Ondernemersklankbord

Groei-uitdagingen

Elke ondernemer heeft andere groei-uitdagingen. Denk aan nieuwe klanten vinden, bestaande klanten behouden, meer inkomsten uit je bedrijf halen of bepaalde vaardigheden als ondernemer of werkgever ontwikkelen. Ondernemer Thom van den Bossche vertelt hoe hij door coaching en advies leerde waar hij aan moesten werken om zijn bedrijf te laten groeien.

 

Ervaringen van ondernemers

Thom van den Bossche, Local Taste

Thom van den Bossche, Local Taste

“Toen ik bij Stichting Ondernemersklankbord aanklopte voor ondersteuning, had ik een moeizame periode achter de rug. We hadden drie magazines en kookboeken gemaakt en die producten liepen wel goed, maar we groeiden niet. We stopten er veel tijd en geld in, maar het kwam niet echt van de grond.” reflecteert ondernemer Thom van Bossche.

Hoofdzaken en bijzaken

“Als beginnende ondernemer heb je wel honderd dingen tegelijk te doen, maar wat is nou echt belangrijk? Je kunt geen hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. We hadden veel passie en ervaring in de horeca, maar we misten gewoon belangrijke kennis op het gebied van bedrijfsvoering. Kortom, onze potentie werd niet benut.” alsdus Thom.

”Verzamel mensen om je heen die je kunnen adviseren met belangrijke zaken waar jij geen verstand van hebt.”

“Door de coaching van adviseur Henk van Ooyen van Stichting Ondernemersklankbord (OKB) leerde ik om bewuste en strategische keuzes te maken. Om dat te kunnen doen, moest ik eerst terug naar de basis en mijn bedrijf als het ware weer opnieuw opbouwen. Dus echt op papier zetten: wie zijn we, wat is onze missie en visie, waarom en voor wie doen we dit en wat zijn potentiële markten?”

Doelgroep bepalen

“Eén van die belangrijke basisdingen is doelgroeponderzoek. Niet meer iets zenden naar zeventien miljoen mensen of iets maken wat je vooral zelf interessant vindt, maar meer naar: wie wil ik nou echt aanspreken en waarom? Dat kost veel tijd, maar je moet er gewoon stap voor stap mee beginnen en experimenteren: wat werkt wel en niet?
We stuurden enquêtes naar bestaande klanten en vroegen zaken als: hoe vind je ons product, wat zou je anders willen zien, wat kan er beter en wat is juist heel goed? Maar ook als ik ergens ga lunchen en ik zie mensen onze munten voor een proeverij gebruiken, dan vraag ik na afloop altijd even hoe ze het vonden: ‘Wat vind je van de prijs, vind je het magazine fijn, of liever een app?’ Ik heb ontdekt dat gebruikers het heel leuk vinden om hun ervaringen met mij als eigenaar te delen. En die ervaringen gebruik ik om onze producten steeds weer te verbeteren.”

Social mediaonderzoek

“Ik huurde mijn zus in om social mediaonderzoek te doen, want daar had ik zelf geen kaas van gegeten en het kost veel tijd. Ze keek op welke kanalen onze doelgroep actief is en hoe die reageert op berichten van bedrijven met een soortgelijk concept. Ik zat zelf helemaal niet op TikTok maar we ontdekten dat het echt dé plek is voor onze doelgroep.

Door doelgroeponderzoek konden we onze klanten steeds beter specificeren en onze marketing daarop aanpassen. Ik plaatste weleens foto’s en tekstjes op social media, maar kreeg weinig likes. We zagen dat onze doelgroep liever korte video’s kijkt waar het over lekker eten, drinken en gezelligheid gaat. Zoals je dat bij influencers veel ziet. We maakten een hele ommezwaai. Geen budget meer stoppen in lokale krantjes, maar vol inzetten op social media, influencers en leuke korte filmpjes. Daardoor hebben we tien keer meer zichtbaarheid, reacties en sales gekregen.”

Werk aan je merk en concept

“Als je weet wat jouw toegevoegde waarde voor je klant is en je gaat dat continu herhalen en communiceren in bijvoorbeeld nieuwsbrieven en social media, dan weten je klanten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Ik onderscheid me nu beter van anderen.”

”Ik behaal nu een beter resultaat in minder tijd.”

“Of je nu gaat sparren met een OKB-adviseur, met andere ervaren ondernemers of vrienden: verzamel mensen om je heen die je kunnen adviseren met belangrijke zaken waar jij geen verstand van hebt. Dat is wat mij betreft goud waard. Het is ook een steuntje in de rug, want het voelt niet meer alsof je alles alleen hoeft te doen en dat geeft mentale rust. Ik weet dat ik altijd bij iemand terechtkan met mijn zorgen en dilemma’s. En de feedback die ik krijg zorgt ervoor dat ik de zaken stevig en efficiënt aanpak. Ik behaal nu met minder tijd een beter resultaat.”

*Local Taste is een Bourgondische beleving verpakt in een magazine waar je tien Taste-Coins bij krijgt. Deze munten kun je bij de 30 deelnemende lokale horecazaken inwisselen voor een gratis proeverij uit de keuken. Dit jaar staan er ook nieuwe steden op de planning.

 

OKB-adviseur Henk van Ooijen

Maak kennis met OKB-adviseur zoals Henk van Ooijen

Kom ook in jouw regio in contact met een ondernemerscoach zoals Henk van Ooijen, en meld je aan voor het coachingstraject van OKB. Ga naar Klankbordtraject starten om je gegevens in te vullen voor jouw kosteloze kennismaking.