Hoe vergroot je je zichtbaarheid in Google?
Wij delen vijf tips
Als ondernemer kan je niet zonder website. Maar wanneer je website niet gevonden wordt in Google, heb je er weinig aan. Wij geven je vijf tips over hoe je de zichtbaarheid van je website vergroot.
#1 Structuur
Allereerst moet de basis van je website goed zijn. Dat wil zeggen dat het overzichtelijk is, technisch goed werkt en duidelijke CTA’s (Call To Action) heeft. Wanneer een bezoeker op de homepage komt, moet hij in één oogopslag zien wat je aanbiedt. Dat wordt niet alleen door de bezoeker gewaardeerd, maar ook door Google. Een paar tips:
• Zet bovenaan de homepage een krachtige welkomsttekst waarin je kort en duidelijk jouw USP’s benoemt.
• Zorg voor heldere, makkelijk leesbare teksten zonder moeilijke (vak)termen.
• Creëer actieknoppen op de homepage waarmee de bezoeker direct doorlinkt naar andere pagina’s op je website, zoals de webshop, contactpagina etcetera.
#2 Zoekwoorden
Wanneer je website goed vindbaar is in Google, zie je dat terug in de omzet. Goed vindbaar wil zeggen dat jouw website bij bepaalde zoekwoorden bovenaan, of in elk geval op de eerste pagina, in Google komt te staan. Met GoogleAds weet je zeker dat jouw website bovenaan komt te staan, maar daarvoor moet je wel betalen. Om je website organisch beter vindbaar te maken, is het van belang dat je bepaalde zoekwoorden gebruikt. Deze zoekwoorden zijn afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt.
Tip om de juiste zoekwoorden voor je website te vinden:
Verplaats je in jouw potentiële klant. Waar zoekt hij op in Google wanneer hij op zoek is naar jouw product of dienst? Bijvoorbeeld: verhuur je boten in Loosdrecht? Dan is de kans groot dat jouw bezoeker zoekt op ‘Botenverhuur Loosdrecht’ of ‘Boot huren Loosdrecht’. Zorg dat deze woordcombinaties regelmatig terugkomen op jouw website. Dat wil zeggen: in de paginatitel, tussenkoppen, metabeschrijving en alt-tags (beschrijving bij een afbeelding).
#3 Mobielvriendelijk
Een website die niet mobielvriendelijk is, krijgt een lage ranking in Google. Sterker nog: Google kijkt als eerste naar de mobiele versie wanneer de zoekmachine jouw website indexeert. Zorg dus dat de mobiele versie van jouw website goed functioneert!
#4 Content
Een overzichtelijke website met unieke, waardevolle content wordt beloond met een hoge ranking. Investeer daarom tijd in het schrijven van blogs, social media posts, nieuwsbrieven et cetera waarin je jouw expertise en kennis deelt. Behalve dat je hiermee de zichtbaarheid van jouw website in Google vergroot, laat je ook aan jouw potentiële klanten zien dat je verstand van zaken hebt.
#5 Updaten
Tot slot is het belangrijk dat je je website regelmatig update. Een website die ‘stilstaat’, raakt snel zijn waardevolle positie op de eerste pagina in Google kwijt. Blijf dus regelmatig content delen en zorg ervoor dat jouw product- of dienstaanbod altijd up-to-date is.
Succes!
Leestip: lees ook Met Yvonne van den Bergh via je echte ‘ik’ naar meer impact