet al mijn zekerheden opgegeven. Ook nu werk ik nog voor ruim 50 procent als financieel adviseur. Mijn vrouw leeft zich wel volledig in het dagelijkse horecagebeuren uit. Maar er speelt nog iets: ik wil mij ontwikkelen richting het geven van trainingen. Die bijeenkomsten kan ik hosten in de zakelijke ruimte van Onze kas.”

Koppeling aan Stichting Ondernemersklankbord

Gaandeweg 2019 startte de bouw van Onze kas, op 5 juni 2020 gevolgd door de uitgestelde feestelijke opening. Die opening was namelijk in maart voorzien, precies op het moment dat de coronacrisis in Nederland uitbrak, met een eerste lockdown tot gevolg. In die periode 2019 – 2020 doorliep Patrick drie adviestrajecten met Stichting Ondernemersklankbord.

,,Mijn vrouw en ik hadden gezond verstand, maar geen horeca-ervaring. Toen ik ergens las dat Stichting Ondernemersklankbord mensen helpt met het opstarten van een bedrijf, of als een bedrijf in de problemen zit, en dat je uit hun netwerk dan een adviseur krijgt toebedeeld die in jouw branche thuis is, sprak ons dat enorm aan. Ik nam contact op. Na een intakegesprek werden we gekoppeld aan Richard Meijer, een OKB-adviseur uit Noord-Holland.”

Meijer: “De regio Flevoland had in het OKB-netwerk geen echte horecaspecialist. Ik heb bijna mijn hele leven in de horeca gewerkt, en heb met mijn vrouw zestien jaar een horecabedrijf in Andijk gehad. Mijn zoon en schoondochter hebben nu twee horecazaken in Medemblik, en voor beide zaken verzorg ik de financiële administratie.”

Advisering door een branchespecialist

Tijdens het eerste klankbordtraject moesten Patrick en Della de financiering nog rond krijgen en een ondernemingsplan schrijven, met daarin een beschrijving van de financiële uitgangspunten. Patrick: ,,Het ondernemingsplan had ik lang zo goed niet kunnen schrijven zonder Richard’s hulp. Dat zit hem in twee dingen: zijn verbetersuggesties, en het valideren of juist invalideren van aannames als nieuweling in de branche, waardoor je latere teleurstellingen kunt voorkomen.”

,,Richard heeft bijvoorbeeld de opbouw van de kostenstructuur in het ondernemingsplan ingebracht: wat is het aandeel van de personeelslasten? Wat betaal je een kok? En welke prijzen moet ik hanteren om mijn bedienend personeel te kunnen betalen?, enzovoort. Als nieuweling die voor het eerst een lening moet aantrekken denk je: ‘We hebben een goed plan, daar moet de bank wel in meegaan’. Richard hielp ons om met de ogen van de bank naar het ondernemersplan te kijken, en om in dat plan onze aannames te staven met marktinformatie.”

Kennis van inrichting voorkwam torenhoge uitgaven

Toen er later in 2019 kon worden gebouwd, moesten er allerlei keuzes worden gemaakt over de inrichting van de zaak. Richard had nét een soortgelijk traject achter de rug: ,,Eén van mijn zonen had de Oude Waag van Medemblik overgenomen, om er een bistro te beginnen. Ik had hem geholpen bij de inrichting. Vloeren, kassasystemen, enzovoort: ik had al kennis opgebouwd van mogelijke leveranciers en hun prijs-kwaliteitverhouding. Die kennis kon ik mooi inbrengen.”

,,Een heel goed advies waarmee Richard ons veel kosten heeft bespaard betrof het ordersysteem”, zo haakt Patrick in: “Ik had zomaar een systeem van 8.000 euro van een hoog aangeschreven leverancier kunnen kopen, ervan uitgaande dat ik dat nodig had. Richard adviseerde Nappkin: ideaal voor een starter. We betalen nu tachtig euro per maand. Bovendien verbetert deze startup direct het systeem, wanneer wij aangeven dat er nog iets aan ontbreekt.”

Groei zonder Google

Inmiddels leven we in 2022. Zonder investeringen in Google en andere platformen, loopt het bezoek lekker door. Van gezinnen met kinderen tot ouderen, maar ook groepen: kleinschalige zakelijke bijeenkomsten tot inmiddels ook al vijf trouwerijen, waarvoor de hele kas kan worden afgehuurd. Patrick en Richard blikken tevreden terug op hun samenwerking.

,,Naast directe adviezen was het krijgen van de bevestiging die je als ondernemer nodig hebt een tweede belangrijke functie van Richard als OKB-adviseur: doe ik het goed? Zit ik nog wel op de goede weg? Inmiddels is gebleken dat we absoluut op de goede weg zitten. En ik zie nog zoveel mogelijkheden. Zo creëren we bij onze locatie – samen met de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland – een toeristisch overstappunt voor wandel- en fietsroutes, met daarbij informatieborden over de geschiedenis van Flevoland. Dat gaat weer extra bezoek naar Onze kas trekken.”

Ook Richard is tevreden: ,,Het is echt klasse wat Patrick en Della hier hebben gedaan. De omzet ontwikkelt zich goed, de cashflow is goed en de naamsbekendheid is goed. En dat allemaal zonder marketing, anders dan goede kwaliteit leveren. Dit zijn voor een OKB-adviseur de mooiste projecten. Als je op deze fijne manier met elkaar samenwerkt aan iets nieuws, en het lukt, dan geeft dat veel voldoening.”

Lees ook het interview met onze adviseur Henk van Ooijen “De financiën in kaart brengen geeft rust.”

 

Bron: De Ondernemer

Foto’s: Ruud Voest